• Gladhannapanna

vilken ras ska vi köpa?

Vi har haft hund tidigare, en jakttax som var helt fantastisk i tempramentet. Aldrig ett nafs eller ens ett morrande. Hur mysig som helst.
    Nu har det gått ca sju år och vi börjar längta hela familjen.
    Vi vill ha en liten hund men den ska vara rejäl. Då maken är lite allergisk vill vi helst ha en "trimhund" alternativt korthårig som vår tax.
    Tanken är att jag har med den på jobbet när jag inte jobbar hemma. Äldsta barnet fyller tio i höst så helst ska hon kunna gå ut med hunden också.
    Vi har funderat på dvärgschnauzer och cockapooh.
    Tips? Råd?

• Svar på tråden vilken ras ska vi köpa?
  • Gladhannapanna
    viseversa skrev 2016-03-20 11:17:47 följande:

Dvärgpudel
    Malteser

Tack för tipset, men pudel är inte ett alternativ. Kan för lite om malteser, får kolla upp det.

Fler tips?
  • viseversa
    Gladhannapanna skrev 2016-03-20 11:37:55 följande:
    Tack för tipset, men pudel är inte ett alternativ. Kan för lite om malteser, får kolla upp det.

Fler tips?
    Yorkie
    Bedlingtonterrier(mina svärisar har bara haft den rasen. Underbar ras. Mellanstor hund med allergivänlig päls)
  • Gladhannapanna
    viseversa skrev 2016-03-20 11:46:23 följande:
    Yorkie
    Bedlingtonterrier(mina svärisar har bara haft den rasen. Underbar ras. Mellanstor hund med allergivänlig päls)
    Hur stor är den?
  • micromat
    Gladhannapanna skrev 2016-03-20 11:15:36 följande:

Vi har haft hund tidigare, en jakttax som var helt fantastisk i tempramentet. Aldrig ett nafs eller ens ett morrande. Hur mysig som helst.

Vi vill ha en liten hund men den ska vara rejäl. Då maken är lite allergisk vill vi helst ha en "trimhund" alternativt korthårig som vår tax.

Tanken är att jag har med den på jobbet när jag inte jobbar hemma. Äldsta barnet fyller tio i höst så helst ska hon kunna gå ut med hunden också.

Tips? Råd?

Tänk på att en cockapoo är en blandras och kan således ha cockerspaniel päls.

Jag skulle råda er att kolla upp dvärgsnauzern ist.
  • viseversa
    Gladhannapanna skrev 2016-03-20 11:47:39 följande:
    Hur stor är den?
    Det är olika. Men den är mellanstor. Han väger ca 8-9 kilo kanske. Men finns både mindre och större. Tikarna är i snitt mindre.
  • viseversa

Lite kropp som en vinthund. Smärt och senig. Och supersnabba när dom springer. Men har ullig päls. Han är underbar med mina barn. Och då var han en omplacerings hund som när han kom till dom var rädd och osäker. Men nu är han med rätt uppfostran och behandling världens snällaste hund. Han älskar mina barn och dom älskar honom.

• Dexter dot com
    Gladhannapanna skrev 2016-03-20 11:15:36 följande:

Tips? Råd?

Med en blandras har du ingen aning om vad du får för päls: Ds är ju kavata, allroundhundar som absolut kan passa er familj men att släppa ut ett barn med en ds ( eller någon annan ras ) är något jag absolut inte rekommenderar. Ds kan vara rätt tuffa och en 10 åring klarar inte av att styra upp ett hundslagsmål tex om det kommer en lös hund. Personligen tycker jag inte man kan och bör lägga ett sånt ansvar på ett barn.

Har ni tänkt att ni ska aktivera hunden med något?

Griffon Bruxellois och Havannaisen är ju annars ett trevligt alternativ.
  • Gladhannapanna

Just det där med barn och hundpromenad har jag tänkt mycket på och det är inget som kommer att ske från början.
    Vi har inte tänkt så mycket på särskilda aktiviteter, men självklart blir det valpkurs och fortsättningskurser. Om vi, barnen och hunden fastnar för ngt speciellt kommer vi självklart att ägna oss åt det!

Svar på tråden vilken ras ska vi köpa?