• Uggabugga

Får en chef trakassera en medarbetare på grund av religiös tro?

Detta har hänt i en svensk kommun. Kommunen är rödgrön i det politiska styret. En bibliotekarie på en filial är troende och medlem i en församling som håller hårt på Jesu lära, och bland annat inte godkänner sex utanför äktenskap, och inte sex mellan samkönade överhuvudtaget. Bibliotekarien har arbetat på biblioteket i över 20 år, och hennes religiösa övertygelse har aldrig påverkat arbetet överhuvudtaget. Hon är välkänd på orten, och mycket uppskattad av såväl biblioteksbesökare som kollegor. 

...för en tid sedan tillsattes dock en ny chef för kommunens bibliotek. Hon har på något sätt fått nys om bibliotekariens kristna tro och tillhörighet. Hon kallar upp bibliotekarien för enskilt samtal, där hon frågar ut henne om vad hon anser om ett antal moralfrågor, som sex utanför äktenskap, ogifta mammor, homosex, homosexuella föräldrar o.s.v.. Bibliotekarien svarar ärligt, att hennes personliga övertygelse är att allt detta är fel. Men hon betygar också, att hon aldrig skulle få för sig att diskutera denna typ av frågor med biblioteksbesökare, och att det under alla år aldrig har varit något problem. Chefen säger då att "dina åsikter får inte lysa igenom här, eftersom vår kommun har den här policyn om mångfald, jämlikhet, öppenhet, blablabla". Hon är mycket ogillande och fientlig. 

Sedan går en tid. Den nya chefen styr och ställer och hittar på nya scheman och aktiviteter. Bibliotekarien i fråga märker att hon fasas ut mer och mer. Hennes schemalagda timmar dras in utan att hon informeras i förväg, hon bjuds inte in på möten och utbildningstillfällen, hennes namn tas inte ens upp när befordringar är för handen, chefen behandlar henne hårt, kallt och kort. 

Vad säger ni om detta? Är det rätt/fel? Vad ska bibliotekarien göra? Vad KAN hon göra? 

• Svar på tråden Får en chef trakassera en medarbetare på grund av religiös tro?
  • Pentra

Eftersom bibliotekarien skött sitt jobb och under alla år hållit sin personliga tro privat, och inte blandat in detta i sitt arbete, så har hennes chef agerat kränkande och definitivt handlat utöver sina befogenheter. Och det på fler sätt än ett, speciellt, när hon, till tåga på allt, kallade upp bibliotekarien, kränkte hennes privatsfär genom att ställa personliga frågor om hennes privata tankar och sedan, än värre, utefter det straffa henne i hennes arbete. Detta är ett solklart fall att gå vidare med till facket! ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (:/)

Folk som kommer med tvärsäkra uttalanden om vad som är roten till ondska har ställt till med mycket elände här i världen... Och för att svara på TS fråga: det är inte okej att behandla en anställd så. Hoppas att hon kan få bra hjälp av facket!

• Anonym (Inte ok)
    Anonym (Lås in!) skrev 2016-03-31 19:06:57 följande:

I know. Men är det inte lite småstört ändå, att som vuxen människa verkligen tro på det som står i de där böckerna?

Religion är roten ur all ondska. Den borde utrotas!

Tack vare att vi har åsiktsfrihet i det här landet så får du ju tycka det. Och t.o.m. läsa vilka böcker du vill. Och andra får tro och tycka vad de vill och läsa de böcker som de vill. Och det bästa av allt är att andra inte behöver hålla med dig och tycka som du och tvärtom. I ett annat land kanske det vore du som blev inlåst för dina åsikter.
  • Anonym (Lås in!)
    Anonym (Inte ok) skrev 2016-03-31 20:39:35 följande:

Tack vare att vi har åsiktsfrihet i det här landet så får du ju tycka det. Och t.o.m. läsa vilka böcker du vill. Och andra får tro och tycka vad de vill och läsa de böcker som de vill. Och det bästa av allt är att andra inte behöver hålla med dig och tycka som du och tvärtom. I ett annat land kanske det vore du som blev inlåst för dina åsikter.

Ja, exempelvis i ett land som ligger cirka 600 år efter vår tideräkning. Inget nämnt, inget glömt.
  • Anonym (Inte ok)
    Anonym (Lås in!) skrev 2016-03-31 21:03:26 följande:

Ja, exempelvis i ett land som ligger cirka 600 år efter vår tideräkning. Inget nämnt, inget glömt.

Och då kanske du med din stora slutsatsförmåga också inser att det är dit du vill ta även Sverige? Just att låsa in människor som inte tror och tycker som du!
  • Fjäril Vingad

(Jag är ateist, men har varit troende.) Om personen skött sitt arbete utan att blanda in sin tro så har chefen helt klart agerat olämpligt och facket bör vidtalas!

• Anonym (Ja)

Så länge hennes tro påverkar inte hennes arbete(hon håller tyst om sina åsikter på jobbet)så ska chefen inte blanda sig i.

