• Anonym (TS)

Ekonomiskt bistånd. sonen har ett konto i banken som är under förmyndarskap.

Hej!
    Söker ekonomiskt bistånd hos socialen.
    Nu är det så att min 8-årige son fick ett stort belopp av försäkringsbolaget när han fick en kronisk sjukdom.

Jag och sonens far är separerade och ingen av oss har tillgång till kontot, kan ta ut pengar eftersom kontot är satt under förmyndarskap.
    Summan ska tillfalla sonen när han blir myndig.

Jag vet att man måste redovisa barnens kontoinnehav osv men detta konto är helt låst för oss.
    Nämnde detta för min soc kontakt och hon mumlade nåt om att de nog har rätt att ta en del av summan på sonens konto i beräkning när jag söker bistånd.
    Hon verkade dock inte helt säker men jag blev stressad.
    Någon som har erfarenhet av liknande situation?
    Jag och pappan FÅR och KAN inte ta hans pengar vilket vi självklart inte vill heller!

• Svar på tråden Ekonomiskt bistånd. sonen har ett konto i banken som är under förmyndarskap.
  • Fröken Apelsin
    Anonym (Soc.) skrev 2016-04-13 18:21:25 följande:

Fel begås säkert men det rätta är att man absolut inte kan räkna med tillgångar som inte är tillgängliga som i det här fallet. Då överklagar man och får rätt i högre instans så att påstå att det "oftast är" så är helt felaktigt.

Läs mitt svar igen. Du har uppenbarligen läst slarvigt och missförstått.
  • Anonym (soc skr)
    Fröken Apelsin skrev 2016-04-13 13:49:27 följande:
    Tyvärr stämmer inte det, oftast är det så att man måste leva upp barnens sparpengar innan man kan få socialbidrag, just här verkar det vara lite speciella omständigheter, men i vanliga fall får barnen försörja föräldrarna.
    Nej, det är det DU skriver som inte stämmer. Barn ska inte försörja sina föräldrar. Barn får ha sparade medel upp till ett visst belopp och är det ungdomar med sommarjobb så ska de få behålla sina pengar också utan att det påverkar biståndet. Är det någon som gör annorlunda så gör de fel.
  • Fröken Apelsin
    Anonym (soc skr) skrev 2016-04-13 21:15:36 följande:

Nej, det är det DU skriver som inte stämmer. Barn ska inte försörja sina föräldrar. Barn får ha sparade medel upp till ett visst belopp och är det ungdomar med sommarjobb så ska de få behålla sina pengar också utan att det påverkar biståndet. Är det någon som gör annorlunda så gör de fel.

Tyvärr har du fel, det finns en anledning till varför man ska fylla i om barnen har sparade pengar eller inte. Har barnen ett sparkonto måste man ta av det först. Vad gäller sommarjobbande ungdomar har olika kommuner olika regler.
  • Anonym (A)
    Fröken Apelsin skrev 2016-04-13 20:42:04 följande:
    Jag tycker hela socialbidraget är helt vansinnigt. Jag önskade att man avskaffade det helt och gjorde så att alla var berättigade till sjukpenning och A-kassa (även om man saknar SGI och står utanför systemet) sedan höjer man minimumnivån på alla andra bidrag så det går att leva på. Jag säger inte att minimumnivåerna ska vara höga, men det ska vara så att ingen behöver förnedra sig hos socialen.
    Båda ja och nej. När jag blev arbetslös 08 behövde jag söka. Tog nära 3 månader innan a-kassa och bostadsbidrag kom igång. Jag behövde soc den tiden. Sen fick jag nytt jobb. Såg det inte alls som en förnedring. Och jag var ju faktiskt inte sjuk.
  • Anonym (Soc.)
    Fröken Apelsin skrev 2016-04-13 22:58:25 följande:

Tyvärr har du fel, det finns en anledning till varför man ska fylla i om barnen har sparade pengar eller inte. Har barnen ett sparkonto måste man ta av det först. Vad gäller sommarjobbande ungdomar har olika kommuner olika regler.

Nej det är inte olika i olika kommuner, det är reglerat i lag att ungdomars sommarjobbinkomster ej skaräknas med som inkomst.
  • Fröken Apelsin
    Anonym (A) skrev 2016-04-14 16:38:38 följande:

Båda ja och nej. När jag blev arbetslös 08 behövde jag söka. Tog nära 3 månader innan a-kassa och bostadsbidrag kom igång. Jag behövde soc den tiden. Sen fick jag nytt jobb. Såg det inte alls som en förnedring. Och jag var ju faktiskt inte sjuk.

De flesta ser det som en förnedring, jag också. Man får ju inte ha sparade pengar eller äga en fastighet och få försörjningsstöd heller, det tycker jag är fel. Att du inte var sjuk har väl inget med saken att göra.

