• Aberidius

Gammal bild på ID kort (uppkörning)

Sitter just nu i panik då jag har uppkörning imorgon(fredag) samt skrivprov och min ID bild är när jag var yngre, ser inte ut som jag till 100% så undrar, kan jag bevisa på något mer sätt? Ska jag ta med mitt pass och ID kort så det stärks? Har ett dörr kort till min skola där namn och allt står samt en ny bild, kan jag ta med den och stärka ID handlingen? Tack i förhand 

• Svar på tråden Gammal bild på ID kort (uppkörning)
  • Birgitta02

Din ID-handling är giltig så länge inte datumet gått ut. Alla blir äldre under tiden ID-kortet gäller.

• Ruter

Har id handlarna gått ut? Om du har ett giltigt pass så funkar det också som id handling.

• Aberidius

Hej igen. Är överlycklig och lättad att vi hade tagit nytt foto på passet för ett tag sedan. Jag kollade bara mitt ID kort och där var bilden gammal. Tänkte att mitt ID kort och pass gick ut samtidigt så att passet troligtvis hade det gamla fotot också.

Birgitta02 skrev 2016-03-31 11:48:05 följande:

Din ID-handling är giltig så länge inte datumet gått ut. Alla blir äldre under tiden ID-kortet gäller.

På pappret så står det att bilden måste vara identiskt med den som ska ta förarprov samt teoriprov.
  • Eleonor01
    Birgitta02 skrev 2016-03-31 11:48:05 följande:

MSN har rätt att neka det om bilden ej är välliknande trots att den är giltig
  • Birgitta02
    Eleonor01 skrev 2016-03-31 12:15:23 följande:
    MSN har rätt att neka det om bilden ej är välliknande trots att den är giltig
    Låter ju inte klokt ju. Massor av saker kan förändra: hårfärgning, glasögon/linser, smink eller inte smink..... Verkar inte klokt att de kan neka om id-handlingen fortfarande gäller.
  • Fia 28
    Birgitta02 skrev 2016-03-31 12:17:26 följande:
    Låter ju inte klokt ju. Massor av saker kan förändra: hårfärgning, glasögon/linser, smink eller inte smink..... Verkar inte klokt att de kan neka om id-handlingen fortfarande gäller.
    Låter väldigt märkligt. Jag hade inte ens något ID när jag tog körkort. Körkortet var mitt första ID.
  • Eleonor01
    Birgitta02 skrev 2016-03-31 12:17:26 följande:
    Detta gäller även i tullen. Vadå inte vettigt? Det man tittar på är markörer såsom bistånd mellan näsa mun ögon å öron. Sånt ändras under uppväxten eller föråldrade gör det svårt att se. Hårfärg å dylikt spelar ingen roll.

Klart att det är klokt! Hur skulle vi annars kunna bevisa att vi verkligen är vi?
Svar på tråden Gammal bild på ID kort (uppkörning)