• Anonym (Fundersam)

FÖRÄLDRAR (bio, bonus, what ever) se hit! Jag behöver era kloka råd!

Hej!

Jag skulle _verkligen_ uppskatta att få lite tips, råd och "bollplank" av er i denna fråga:

Hur bemöter jag/min pojkvän pojkvännens åttaåriga dotter som tycks känna svartsjuka och rivalitet gentemot min femåriga son?

Detta ger sig uttryck på många olika sätt. Det mest uppenbara var då hon sa till mig: "jag önskar att det bara var du, jag och pappa. Jag vill inte att han (min son) ska vara med".

Saker som bör tilläggas är:

Flickan bor med sin pappa på heltid. Flickans mamma finns knappt med i bilden.

Min son bor med mig på heltid, hans pappa finns med i bilden.

Alla övriga relationer, i relationen, fungerar bra; dvs jag tycker om flickan, hon tycker om mig. Min son tycker om min pojkvän, han tycker om min son. Min son tycker om pojkvännens dotter - MEN, hon verkar inte tycka om honom. Det verkar dock inte vara personligt, specifikt mot honom. Utan snarare mot att han är ett ytterligare barn som också ska få ta plats, gå med på promenader, bli kramad, få sitta med i soffan, osv. - Hon ser helst att han skulle försvinna. :(

Hur bemöter man detta?

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden FÖRÄLDRAR (bio, bonus, what ever) se hit! Jag behöver era kloka råd!
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-04-03 15:42:01 följande:
    At the end of the day; ÄR det verkligen MITT ansvar att tala med HANS dotter? För om jag lämnar relationen och skiter i allt, så kommer ju samma problem att uppstå i pojkvännens nästa förhållande. Således torde det vara hennes pappas ansvar att ta detta med sin egen dotter.

Eller tänker jag fel?
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-04-03 15:44:13 följande:
    Ja, du har så rätt. Jag vet det. Men jag har så svårt att säga till andras barn; framförallt när det andra barnets förälder/föräldrar är med.

Men det problemet äger jag och det får jag jobba på.

Tack för ditt svar! :)

Du behöver inte ta det med dottern då, ta det med din sambo. Dvs kräv av honom att han löser det.

Du måste ju stå upp för ditt barn, inte låta andra köra över honom.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-04-03 15:38:58 följande:

Vill ni det? Eller är det du som vill att det ska fungera?

Jag undrar, för din kille verkar ärligt talat inte bry sig...

Jo, men det vill vi båda.

Jag har lagt fram förslaget att vi kanske ska ses mestadels utan våra barn. Iaf till en början. När barnen väl är med så gör vi något där de får chansen att samarbeta ihop mot oss föräldrar, i exempelvis något spel, någon fysisk aktivitet, etc. Men han tycker att vi ska ses med barnen. Han tycker det är viktigt. Och visst, så kanske det är, men när det så uppenbart inte fungerar så kanske det är bättre att vi jobbar på vår relation, utan barnen, så slipper vi tvinga på barnen varandra.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-04-03 15:47:52 följande:

Du behöver inte ta det med dottern då, ta det med din sambo. Dvs kräv av honom att han löser det.

Du måste ju stå upp för ditt barn, inte låta andra köra över honom.

Ser att jag varit otydlig; vi är inte sambos, men vi bor cirka en minut ifrån varann och ses relativt ofta.

Jag vet, jag måste stå upp för honom. Inte bara i denna situation, utan även i andra situationer. I know, i know. :/
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-04-03 15:48:55 följande:
    Jo, men det vill vi båda.

Jag har lagt fram förslaget att vi kanske ska ses mestadels utan våra barn. Iaf till en början. När barnen väl är med så gör vi något där de får chansen att samarbeta ihop mot oss föräldrar, i exempelvis något spel, någon fysisk aktivitet, etc. Men han tycker att vi ska ses med barnen. Han tycker det är viktigt. Och visst, så kanske det är, men när det så uppenbart inte fungerar så kanske det är bättre att vi jobbar på vår relation, utan barnen, så slipper vi tvinga på barnen varandra.
    Du vill alltså inte lösa konflikten?

