• Anonym (Varför är det fel?)

Varför är det fel att vilja leva sitt liv som man vill?

Ja, jag undrar varför det anses så fel att vilja leva sitt liv som man vill och därmed kanske riskera att bli den eviga singeln?

Jag har inget behov av en man, men jag älskar mannen jag lever med och vill gärna fortsätta leva med honom.
    Med det inte sagt att jag måste älska hans barn eller vilja ta på mig ett föräldraansvar för honom.

Alla beslut rörande barnet tar föräldrarna, men jag förväntar mig att bli tillfrågad om sånt som påverkar mig. Om inte min man tyckte det vore självklart hade jag aldrig flyttat ihop med honom.

Jag vill leva mitt liv på ett harmoniskt sätt. Ha lugn och ro, inte härj och snärj och jag anser att jag redan kompromissar rejält genom att flytta ihop med nån som har umgänge med ett litet barn och som valt att ha sex med en människa som är som denna mamman är.
    Varför ska det anses att det är MITT ansvar att göra slut med min man när det är HAN som har ansvar för barnet? HAN får väl göra slut om han anser att jag är skadlig för barnet.

Jag är på intet sätt otrevlig mot barnet, men jag är inte översvallande lycklig och sätter mig och leker självmant eller går ut i lekparken självmant osv. Frågar barnet kan jag säga ja om jag har tid och lust, annars får faktiskt pappan göra det.
    Jag gör mat till barnet om jag ändå ska laga mat, men jag ställer mig inte och gör en lunch till barnet då jag själv inte äter det. Pappan får fixa lunchen.

Pga det anses jag som en emotionellt handikappad och elak person. Att jag finns där om barnet behöver och hans pappa inte kan, det räknas inte eftersom jag inte tar huvudansvaret för barnet som 'kvinnor ska' om de är normala.

Att jag är den barnet kommer till om det vaknar på nätterna av mardrömmar eller liknande, för att pappan är svårväckt, det räknas inte.

Löjligt.

• Svar på tråden Varför är det fel att vilja leva sitt liv som man vill?
  • Ester69
    smulpaj01 skrev 2016-04-04 06:18:44 följande:

Varför inte leva som särbos istället och enbart träffas barnfri tid?

Ekonomin eller vad?

Gemensamma barn är INTE ett argument då även de barnen bör få växa upp i ett harmoniskt hem där alla i familjen tycker om och bryr dig om varandra!

Obegripligt!

Ekonomi nä, tjänar mycket mer än sambon, har inga gemensamma barn och ska inte ha några heller. Och varför skulle vi träffas bara på barnfria tider? Vi jobbar skift båda två. Han jobbar kväll när han inte har barn så vår tid tillsammans blir väldigt begränsad den veckan. Och tror du verkligen jag går runt och talar om för barnet att jag inte gillar honom?

Och tror inte han märker av det iallafall, för jag tror inte jag skulle få dom förtroende av han som inte ens han föräldrar får veta.

Jag är en vuxen kompis har varit så i alla år, har inte lekt mamma, har aldrig haft ansvar för honom om jag inte själv erbjudit mig. Tydligen har det varit ett vinnande koncept. Så särbo kommer vi inte att bli.
  • Ester69
    ungbrunett skrev 2016-04-03 15:42:43 följande:

Om kvinnan som lever med mannen och barnet är missnöjd då? Då ska hon dra va? Men om pappan är missnöjd så ska kvinnan ändra sig? Vilken skev kvinnosyn du har. Är det bara den nya partnern som ska anpassa sig? 

Personer som har ett extremt behov av att andra människor (partners) ska rädda deras liv: passa ungar, skjutsa ungar, leka med ungar, ge kärlek till ungar osv osv.... vad är det för typ av personer? Mamma och pappa kan väl få ta sitt huvudansvar och ta hand om barnet, så finns det förhoppningsvis inte något extremt behov av hjälp från utomstående? Så kan pappan och pappans partner fokusera på att vara partners istället för att pappans partner ska gå in i en ofrivillig föräldraroll.

Håller med.
  • Ess
    ungbrunett skrev 2016-04-03 15:36:22 följande:
    Jag tycker att det är märkligt att på en gång förvänta sig att en ny person som kommer in "mitt i" ska ta ett automatiskt och på en gång ska ta ett fullt ansvar för ett barn som inte är ens eget och som man inte varit med från början. De flesta normala personer kan inte tvinga sig till relationer. De flesta normala personer respekterar varandra och de flesta normala personer tvingar inte andra att göra något de inte vill. Varför måste man vara en "familj"? Man kommer,  i den situationen, aldrig att vara en kärnfamilj så varför låtsas vara det? Jag tror absolut att man kan få en bra vardag utan att tvingas av andra (folk på flashback, bekanta, ens partner) att leka förälder. Man kan välja pappan i egenskap av partner och sedan acceptera att han har ett barn. Kan man inte acceptera barnet så kan man fundera på att förändra sin situation om det inte känns bra, men jag tycker det är märkligt att hävda att man måste välja något annat om man inte leker familj.

