Vilken mvc ska man välja?
Ska man välja en mvc nära sitt hem eller sitt jobb?
Har ett mån-fredag 9-17 jobb, dock i en annan stad (ca 20-30 min resväg) hur ska jag tänka?
Ska man välja en mvc nära sitt hem eller sitt jobb?
Har ett mån-fredag 9-17 jobb, dock i en annan stad (ca 20-30 min resväg) hur ska jag tänka?
Nära jobbet hade jag valt. Det brukar vara svårt att få tidiga eller sena tider utan blir rätt mycket rännande dit mitt på dagen i slutet av graviditeten. Skulle du bli sjukskriven eller av annat skäl inte kunna jobba så kan du alltid byta mvc.
Nära hemmet. Du vet ju inte hur länge du kommer jobba, antar jag, och jag hade aldrig velat byta om jag trivts med min bm. Sedan kanske du får mammagrupp via mvc? (Det fick jag). Då vill man ju ha den nära hemmet, och inte behöva åka långt med bebisen sedan. Om man nu alls är intresserad av att umgås med andra mammor vill säga.
Jag har nära jobb, dock är det min hemort så det var ett självklart val. Bvc blir kanske där jag bor nu, har inte bestämt mig.
Jag valde MVC nära jobbet. Enkelt att bara sticka dit på kontroller. Tog inte så mycket tid från mitt jobb och var inte så avslöjande i början - förlängde bara lunchen lite. Jag jobbade till 10 dagar innan BF.
Föräldragrupp fick vi när dottern var 3 månader av BVC som vi har valt nära hemmet.
Jag fick också mammagrupp av bvc. Det valde vi så nära hemmet som möjligt :)
Jo, vi fick också någon slags föräldrautbildning via BVC /föräldragrupp. Men det är ingen grupp jag har haft något utbyte av efteråt. Inga som fortsatt att umgås osv. Det gör däremot mammagruppen från mvc. Roligt att följa alla jämnåriga barn redan från graviditeten. Men jag har förstått att alla mvc inte ordnar mammagrupper.
Tack hörni! De flesta av er säger nära jobb ändå.
Rätta mig om jag har fel, men BVC kontaktar man först efter barnet är fött väl? Eller strax innan?
Tack hörni! De flesta av er säger nära jobb ändå.
Rätta mig om jag har fel, men BVC kontaktar man först efter barnet är fött väl? Eller strax innan?
Ja du ringer BVC från BB typ. De ska göra hembesök inom en vecka frän att du kommit hem.