Har ni problem i er relation som ni måste jobba med?
  • Anonym (Kan du väl)

Tack så otroligt mycket att du tar dig tid att svara i tråden! :)

Tanken har faktiskt slagit mig; dvs att jag borde ta en timma med hans dotter, medan pojkvännen tar samma timma med min son.

Jag tänkte att vi gör något kul, hon och jag, och under tiden - vid rätt tillfälle - så tar jag upp frågan.

Men okej, om vi skulle göra så; exakt hur lägger jag fram det?

Det jag känner är ju:

Så här är det; i detta förhållande finns fyra personer - två vuxna, två barn. Alla ska få ta lika stor plats och alla ska känna sig sedda, hörda och omtyckta. Jag har förstått att du helst skulle se att min son inte fanns med i bilden, men nu är det så och det får du acceptera. Du måste vara snäll mot honom, han blir ledsen när du är så kall mot honom.

MEN, så kan jag inte tala till en åttaåring. Så, hur lägger jag fram det? Vilka motfrågor kan jag förvänta mig och hur svarar jag på de?

At the end of the day; ÄR det verkligen MITT ansvar att tala med HANS dotter? För om jag lämnar relationen och skiter i allt, så kommer ju samma problem att uppstå i pojkvännens nästa förhållande. Således torde det vara hennes pappas ansvar att ta detta med sin egen dotter.

Eller tänker jag fel?

Men varför kan du inte säga precis det du skriver? En åttaåring är ingen baby.

Du behöver ju inte vara otrevlig för att ni pratar öppet om det, är väl bra om du är tydlig.

Har hon ingen närvarande mamma är det väl inte konstigt om hon vill ha dig. Hon är väl svartsjuk, eller snarare vill ha det som din son har med dig. Och tror hon skulle kunna få det om han inte fanns.

Är hon snäll i övrigt? Finns ingen risk hon skulle kunna skada din son?
  • Rocket Mania
    Tack så otroligt mycket att du tar dig tid att svara i tråden! :)

Tanken har faktiskt slagit mig; dvs att jag borde ta en timma med hans dotter, medan pojkvännen tar samma timma med min son.
    Jag tänkte att vi gör något kul, hon och jag, och under tiden - vid rätt tillfälle - så tar jag upp frågan.
    Men okej, om vi skulle göra så; exakt hur lägger jag fram det?
    Det jag känner är ju:
    Så här är det; i detta förhållande finns fyra personer - två vuxna, två barn. Alla ska få ta lika stor plats och alla ska känna sig sedda, hörda och omtyckta. Jag har förstått att du helst skulle se att min son inte fanns med i bilden, men nu är det så och det får du acceptera. Du måste vara snäll mot honom, han blir ledsen när du är så kall mot honom.
    MEN, så kan jag inte tala till en åttaåring. Så, hur lägger jag fram det? Vilka motfrågor kan jag förvänta mig och hur svarar jag på de?
    Eller tänker jag fel?
    Varför inte bara fråga? "Det verkar som att du inte riktigt gillar X, har det hänt något speciellt?" Hon kanske tycker att han är dum eller har sagt något dumt och då är det väl bra att ventilera det. Och säger hon "nej" får du ta upp att X känner sig ledsen och utstött när hon säger Y eller gör Z. Att ni är en familj och att det är viktigt att ni är som ett team. Hon måste ju inte älska honom eller kalla honom för "lillebror" men för att alla ska trivas måste alla jobba mot samma mål så att hela familjen mår bra.

Gällande motfrågor osv är det omöjligt att svara på eftersom jag inte känner flickan. Vissa barn tänker och resonerar väldigt moget vid den åldern medan andra är pyttesmå.