Hur kan man förvänta sig att från ingenstans börja älska någon? Jag tror att det är oerhört svårt att tvinga någon att älska någon, och jag tror att det är oerhört svårt att utan en grundläggande kärlek, ställa upp som en "riktig förälder" i ur och skur. Man bör få lägga upp sitt liv på ett sätt som funkar för en själv. Jag är oerhört allergisk mot sådana som du som har en sån snäv syn på saken, utan eftertänksamhet eller förståelse.
    Håller med!
  • ungbrunett
    Lilje skrev 2016-04-04 07:28:11 följande:
    Och som barnen också älskar. Det är ju rätt viktigt det med.
    Funderar i mitt stilla sinne om du/ni/folk som tycker att bonusföräldern måste älska ens barn menar att även barnet måste tvingas älska bonusföräldern? Eller är det bara åt ena hållet som kärlek och kärleksförklaringar och kärlekshandlingar ska finnas? Hur lätt är det att älska någon som inte älskar en tillbaka? Denna ständiga hets om att bonusföräldern måste vara en förälder, älska barnet och ställa upp i ur och skur... läggs motsvarande förväntning på barnet? Måste barnet älska förälderns partner, måste barnet se förälderns partner som en förälder, måste barnet vända sig till förälderns partner i samma utsträckning som förälderns partner tvingas göra?  Hur rimligt är det egentligen att ha dessa förväntningar på alla andra? Kan det räcka med att du som förälder älskar ditt barn och vill barnet dennes bästa, och sedan har en partner som är typ neutral? Varför är det så viktigt att sträva efter kärlek och föräldraskap från någon som du inte valt och som faktiskt inte är föräter till till barn? Lämnar du din partner om barnet säger att den inte älskar din partner? Lämnar du din partner om partnern säger att den inte älskar ditt barn?
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2016-04-03 13:01:24 följande:
    Sedan min fars död har jag inte haft minsta kontakt med kärringen han var gift med.

Han var rik när han levde men skuldsatt när han dog.

Hon firade med en 3 månaders Thailand resa.

Jag har dock aldrig bott med henne eftersom jag slutade åka dit på helgerna som 11 åring.

Så det är nog ofta ömsesidigt att kontakten bryts.

Kom precis på att hon addade mig på Facebook för ett tag sedan, vet inte varför för jag godkände och nu har hon tagit bort mig.
    Oftast är det nog ömsesidigt att båda parter känner att de inte har något att prata om/något gemensamt överhuvudtaget. Jag och mannens barn har aldrig bråkat utan alltid varit artiga mot varann, så där finns ju alltid hoppet att vi i framtiden kanske kommer att ha mer gemensamt, eller inte. Jag kan ju bara tala för mig själv i den frågan.
  • ungbrunett
    Ess skrev 2016-04-04 10:37:25 följande:
    Oftast är det nog ömsesidigt att båda parter känner att de inte har något att prata om/något gemensamt överhuvudtaget. Jag och mannens barn har aldrig bråkat utan alltid varit artiga mot varann, så där finns ju alltid hoppet att vi i framtiden kanske kommer att ha mer gemensamt, eller inte. Jag kan ju bara tala för mig själv i den frågan.
    Kan det inte riskera att infektera relationen ännu mer om det samtidigt skulle ligga förväntningar på båda parter att de ska älska varandra? Både i smulpaj01s fall och i ditt fall Ess. Älska-frågan känns väldigt individuell och absolut inte något som hör till vanligheterna. 
  • smulpaj01
    ungbrunett skrev 2016-04-04 10:33:36 följande:

Funderar i mitt stilla sinne om du/ni/folk som tycker att bonusföräldern måste älska ens barn menar att även barnet måste tvingas älska bonusföräldern? Eller är det bara åt ena hållet som kärlek och kärleksförklaringar och kärlekshandlingar ska finnas? Hur lätt är det att älska någon som inte älskar en tillbaka? Denna ständiga hets om att bonusföräldern måste vara en förälder, älska barnet och ställa upp i ur och skur... läggs motsvarande förväntning på barnet? Måste barnet älska förälderns partner, måste barnet se förälderns partner som en förälder, måste barnet vända sig till förälderns partner i samma utsträckning som förälderns partner tvingas göra?  Hur rimligt är det egentligen att ha dessa förväntningar på alla andra? Kan det räcka med att du som förälder älskar ditt barn och vill barnet dennes bästa, och sedan har en partner som är typ neutral? Varför är det så viktigt att sträva efter kärlek och föräldraskap från någon som du inte valt och som faktiskt inte är föräter till till barn? Lämnar du din partner om barnet säger att den inte älskar din partner? Lämnar du din partner om partnern säger att den inte älskar ditt barn?

