• scrapparlotta

Sällskapsspel till 12 åring?

Påsken närmar sig och vi brukar aldrig köpa nåt godisägg till våra barn. Dom brukar få små presenter istället. I år är det svårt att hitta på nåt till vår stora tjej, men hon älskar att spela sällskapsspel och kom på att man kan köpa ett nytt sånt kanske.

Men vilket ska man köpa? Har ni tips på nåt kul spel?

Funderar på galenpanna, fast finns inte det till junior. För vi spelade galenpanna hos mormor en gång. Hon tyckte det var kul....men svårt åxå, för det var många personer och platser hon inte kände till. Så finns det inget liknande med lättare personer och platser? Har googlat men inte hittat nåt sånt...men ändå har jag för mig att jag sett det nån gång. Kanske heter nåt annat? Nån som vet?

• Svar på tråden Sällskapsspel till 12 åring?
  • LillaLoppi

Monopol

Labyrint

Cluedo

Risk

TP

Let's Dance

True och False

Antikrundan

På spåret

• annieh897

Ticket to ride. Rek. Från 8 år så det är inte svårt men himla roligt. Jag och mina vänner (snart 30 år) tycker också att det är roligt.

• amalie79
    annieh897 skrev 2016-03-20 09:42:05 följande:

Ticket to ride. Rek. Från 8 år så det är inte svårt men himla roligt. Jag och mina vänner (snart 30 år) tycker också att det är roligt.

Ja det gillar jag med, är vi vuxna som brukar spela det!
  • Carambolan

Carcassonne eller Settlers of Catan.

• Anonya

Skåne eller Carcassonne föreslår jag.

Skåne köpte jag till två barn som är 10 och 12 och de storgillade det, liksom jag själv. Verkar ändå vara lite svårt få tag på. 

Carcassonne är en riktig klassiker. Går att beställa och få hem före påsk, om man inte har någon lämplig affär i närheten. Finns massa expansioner att köpa till senare om man vill utveckla spelet. www.spelexperten.com/sallskapsspel/strategispel/carcassonne-swe.html

• scrapparlotta

Tack för alla tips ???? Carcassonne har vi och är en favorit. Ticket to ride ska jag kolla på ? även Vildkatten ?

• sharatec
    När då då? Mycket roligt spel där man i smyg lär sig en hel del. Flört Jag är ganska säker på att det finns någon juniorversion.
  • godisrottan

Med andra ord. Helt klart en favorit där både vuxna och barn kan spela tillsammans! - Du ska förklara ord på en kort med andra ord t.ex. "Gräsmatta" - Där man spelar fotboll på sommaren och måste klippa med maskin, (får varken säga gräs eller matta). 

• LillaLoppi

Strategiska spel kanske?

Fånga mullvaden

Stratego

Schack

Kinaschack

Eller ett couronne-spel? Det är kul! :D

• macumba

Vad med en skattjakt i mobilen?
    Med roliga och kluriga frågor som du måste hitta på kartan i telefonen.

http://www.grapevine.nu/node/216/

Kanske inte för att ersätta sällskapsspelet men för att komplettera ett bra och roligt sätt att få ut barnen utomhus i Påsk.

• mammalovis

Vi gillar Risk, Blokus, Kalaha och ett spel jag inte kommer på namnet på som är brickor med korten ur en kortlek som man bygger stegar med eller triss och kvartetter med för att bli av med alla brickor. Det kräver mycket logiskt tänkande, men passar både gammal och ung. Ev heter det rummy.

• cosinus

Blitz, finns två versioner som går kombinera.

11-åringen är grym, alla vuxna som provat helt värdelösa men hon spelar med andra barn.

Svar på tråden Sällskapsspel till 12 åring?