• Anonym (Less)

Slänga ut andras saker?

Hej.

Gör lång historia kort. Haft inneboende som under x antal månader bott hos oss. Trots utlovad hyra och pengar till el, vatten mm och lån av pengar så har vi inte fått ett öre. De har enbart kostat oss en massa. Nu har de dragit men lämnat kvar massa prylar. Kan jag säga till att de t ex har 24 timmar på sig att hämta sakerna annars bär vi ut det på gatan? Eller är det olagligt? Vill ha bort deras skit då vi behöver få tillbaka utrymmet.

De är av den hotfulla sorten med och har även stulit saker.

Ja jag vet, korkat att hjälpa andra. Men inget vi gör om

Behöver seriösa svar nu och inget annat!

• Svar på tråden Slänga ut andras saker?
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (Less) skrev 2016-03-31 12:52:08 följande:
    Och de skulle inte polisanmäla. De skickar folk på oss ist. Ni kanske fattar vad det är för typer då!
    Utåt sett verkar de som vem som helst men sanningen visade sig vara en annan.
    Kanske dags att ta kontakt med polisen då? Om ni blir hotade och får "folk skickade på er" så verkar det ju inte vara en situation som ni kan hantera själva...

Pissigt är det! Hoppas verkligen att det löser sig. Undrar dock hur det kommer sig att det är nya grejer på väg trots att situationen inte är löst ännu och ni inte har plats för sakerna?
  • Anonym (Less)
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-03-31 13:27:07 följande:

Kanske dags att ta kontakt med polisen då? Om ni blir hotade och får "folk skickade på er" så verkar det ju inte vara en situation som ni kan hantera själva...

Pissigt är det! Hoppas verkligen att det löser sig. Undrar dock hur det kommer sig att det är nya grejer på väg trots att situationen inte är löst ännu och ni inte har plats för sakerna?

De skickar gärna folk på såna som inte dansar efter deras vilja. Och polisen kan inget göra åt saken förrens nått händer.

Vi hade köpt lite nytt som skulle in i det rummet innan de en kom hit. Och de lovade att grejerna skulle hämtas innan påsk. Och nu är de totalt tysta.
  • Kjell2

Men varför över huvud taget undra över lagligheten i att ställa deras saker på gatan om de skiter i lagen och kör sin egen rättvisa?

• Anonym (Less)
    Kjell2 skrev 2016-03-31 13:41:56 följande:

Men varför över huvud taget undra över lagligheten i att ställa deras saker på gatan om de skiter i lagen och kör sin egen rättvisa?

För att vi faktiskt är bättre än dom. Men det fick vi fan för! Kommer aldrig någonsin ställa upp för någon igen! Oavsett anledning. Det är inte värt det..
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (Less) skrev 2016-03-31 13:57:00 följande:
    För att vi faktiskt är bättre än dom. Men det fick vi fan för! Kommer aldrig någonsin ställa upp för någon igen! Oavsett anledning. Det är inte värt det..
    Fast ni fortsätter ju att ställa upp i och med att ni agerar förråd åt deras grejer...
  • Anonym (Less)
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-03-31 14:27:31 följande:

Fast ni fortsätter ju att ställa upp i och med att ni agerar förråd åt deras grejer...

Inte länge till. Vi fick tips om att köra deras saker till nån i deras familj. Så kan de hämta skiten där eller låta släkten betala magasinering.
  • Birgitta02
    Anonym (Less) skrev 2016-03-31 14:35:15 följande:
    Inte länge till. Vi fick tips om att köra deras saker till nån i deras familj. Så kan de hämta skiten där eller låta släkten betala magasinering.
    Låter som en bra mellanväg ju.
  • Kjell2
    Fortfarande olagligt, men ingen inom rättsväsendet lär bry sig. Så det hänger fortfarande på hur ägaren kommer agera.
  • Anonym (Ja)

Hopps ni anmälde dom när dom stal saker. Låter ju helt sjukt. Vilka idioter. Jag hade då burit ut deras jävla saker på gatan.

• agata35

Ts:
    Förstår du inte att det är olagligt att ta lagen i egna händer och flytta ut sakerna?

Det bästa är att gå via Kronofogden och begära handräckning.

• Anonym (Less)
    agata35 skrev 2016-03-31 15:31:53 följande:

Ts:

Förstår du inte att det är olagligt att ta lagen i egna händer och flytta ut sakerna?

Det bästa är att gå via Kronofogden och begära handräckning.

Har inte den tiden på mig. Och lagen. De har parasiterat på oss så varför ska vi fortsätta vara snälla? Grejerna körs hem till släktingar. De skadas inte, förstörs inte och försvinner inte.
  • agata35
    Anonym (Less) skrev 2016-03-31 15:44:49 följande:
    Har inte den tiden på mig. Och lagen. De har parasiterat på oss så varför ska vi fortsätta vara snälla? Grejerna körs hem till släktingar. De skadas inte, förstörs inte och försvinner inte.
    Du kan bli anmäld för egenmäktigt förfarande om du kör iväg sakerna utan dennes tillåtelse.

• Anonym (Less)
    agata35 skrev 2016-03-31 15:47:07 följande:

Du kan bli anmäld för egenmäktigt förfarande om du kör iväg sakerna utan dennes tillåtelse.

So be it! De kommer förvarnas via sina släktingar om att grejerna körs dit. Men är väl bättre att låsa sitt liv och låta våra saker förstöras! För fy om vi bryter mot lagen
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Less) skrev 2016-03-31 15:56:40 följande:
    So be it! De kommer förvarnas via sina släktingar om att grejerna körs dit. Men är väl bättre att låsa sitt liv och låta våra saker förstöras! För fy om vi bryter mot lagen
    Vadå låta era saker förstöras?
  • Anonym (Less)
    Anonym (Ja) skrev 2016-03-31 16:09:46 följande:

Vadå låta era saker förstöras?

Läs mina övriga inlägg.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Less) skrev 2016-03-31 16:14:26 följande:
    Läs mina övriga inlägg.
    Ja. Men jag kan inte förstå hur dom skulle förstöras? Vadå utsöndrar deras saker en gas som förstör era eller??
  • Anonym (Less)
    Anonym (Ja) skrev 2016-03-31 16:20:24 följande:

Ja. Men jag kan inte förstå hur dom skulle förstöras? Vadå utsöndrar deras saker en gas som förstör era eller??

Deras saker fyller ett helt rum. Våra saker får med andra ord inte plats och får isf stå utomhus. Nej tänker inte magasinera våra saker på obestämd tid för att deras skit står här. Så iväg med deras och in med våra
  • Utflykt i verkligheten

Perfekt!
  • Fröken Apelsin

Jag har varit med om samma sak och fick då vetalar det var olagligt att slänga sakerna. Den lagliga vägen var via Kronofogden och det var extremt krångligt och skulle ta flera månader, om jag inte minns fel kostade det en slant också.

Har du ett förråd ts? Om du har det skulle jag ställa sakerna där ett tag tills det värsta har blåst över. Sannolikheten att de kommer några månader efter och ber om grejerna borde vara mindre än att de ber om grejerna efter en vecka. Men oavsett vad du gör tror jag risken att åka dit är väldigt liten.

Svar på tråden Slänga ut andras saker?