• Fröken W

Föräldra-/mammapeng

Hej!

Jag fattar inte hur man räknar ut hur mycket man kommer att få i föräldrapenning.

Jag har haft tillsvidareanställning i ca två år och har haft min nuvarande lön i snart ett år. Kommer jag då att få ut 80% av min lön eller är det fel tänkt?

• Svar på tråden Föräldra-/mammapeng
  • Fröken W
    Annelie 76 skrev 2016-03-28 17:52:10 följande:

Du får ca 78% av din lön om du tar ut föräldrapenning 7 dagar i veckan.

Ok, tar man alltid ut föräldrapenning för 7 dagar/vecka. Jag jobbar ju bara 5 dagar/vecka i vanliga fall...
  • zZzZz
    Fröken W skrev 2016-03-28 17:57:17 följande:
    Ok, tar man alltid ut föräldrapenning för 7 dagar/vecka. Jag jobbar ju bara 5 dagar/vecka i vanliga fall...
    Det kvittar, ska du komma så nära 80% innan skatt så måste du ta ut 7/dagar per vecka, annars blir det mycket mindre... 
  • Fröken W
    zZzZz skrev 2016-03-28 18:11:42 följande:

Det kvittar, ska du komma så nära 80% innan skatt så måste du ta ut 7/dagar per vecka, annars blir det mycket mindre... 

Hmm...märkligt.
  • Seven Costanza

Du kan använda hemsidans verktyg "kassakollen" för att räkna ut ungefär vad din ersättning blir.

• Annelie 76
    Fröken W skrev 2016-03-28 17:57:17 följande:
    Du får ta 0-7 dagar per vecka första året men det är bara om du tar 7 dagar som du får nästan 80% av lönen. Tar du färre dagar får du mindre pengar.
  • AnkiC

Många tar färre dagar per vecka för att spara dagar och kunna vara hemma längre. Det beror förstås på hur bra ekonomi man har hur få dagar man kan ta ut för att ha råd.

• Fröken W
    Annelie 76 skrev 2016-03-28 19:37:57 följande:

Du får ta 0-7 dagar per vecka första året men det är bara om du tar 7 dagar som du får nästan 80% av lönen. Tar du färre dagar får du mindre pengar.

Ok, då vet jag. Tack!
  • Fröken W
    AnkiC skrev 2016-03-28 19:47:24 följande:

Många tar färre dagar per vecka för att spara dagar och kunna vara hemma längre. Det beror förstås på hur bra ekonomi man har hur få dagar man kan ta ut för att ha råd.

Aha, då är jag med. Tack snälla för förtydligandet!
  • Seven Costanza
    AnkiC skrev 2016-03-28 19:47:24 följande:

Precis.

Ts: En annan anledning att ta ut så få dagar som möjligt under det första året (då man alltså inte behöver ta ut en enda dag FP om man inte måste ha in pengar) är att man sedan kan använda dagarna för att dryga ut inkomsten vid deltidsarbete samt skydda sin SGI efter barnet ettårsdag då man måste börja ta ut fem dagar per vecka för att skydda SGI. Samt sparar man dagar om man kan för att ha utöver semesterdagar när man börjat jobba igen, för att kunna använda när förskolan är stängd samt närhelst man vill vara ledig. Det är så många gör av dem som är lediga hela julen, påsken och mer än fyra veckor på sommaren.
  • Preggo151220

Du räknar din årslön gånger 0,80 gånger 0,97 tar summan o delar på 365. Så mycket får du per dag (innan skatt) sen hur många dagar du vill ta ut per månad bestämmer du själv.

Svar på tråden Föräldra-/mammapeng