• 999

Hur mådde du under IVF-behandlingen och äggplock?

Du som genomgått IVF-behandling (långt protokoll), hur mådde du under behandlingstiden samt under/efter äggplock? Klarade du av arbetet och vardagen som vanligt?

Är så nervös och orolig inför min kommande IVF-behandling! Har inte en aning om vad jag kan förvänta mig.

• Svar på tråden Hur mådde du under IVF-behandlingen och äggplock?
  • irrbloss_83

Jag gjorde korta protokollet, men mådde väl nästan bättre än i vanliga fall. Hade hur mycket energi som helst, höll på och målade om en trappa osv. 
    Äggplocket var mer mysko än obehagligt, tyckte nästan att det kittlades på nåt konstigt sätt. Efteråt hade jag ont i magen ett par dagar, hade planerat så att jag var ledig ett tag efteråt vilket var rätt skönt.

För mig är ruvningen värst, den väntan tycker jag är riktigt jobbig. 

• Anonym (G)
    irrbloss_83 skrev 2016-03-28 11:22:04 följande:

Jag gjorde korta protokollet, men mådde väl nästan bättre än i vanliga fall. Hade hur mycket energi som helst, höll på och målade om en trappa osv. 

Äggplocket var mer mysko än obehagligt, tyckte nästan att det kittlades på nåt konstigt sätt. Efteråt hade jag ont i magen ett par dagar, hade planerat så att jag var ledig ett tag efteråt vilket var rätt skönt.

För mig är ruvningen värst, den väntan tycker jag är riktigt jobbig. 

Håller verkligen med, ruvningen var det absolut värsta!
  • 999

Ni som gjort det långa protokollet, började ni spraya på första mensdagen eller dag 21? Hur lång tid efter det fick ni mens och när började ni då med injektionerna (när mensen tog slut eller under mensperioden)? 

• Regnbågsdröm
    999 skrev 2016-03-29 19:56:21 följande:

Ni som gjort det långa protokollet, började ni spraya på första mensdagen eller dag 21? Hur lång tid efter det fick ni mens och när började ni då med injektionerna (när mensen tog slut eller under mensperioden)? 

Dag 19 börjar jag spraya. Dag 21 var det mitt första försök, men sen har de ändrat till dag 19.
  • 999
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-29 20:39:16 följande:

Dag 19 börjar jag spraya. Dag 21 var det mitt första försök, men sen har de ändrat till dag 19.

Ok... När började du med infektionerna sen då? Första mensdagen efter sprayen?
  • HJohannesson

Jag började spraya dag 23. Det tog väl ca 6 dagar innan jag fick mens och ytterligare 6-8 innan jag började med sprutorna. Man måste blöda ut all slemhinnan innan man börjar med sprutorna :)
  • HJohannesson
    Yngla skrev 2016-03-28 11:12:38 följande:

Vi väntar på att få tid för behandling. Fick klart förra veckan att vi ska köra på ivf då jag har dålig äggreserv. Jag är glad att vi ska få hjälp men jätte nervös. Jag började nytt jobb för ca. 1 mån sen och även om det kanske dröjer några månader innan vi drar igång så är jag ny på jobbet och vill inte berätta för nån. Man måste ju gå ifrån jobbet några gånger för besöken och kanske sjukskriva sig efter äggplock. Hur tusan gjorde ni det utan att förklara varför på jobbet?

Jag berättade för min chef. Det var det enda sättet som fungerade för mig. Det är inte lätt att ersätta ngn i vår personal med kort varsel.
    Jag var hemma ca 1 vecka efter äggplock. Tog tre semesterdagar och hade lite dagar ledigt mitt i veckan. Min chef sa att jag gärna fick sjukskriva mig också men jag hade så mycket semester att ta ut så jag valde det istället.

Jag hade inte INTE kunnat jobba dagarna efter äggplock. Så jag är glad att jag var hemma såpass lång tid :)!
  • Regnbågsdröm
    999 skrev 2016-03-29 20:45:36 följande:
    Ok... När började du med infektionerna sen då? Första mensdagen efter sprayen?
    Nej. Sprutorna beräknades inte på mensen. Första och andra försöket sprayade jag typ 3,5 vecka. Den här gången 2,5. Man brukar spraya mellan 2-3,5 vecka. Det där har tydligen att göra med vilken dag man fick sin mens på. De planerar väl efter öppettider och så. Så jag har fått ett datum redan nu när jag börjar spruta. 6/4 om allt går som det ska (dvs att det inte typ krånglar med blödningen eller nått)
    Varför undrar du? Har du inte fått en plan från din klinik? Det är olika för alla, så alla kliniker gör inte likadant heller.
  • Cyanea

Jag började spraya dag 21. Sen minns jag inte hur lång tid det var innan injektionerna. Har för mig att jag fick göra blodprov för att kontrollera att jag var helt nedreglerad, därefter fick jag klartecken att börja spruta.
  • 999
    Regnbågsdröm skrev 2016-03-30 08:27:14 följande:

Nej. Sprutorna beräknades inte på mensen. Första och andra försöket sprayade jag typ 3,5 vecka. Den här gången 2,5. Man brukar spraya mellan 2-3,5 vecka. Det där har tydligen att göra med vilken dag man fick sin mens på. De planerar väl efter öppettider och så. Så jag har fått ett datum redan nu när jag börjar spruta. 6/4 om allt går som det ska (dvs att det inte typ krånglar med blödningen eller nått)

Varför undrar du? Har du inte fått en plan från din klinik? Det är olika för alla, så alla kliniker gör inte likadant heller.

Har inte fått min plan ännu, vi har bara preliminärbokat vilken vecka äggplock blir, kommer få min plan i god tid innan dess men jag är så orolig och nyfiken på hur det går till men förstår att det är olika.
  • Regnbågsdröm
    999 skrev 2016-03-30 13:28:17 följande:
    Har inte fått min plan ännu, vi har bara preliminärbokat vilken vecka äggplock blir, kommer få min plan i god tid innan dess men jag är så orolig och nyfiken på hur det går till men förstår att det är olika.
    Okej, då förstår jag. Det är så det ska vara! Du kommer inte veta exakt datum för plock förrän två dagar innan det är dags
Svar på tråden Hur mådde du under IVF-behandlingen och äggplock?