• Linalock

Studier, alla godkända?

Hej!

Jag kommer att jobba 50% efter fl och funderar på att plugga resterande 50.

Vad jag förstår så skyddar man sin SGI då.

Men undrar om det kan vara "vilka studier som helst"? Det finns ju så många utbildningsanordnare och vissa kostar att gå och andra inte osv.

En fråga till. Måste man börja studierna exakt på dagen man börjar jobba eller får man börja lite tidigare, under slutet på fl.

Det kan ju vara svårt att komma in på exakt datum.

Tack på förhand!

Lin

• Svar på tråden Studier, alla godkända?
  • Linalock

Hej!

Nej helst inte. Eventuellt fortsätter jag arbeta 50% om det funkar och då kan jag inte stå med lån osv utan måste hålla nere alla utg.

• Alexi

Utan studiemedel ryker din SGI. (Ev skillnad vid studier inom ditt yrkesområde men det kanske inte är aktuellt)

• provi87

Du måste ta CSN för att behålla din SGI. Om du jobbar 50% och inte tar CSN blir din SGI 50% av heltidslönen. Tyvärr. Du kan ta halva CSN-bidraget och behålla SGI, det gör jag. Du måste inte ta lånedelen!

• provi87

Alltså studiemedelsberättigande studier gäller. Det får inte vara glapp mellan FL-dagana och studiernas påbörjande, men börja plugga under FL ska nog inte vara några problem. Ring en handläggare på försäkringskassan de har stenkoll. 

• Linalock

Tack så mycket för era svar!

Så man behöver inte ta lånedelen. Vilka summor rör det sig om då då?

• Långbenopluto
    Linalock skrev 2016-03-29 16:44:44 följande:

Alla siffror hittar du på csn.se
  • provi87
    Linalock skrev 2016-03-29 16:44:44 följande:

Jag får 1396 kr i bidrag (halva CSN-bidraget). Fribeloppet är ganska stort när man bara tar halva bidraget, men jag vet inte exakt hur stort, det var inget problem att jag tjänade 95 000 på ett halvår iallafall (sommarjobb). 

Lycka till med studierna!!
  • pigglet

Studerar du inom ditt eget yrkesområde är studierna SGI-skyddande även utan CSN.

• Linalock

Tack för era svar! Jag vet inte när vi får dagisplats och man måste söka utbildning nu, det är lite klurigt..

• Linalock

Hörni!

Hur funkar det på lov!? (Eller har man inte lov när man pluggar på distans kanske)

Om studierna upphör en period så måste man väl fylla ut med något annat de 50% då så inte SGI sänks?

• pigglet

Så länge studierna fortsätter efter lovet så är SGI skyddad även under lovet.

• nnnnnnnn
    Linalock skrev 2016-04-14 11:13:20 följande:

Hörni!

Hur funkar det på lov!? (Eller har man inte lov när man pluggar på distans kanske)

Om studierna upphör en period så måste man väl fylla ut med något annat de 50% då så inte SGI sänks?

När man studerar som vuxen, på komvux, KY, högskola, universitet eller liknande, så har man inga lov. Ibland har man några dagars "självstudier" då man förväntas plugga eller repetera tex runt jul och påsk.
    Under sommaren har man studieuppehåll, inte sommarlov, men då finns det sommarkurser att söka och läsa.

Vad du gillar att studera kan nog bara du svara på! Men man får såklart besöka SYV på komvux eller högskolan (eller ringa/ha telefonmöte, givetvis även mejlkontakt) så du kan få rådgivning.
  • Linalock

Jag igen då! ????

Hur många poäng ska man läsa för att det ska godkännas som 50% då? ????

Jag har bara kollat på studietakten, att den är 50%...

Stupid..

• nnnnnnnn

Poängen beror på om du läser på komvux, högskola eller KY. Så det kan man inte svara på om du inte ger mer info.
    50% studietakt innebär att du bör klara dina studier om du pluggar 20 timmar/vecka (utan störning). Sen vad det kallas i poäng beror på hur/var du pluggar.
    En termin på högskola på heltid = 30 Högskolepoäng (1,5 per vecka).
    En termin på komvux/gymnasium = 400 gymnasiepoäng (20 per vecka).
    Halvtid är hälften av detta, 25% är en fjärdedel osv.

Svar på tråden Studier, alla godkända?