Svar JA på båda dina sista frågor och det borde fler göra!
  • Ess
    smulpaj01 skrev 2016-04-04 12:26:45 följande:
    Många borde även tänka efter lite mer innan de sumpar sin kärnfamilj. Nu menar jag inte att man ska hålla ihop till varje pris, men inte bara ge upp allt för att en snygging flörtar på jobbet. Min gissning är att ca 99% av snyggingarna inte är speciellt intresserade av att få hans/hennes tidigare barn på halsen. Det blir ett förhållande med olika förväntningar som kraschar så småningom.
    Då är det bättre att ta allt i rätt ordning och först göra slut om man inte är nöjd med sin partner, sen bo själv, landa o få in rutiner för sig själv o barnen, för att sen börja träffa nya.
  • Ess
    ungbrunett skrev 2016-04-04 10:43:59 följande:
    Kan det inte riskera att infektera relationen ännu mer om det samtidigt skulle ligga förväntningar på båda parter att de ska älska varandra? Både i smulpaj01s fall och i ditt fall Ess. Älska-frågan känns väldigt individuell och absolut inte något som hör till vanligheterna. 
    Jag tycker inte att man kan ställa några krav på vad en människa ska känna, varken vuxen eller barn. 
  • ungbrunett

Tyvärr lär det i många fall vara en utopi. Ta vara på det som finns istället (om det finns): relationen fungerar bra mellan förälder och barn, föräldrarna kan samarbeta även om de inte lever tillsammans och förälderns relation med sin nya partner är kanon. Lite grädde på moset att även kräva att alla ska älska varandra på en gång och för alltid oavsett vad. 
    Vad har barnet med sig efter skilsmässan och synen på relationer och kärlek? Varför ska barnet hänge sig åt en ny vuxen, om den kanske också försvinner? För lite barnperspektiv och för mycket ensamstående-förälder-perspektiv från dig tycker jag.
    Jag får känslan av att du tycker att det är den nya partnerns fel om hen inte gör så att barnet och hen älskar varandra. Jag tror att relationer är lite mer komplexa än så. 
    Jag anser att föräldern är huvudansvarig för att relationerna i dennes familj fungerar. Sedan har partnern sin roll och barnet sin roll, men det kan inte påtvingas något. Orealistiska förväntningar på andra är sällan att rekommendera, kanske ska man rannsaka sig själv istället och se varför man har ett sådant behov att ens nya partner ska vara ny förälder tills en barn och älska denne villkorslöst? 
    Jag är som bekant inte förälder själv men jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att jag skulle ställa som krav att en partner till mig ska älska MITT barn och ta till sig MITT barn som sitt eget. Jag förstår inte vad det behovet grundar sig i.

• Ester69

Men gud vilka krav, så barnet eller barnen måste älska sin förälders nya partner?Och styvförälden måste älska styvbarnen?

Inga dåliga krav men jag tror tvärtemot dig att skiter man i alla " måste älska varandra " krav så funkar relationen bättre.
  • Ester69
    Ess skrev 2016-04-04 12:59:36 följande:

Jag tycker inte att man kan ställa några krav på vad en människa ska känna, varken vuxen eller barn. 

Exakt skulle inte falla mig in att tala om för mina barn nu måste ni älska mammas nya sambo. Och nu måste ni älska pappas nya sambo annars kan vi/dom inte bo ihop. Galet....
  • Lilje
    ungbrunett skrev 2016-04-04 10:33:36 följande:
    Har du läst vad jag skrev i den här tråden? Jag tänker inte flytta ihop med någon så länge jag har hemmaboende barn. Då kvittar det hur dom känner för varann, jag träffar min kille utan barnen på släp. För att någon skall få flytta in till mig däremot krävs det att ALLA i hushållet, inkluderat barnen, tycker det är världens bästa idé och störtgillar varann även när vardagen är lite kämpig.