Sedan är det hemskt att A- kassan ska ta så lång tid på sig.
  • Anonym (A)
    Fröken Apelsin skrev 2016-04-15 12:25:29 följande:
    De flesta ser det som en förnedring, jag också. Man får ju inte ha sparade pengar eller äga en fastighet och få försörjningsstöd heller, det tycker jag är fel. Att du inte var sjuk har väl inget med saken att göra.

Sedan är det hemskt att A- kassan ska ta så lång tid på sig.
    Att jag inte var sjuk har väl med saken att göra. Du skrev att soc borde avskaffats och att alla ska vara berättigade till sjukpenning/a-kassa. Vad tycker du då att jag skulle gjort dom tre månaderna jag hade 0 in. Jag hade ju faktiskt inte varit berättigad till sjukpenning heller.

Problemet är när folk använder soc som en "stadig" inkomstkälla.
  • Anonym (soc skr)
    Fröken Apelsin skrev 2016-04-13 22:58:25 följande:
    Nej, jag har inte fel, det har du. Anledningen till att man ska redogöra för barnens tillgångar är för att dels få en överblick över familjens ekonomi, ungefär som att man fyller i en massa uppgifter när man söker bostadsbidrag som sedan inte påverkar bostadsbidragets storlek, och dels för att självklart se om de har sparade medel som överstiger det belopp som de får ha utan att det påverkar,  nämligen 15% av prisbasbeloppet som för 2016 blir 6.645 kr. Skulle barnet ha över den summan så KAN man ta med överstigande summa med i beräkningen av försörjninsstöd med ENDAST för barnets del då barn aldrig ska försörja sina föräldrar.

Pratar vi om ungdomar som t ex sommarjobbar så ska de inte heller försörja sina föräldrar utan där får de behålla i princip allt (upp till ett helt prisbasbelopp) innan det påverkar familjens beräkning.

Nu vet jag ju detta och jag vet också att det finns en del - oftast mindre - kommuner som inte är uppdaterade eller helt enkelt okunniga och gör sina egna regler men det betyder inte att det är rätt eller att man kan avfärda det med "det är olika från kommun till kommun" utan det är ett allvarligt fel faktiskt.

Även för privatpersoner går den här informationen att få ganska lätt från Socialstyrelsens hemsida t ex i gratis nedladdningsbar bok "handbok för Socialtjänsten"

Så du kan sluta säga emot nu för det blir mest tramsigt.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (soc skr) skrev 2016-04-16 09:42:30 följande:

Nej, jag har inte fel, det har du. Anledningen till att man ska redogöra för barnens tillgångar är för att dels få en överblick över familjens ekonomi, ungefär som att man fyller i en massa uppgifter när man söker bostadsbidrag som sedan inte påverkar bostadsbidragets storlek, och dels för att självklart se om de har sparade medel som överstiger det belopp som de får ha utan att det påverkar,  nämligen 15% av prisbasbeloppet som för 2016 blir 6.645 kr. Skulle barnet ha över den summan så KAN man ta med överstigande summa med i beräkningen av försörjninsstöd med ENDAST för barnets del då barn aldrig ska försörja sina föräldrar.

Pratar vi om ungdomar som t ex sommarjobbar så ska de inte heller försörja sina föräldrar utan där får de behålla i princip allt (upp till ett helt prisbasbelopp) innan det påverkar familjens beräkning.

Nu vet jag ju detta och jag vet också att det finns en del - oftast mindre - kommuner som inte är uppdaterade eller helt enkelt okunniga och gör sina egna regler men det betyder inte att det är rätt eller att man kan avfärda det med "det är olika från kommun till kommun" utan det är ett allvarligt fel faktiskt.

Även för privatpersoner går den här informationen att få ganska lätt från Socialstyrelsens hemsida t ex i gratis nedladdningsbar bok "handbok för Socialtjänsten"

Så du kan sluta säga emot nu för det blir mest tramsigt.

En del bara måste framhärda tills det blir pinsamt...
  • Atena

Pengar som barn har sittande under överförmyndarspärr (skadestånd, försäkringspengar mm) kommer inte räknas med i försörjningsstödet eftersom det är pengar som inte kan tas ut utan tillstånd från just överförmyndaren. Överförmyndaren godkänner inte kostnader som en vårdnadshavare ska stå för som tex kläder, möbler eller liknande. 

Jag vet med säkerhet eftersom min dotter fick en stort skadestånd som minderårig och jag hade försörjningsstöd.

• nevermind
    Fröken Apelsin skrev 2016-04-13 20:44:04 följande:
    Det behöver inte alls vara så, det kan vara en annan släkting eller anhörig som sparat till barnet. Det är rätt vanligt att mor- och farföräldrar sparar till sina barnbarn eller att gäster sätter in en slant i samband med dop, konfirmation och dylikt istället för pressent.
    Absolut, men ändå inte samma som försäkringspengar.
Svar på tråden Ekonomiskt bistånd. sonen har ett konto i banken som är under förmyndarskap.