• seriösanvändare

Det enda chefen kan kräva är att hon måste respektera kommunens policy om jämlikhet, jämställdhet och likabehandling. Oavsett vad hon tycker privat. Men hennes privata åsikter har ingen med att göra, de bör heller inte påverka hennes arbete. Jag menar, hon är bibliotekarie, inte psykolog. Det känns inte som att hon borde ha den typen av kundkontakt eller klientkontakt att hennes värderingar kan bli ett problem.

Chefen har helt klart gjort fel och betett sig illa. Facket bör kopplas in.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Lås in!)
    Anonym (Inte ok) skrev 2016-03-31 21:46:28 följande:

Och då kanske du med din stora slutsatsförmåga också inser att det är dit du vill ta även Sverige? Just att låsa in människor som inte tror och tycker som du!

Jag - och majoriteten med mig.
  • Anonym (Bibblatant)

Det här var ju intressant eftersom jag är både troende och bibliotekarie. Personligen hade jag aldrig svarat på de frågorna från chefen alls, men jag har full förståelse för att många gör det. Självklart ska inte det här påverka! Hon bör konfrontera chefen till att börja med, men också gå till facket.

seriösanvändare skrev 2016-03-31 22:06:35 följande:

Det enda chefen kan kräva är att hon måste respektera kommunens policy om jämlikhet, jämställdhet och likabehandling. Oavsett vad hon tycker privat. Men hennes privata åsikter har ingen med att göra, de bör heller inte påverka hennes arbete. Jag menar, hon är bibliotekarie, inte psykolog. Det känns inte som att hon borde ha den typen av kundkontakt eller klientkontakt att hennes värderingar kan bli ett problem.

Chefen har helt klart gjort fel och betett sig illa. Facket bör kopplas in.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "bibliotekarie, inte psykolog". Till skillnad från vad många tror så handlar bibblajobbet inte om att rekommendera bra deckare till folk i semestertider. Det handlar om att ta fram, tillhandahålla och rekommendera information. Självklart kan det uppstå problem om bibliotekarien är mot abort och någon vill ha information om abort, men jag undrar om det blir ett problem i praktiken. Bibliotekarier har normalt fem års utbildning och ska klara att sköta sådant.
  • Anonym (Bibblatant)
    Anonym (Lås in!) skrev 2016-03-31 22:16:33 följande:
    Jag - och majoriteten med mig.
    Nej, majoriteten vill nog ha en vanlig, hederlig demokrati. . . det är jag ganska säker på!
  • Tow2Mater
    Anonym (Bibblatant) skrev 2016-03-31 22:28:32 följande:
    Jag vet inte riktigt vad du menar med "bibliotekarie, inte psykolog". Till skillnad från vad många tror så handlar bibblajobbet inte om att rekommendera bra deckare till folk i semestertider. Det handlar om att ta fram, tillhandahålla och rekommendera information. Självklart kan det uppstå problem om bibliotekarien är mot abort och någon vill ha information om abort, men jag undrar om det blir ett problem i praktiken. Bibliotekarier har normalt fem års utbildning och ska klara att sköta sådant.
    De klarar väl att sköta sådant precis lika bra som t ex en sochandläggare som anser att socialbidragen i landet bör minska men vars jobb är att godkänna eller avslå bidragsansökningar, eller en tekniker som anser att en specifik lösning är förkastlig men ändå kan rekommendera en sån sorts lösning till en kund som vill ha just en sån typ. Etc. Och allt utan att lägga sina egna värderingar i det.

Skulle vi alla bara jobba med saker som står helt i linje med alla våra personliga övertygleser skulle nog de flesta av oss vara arbetslösa.
  • Anonym (Bibblatant)
    Tow2Mater skrev 2016-03-31 22:36:36 följande:
    De klarar väl att sköta sådant precis lika bra som t ex en sochandläggare som anser att socialbidragen i landet bör minska men vars jobb är att godkänna eller avslå bidragsansökningar, eller en tekniker som anser att en specifik lösning är förkastlig men ändå kan rekommendera en sån sorts lösning till en kund som vill ha just en sån typ. Etc. Och allt utan att lägga sina egna värderingar i det.

Skulle vi alla bara jobba med saker som står helt i linje med alla våra personliga övertygleser skulle nog de flesta av oss vara arbetslösa.
    Jovisst! Jag ville mest med inlägget nyansera det som framkom ovan. I det inlägget lät det lite som att "men en bibliotekarie har väl inget ansvar / kan väl inte påverka vilken tro hon än har" - lite hårdraget, men ändå.
  • Anonym (Bibblatant)
    Söder73 skrev 2016-03-31 23:20:04 följande:

Helt OT men hur kan man bli befordrad när man är bibliotekarie?

Man kan väl tänka sig olika saker. Filialansvar, bibliotekschef, personalansvar. . .
  • Rikard

Trådstarten berättar två saker. Dels att bibliotikarien blivit intervjuad om sin tro och dels att bibliotikarien missgynnats vid schemaläggning och liknande. Om en person inte bedriver mission eller på annat sätt låter religionen eller den politiska övertygelsen påverka arbetet, har arbetsgivaren inte med det att göra. Men vet vi säkert att religionsfrågan är det som spelar in i detta fall?

Svar på tråden Får en chef trakassera en medarbetare på grund av religiös tro?