Jag kräver inte kärlek från något håll. Och det har jag inte heller skrivit. Men jag väljer mina barn framför en sambo, och det får han snällt gå med på om han vill vara med mig. Annars är han fri att lämna.
  • Anonym (milla)
    Ester69 skrev 2016-04-04 08:55:53 följande:
    Ekonomi nä, tjänar mycket mer än sambon, har inga gemensamma barn och ska inte ha några heller. Och varför skulle vi träffas bara på barnfria tider? Vi jobbar skift båda två. Han jobbar kväll när han inte har barn så vår tid tillsammans blir väldigt begränsad den veckan. Och tror du verkligen jag går runt och talar om för barnet att jag inte gillar honom?

Och tror inte han märker av det iallafall, för jag tror inte jag skulle få dom förtroende av han som inte ens han föräldrar får veta.

Jag är en vuxen kompis har varit så i alla år, har inte lekt mamma, har aldrig haft ansvar för honom om jag inte själv erbjudit mig. Tydligen har det varit ett vinnande koncept. Så särbo kommer vi inte att bli.
    Måste bara fråga, du tror inte din styvson märker alls att du inte gillar honom? Att du döljer det helt? Jag har en bra relation med min bonusmamma och gillar henne mycket, men funderar på om hon kanske inte gillar mig egentligen. Men döljer det bra :(
  • Ester69
    Anonym (milla) skrev 2016-04-04 19:57:49 följande:

Måste bara fråga, du tror inte din styvson märker alls att du inte gillar honom? Att du döljer det helt? Jag har en bra relation med min bonusmamma och gillar henne mycket, men funderar på om hon kanske inte gillar mig egentligen. Men döljer det bra :(

Nu kan man ju aldrig vara helt säker på något. Men jag har fått fler små och stora hemligheter berättade för mig. Om saker som åtminstone inte hans pappa alltså min sambo vet. Och jag skulle iallafall inte berätta sånt för någon som jag inte tror gillar mig.
  • smulpaj01
    ungbrunett skrev 2016-04-04 13:15:34 följande:

Tyvärr lär det i många fall vara en utopi. Ta vara på det som finns istället (om det finns): relationen fungerar bra mellan förälder och barn, föräldrarna kan samarbeta även om de inte lever tillsammans och förälderns relation med sin nya partner är kanon. Lite grädde på moset att även kräva att alla ska älska varandra på en gång och för alltid oavsett vad. 

Vad har barnet med sig efter skilsmässan och synen på relationer och kärlek? Varför ska barnet hänge sig åt en ny vuxen, om den kanske också försvinner? För lite barnperspektiv och för mycket ensamstående-förälder-perspektiv från dig tycker jag.

Jag får känslan av att du tycker att det är den nya partnerns fel om hen inte gör så att barnet och hen älskar varandra. Jag tror att relationer är lite mer komplexa än så. 

Jag anser att föräldern är huvudansvarig för att relationerna i dennes familj fungerar. Sedan har partnern sin roll och barnet sin roll, men det kan inte påtvingas något. Orealistiska förväntningar på andra är sällan att rekommendera, kanske ska man rannsaka sig själv istället och se varför man har ett sådant behov att ens nya partner ska vara ny förälder tills en barn och älska denne villkorslöst? 

Jag är som bekant inte förälder själv men jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att jag skulle ställa som krav att en partner till mig ska älska MITT barn och ta till sig MITT barn som sitt eget. Jag förstår inte vad det behovet grundar sig i.

Orkade inte läsa allt, men jag hoppas enligt det sista att det tar många MÅNGA år till innan du planerar eget barn och att det då sker med nån annan!
  • ungbrunett
    smulpaj01 skrev 2016-04-05 02:04:13 följande:

Orkade inte läsa allt, men jag hoppas enligt det sista att det tar många MÅNGA år till innan du planerar eget barn och att det då sker med nån annan!

Som bekant är jag inte intresserad av hur du tycker att jag ska leva mitt liv. Jag ställde inte heller en fråga om huruvida jag borde skaffa barn eller inte. Jag förstår inte ditt syfte här? Låt mig vara om du inte har något konkret att tillföra diskussionen.
  • ungbrunett
    Lilje skrev 2016-04-04 14:20:14 följande:

Har du läst vad jag skrev i den här tråden? Jag tänker inte flytta ihop med någon så länge jag har hemmaboende barn. Då kvittar det hur dom känner för varann, jag träffar min kille utan barnen på släp. För att någon skall få flytta in till mig däremot krävs det att ALLA i hushållet, inkluderat barnen, tycker det är världens bästa idé och störtgillar varann även när vardagen är lite kämpig.

Jag kräver inte kärlek från något håll. Och det har jag inte heller skrivit. Men jag väljer mina barn framför en sambo, och det får han snällt gå med på om han vill vara med mig. Annars är han fri att lämna.

Rimligt. Alla bestämmer själva!
Svar på tråden Varför är det fel att vilja leva sitt liv som man vill?