• Tucson

Berätta för sambo om spermadonation

Är sedan en tid tillbaka sambo med en underbar kvinna som jag av att allt att döma kommer skaffa barn med framöver.

För några år sedan var jag aktiv som spermadonator vid ett sjukhus som ligger bredvid mitt dåvarande jobb. De sökte spermadonatorer och jag tycker att det är en god gärning om man kan bidra till efterlängtade barn, ser inget tveksamt med det.
    Efter kontakt med sjukhuset några år senare vet jag att jag gett upphov till hittills 7 barn, kan bli 12 totalt (6 familjer x 2 barn). När barnen är vuxna finns ju möjligheten att de söker upp mig av nyfikenhet.

Det jag funderar över nu är om jag ska berätta något för min sambo eller låta bli att berätta. Lite svårt att förutse hur reaktionen skulle bli. Donationerna skedde några år innan jag träffade min sambo.

Vad hade ni andra familjelivsmedlemmar gjort? Berättat eller hållit tyst?

• Svar på tråden Berätta för sambo om spermadonation
  • cissha

Sanningen kommer alltid fram förreler senare. Berätta!

Vi alla har ju haft ett liv innan i träffade våra partner Glad

• fluu

Berätta, det är en big deal. Jag hade velat veta om min sambo donerat och jag hade bara tyckt att det var något positivt och fint.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tucson

Har berättat om spermadonationen för sambon nu och det togs emot sådär.
    Dock tror jag att när hon smält det lite så blir det inga fler diskussioner om det.

Hon blev så klart chockad över att jag är sjubarnsfar som hon sa medan jag menar på att det endast handlar om biologiskt släktskap genom spermadonation.
    En far är något helt annat som uppfostrar och tar hand om sitt barn. Ser det hela som en hjälp till barnlösa par och betraktar inte barnen så som min avkomma.

Tänker inte ta upp ämnet igen med henne för egen del.

• Regnbågsdröm
    Tucson skrev 2016-04-06 18:43:12 följande:

Har berättat om spermadonationen för sambon nu och det togs emot sådär.
    Dock tror jag att när hon smält det lite så blir det inga fler diskussioner om det.

Hon blev så klart chockad över att jag är sjubarnsfar som hon sa medan jag menar på att det endast handlar om biologiskt släktskap genom spermadonation.
    En far är något helt annat som uppfostrar och tar hand om sitt barn. Ser det hela som en hjälp till barnlösa par och betraktar inte barnen så som min avkomma.

Tänker inte ta upp ämnet igen med henne för egen del.

Hon är inte värd Dig. Det är min spontana reaktion. "Sjubarnsfar". Hon verkar då inte veta vad det innebär att vara en far. Det här är något helt annat. Du är donator. Jag blir seriöst förbannad på din tjej som tog detta så fel. Hon borde inse vilken fin man du är och ta vara på det.
  • Ego Lovers
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-06 18:55:39 följande:
    Hon är inte värd Dig. Det är min spontana reaktion. "Sjubarnsfar". Hon verkar då inte veta vad det innebär att vara en far. Det här är något helt annat. Du är donator. Jag blir seriöst förbannad på din tjej som tog detta så fel. Hon borde inse vilken fin man du är och ta vara på det.
    Fast det finns kvinnor som inte vill ha halvsyskon till sina barn och oavsett om han är far eller donator till sju barn så blir det om de skaffar barn i framtiden biologiska halvsyskon till hennes barn och vissa vill inte ha det på det sättet. Det får man snällt acceptera.
  • Regnbågsdröm
    Ego Lovers skrev 2016-04-07 23:42:06 följande:
    Fast det finns kvinnor som inte vill ha halvsyskon till sina barn och oavsett om han är far eller donator till sju barn så blir det om de skaffar barn i framtiden biologiska halvsyskon till hennes barn och vissa vill inte ha det på det sättet. Det får man snällt acceptera.
    Eller så får hon "snällt acceptera" att den hon lever med har gjort en god gärning för jävligt många andra. Att räkna det som halvsyskon är bara knäppt. Tycker jag. Då har man liksom inte förstått grejen.
  • Ego Lovers
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-08 05:30:03 följande:
    Eller så får hon "snällt acceptera" att den hon lever med har gjort en god gärning för jävligt många andra. Att räkna det som halvsyskon är bara knäppt. Tycker jag. Då har man liksom inte förstått grejen.
    Fast det är inte du som bestämmer hennes känslor. Jag hade aldrig gått in i ett förhållande där han kunde ha barn sedan innan oavsett hur de kommit till och definitivt inte genom insemination då det kan finnas en risk att syskonen kan bli kära ovetandes om varandras existens eller rädsla av att hitta en partner ifall det är ens biologiska halvsyskon så det finns en risk att man inte kan leva skaffa barn osv med den man förälskat sig i.
  • Regnbågsdröm
    Ego Lovers skrev 2016-04-09 13:12:08 följande:
    Fast det är inte du som bestämmer hennes känslor. Jag hade aldrig gått in i ett förhållande där han kunde ha barn sedan innan oavsett hur de kommit till och definitivt inte genom insemination då det kan finnas en risk att syskonen kan bli kära ovetandes om varandras existens eller rädsla av att hitta en partner ifall det är ens biologiska halvsyskon så det finns en risk att man inte kan leva skaffa barn osv med den man förälskat sig i.
    Haha. Ja, alla tycker vi olika. Uppenbarligen.
  • Ego Lovers
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-09 17:09:19 följande:
    Haha. Ja, alla tycker vi olika. Uppenbarligen.
    Ja och det är okej! Då vet man iaf att man inte är rätt för varann
  • Regnbågsdröm
    Ego Lovers skrev 2016-04-09 22:36:00 följande:
    Ja och det är okej! Då vet man iaf att man inte är rätt för varann
    Ja. I det här fallet känns det ju också som att de inte är rätt för varandra i så fall. Han gör en god gärning. Det han tycker är en god gärning. Hon accepterar inte den. Kanske ej gjorda för varandra. Typ.
Svar på tråden Berätta för sambo om spermadonation