Och ja, jag tycker att om ni ska leva som familj är det allas ansvar att prata med varandra. Ibland tar det ju mer skruv om det är någon annan än tjatiga mamma/pappa som tar diskussionen.
  • Anonym (Pappa)
    Rocket Mania skrev 2016-04-03 16:10:39 följande:
    Varför inte bara fråga? "Det verkar som att du inte riktigt gillar X, har det hänt något speciellt?" Hon kanske tycker att han är dum eller har sagt något dumt och då är det väl bra att ventilera det. Och säger hon "nej" får du ta upp att X känner sig ledsen och utstött när hon säger Y eller gör Z. Att ni är en familj och att det är viktigt att ni är som ett team. Hon måste ju inte älska honom eller kalla honom för "lillebror" men för att alla ska trivas måste alla jobba mot samma mål så att hela familjen mår bra.

Gällande motfrågor osv är det omöjligt att svara på eftersom jag inte känner flickan. Vissa barn tänker och resonerar väldigt moget vid den åldern medan andra är pyttesmå.

Och ja, jag tycker att om ni ska leva som familj är det allas ansvar att prata med varandra. Ibland tar det ju mer skruv om det är någon annan än tjatiga mamma/pappa som tar diskussionen.
    Här sätter vi punkt, tycker jag. Fler råd än detta behöver TS knappast. 
  • mammalovis

Hur länge har flickan haft separerade föräldrar? Oavsett om det är nytt eller gammalt kommer ju perioder då barnet vill ha en hel familj. Finns det många barn i klassen som har det som henne? 

Min dotter är 5 år, vi separerade när hon var drygt ett år, men det är först nu som hon vill ha syskon hos pappa, men hans flickväns barn (två yngre pojkar) duger inte. Hon vill ha ett husdjur och hon vill att jag och hennes syskon ska följa med till hennes pappa, vilket jag försöker förklara att det aldrig kommer att ske. Så barn har ju mycket tankar, en del fullständigt oförståeliga.

Pappan låter ju som en typisk pappa som antingen inte ser/hör eller väljer att stoppa huvudet i sanden, så om han inte tar tag i det faller det ju på din lott ändå.

Jag hade nog bett flickan följa med in i ett annat rum när hon säger så och fått förklara vad hon menar. Sedan hade jag också poängterat att det inte är okej att säga så för andra blir ledsna. Kanske hade det gått att hitta några lösningar t ex att hon fått "mamma/tjejtid" på egen hand för det är kanske är det hon egentligen behöver. Steget efter hade varit att antingen be om förlåt eller låta din son berätta att han blir ledsen (om han är så mogen) samt försöka hitta saker de kan gilla att göra tillsammans.

Det är ju inte heller alltid så lätt att plötsligt få ett yngre nyfiket och klåfingrigt syskon på halsen.

• Anonym (Fundersam)
    S c h n a skrev 2016-04-03 16:31:33 följande:

Du gjorde väl slut, TS?

Jo, det gjorde _vi_, men vi är tillbaka igen. Haha, skjut mig! :S

Det fungerade under ett tag, men nu har ser uppstått liknande rivalitetskonflikter.

Don't hate me for loving, typ.
    Påven Johanna skrev 2016-04-03 16:47:53 följande:

Gör de någonsin det?

Ts, du kanske kan hitta lite råd och dåd i den här tråden:

www.familjeliv.se/forum/thread/76407851-hans-dotter-ar-inte-sa-valdigt-vanlig-mot-min-son

Det är min tråd, men tack ändå.

---

Tack till alla för kloka råd!

Summa: ansvaret ligger på oss vuxna - på oss BÅDA!

Kanske återkommer i denna tråd, eller en ny, när nästa hjälp av er behövs. Bra att FL finns.
Svar på tråden FÖRÄLDRAR (bio, bonus, what ever) se hit! Jag behöver era kloka råd!