• Anonym (Fille)

Tänker du på rånrisken när du går ut?

Har du börjat tänka mer på rånrisken än du gjorde förut när du går ut i dagens samhälle?
    Tänker du på vad du har på dig (smycken, klockor, smartphone, handväska etc) och tar du av dig sånt alternativt tar på dig billigare saker innan du går ut?
    Oroar du dig inte så mycket för sånt på dagen men kanske på kvällarna?
    Tänker du på var du går och finns det ställen du inte skulle gå till?
    Har ditt sätt att vara ändrats pga alla personrån vi läser om idag?
    Ja, lite sånt vill jag gärna få svar på.

• Svar på tråden Tänker du på rånrisken när du går ut?
  • Fobiker

Jag tänker på risken att bli rånad/överfallen ganska ofta, men jag kan inte säga att jag är rädd och jag låter det inte hindra mig på något sätt. Det är mer så att jag försöker vara lite extra uppmärksam om jag är ute sent en kväll. Nu bor jag iofs i en stad där det är ganska lugnt, så jag har nog inte så mycket att oroa mig för heller. Tycker inte det är särskilt ofta man hör om personrån härikring.

Faktum är dock att jag blev överfallen och misshandlad i min hemstad en gång, men det är över 20 år sedan. Redan kvällen efter var jag dock ute och gick på stan själv igen, vilket jag tror var bra för psyket.   

• Anonym (Trött)
    EnAnonumius skrev 2016-04-06 08:54:21 följande:
    Jag hänger en hel del och läser massor av olika nyhetsblaskor.  Lokala blaskor och även blaskor som är rikstäckande.

Det jag undra över var läser du om "alla personrån vi läser om idag"?

Alltså plånbok och mobilen är något jag alltid har skyddat extra och skulle aldrig lägga i någon handväska, utan det bär jag  i jacka/rocken, där jag kan täcka fickorna med armen, och skulle KÄNNA om någon försöker pilla på mina fickor, och detta göra jag oavsett om det är liten eller storrisk det är för personrån.
    Du bor inte i stockholm?
  • Anonym (K)
    Anonym (Trött) skrev 2016-04-06 01:21:39 följande:
    I vilken statsdel hände detta?
    Ringstorp í Helsingborg
  • Anonym (nja)

Jag skulle ju inte precis vifta med mobilen(eller gå lättklädd...) i ghettot, men annars oroar jag mig inte något vidare. Mer rädd för våldtäkt och skulle inte känna mig bekväm med att gå över vissa områden nattetid. Men här i mitt område känner jag mig helt trygg och går ute hela nätterna och är aldrig rädd att utsättas för brott.

• Anonym (nja 2)

Den generella rånrisken är väl ungefär lika stor / liten som den alltid har varit. Visst kan det hända, men risken är inte stor i de miljöer jag rör mig. Och jag är ute även på kvällarna, om än sällan sent.

Däremot undviker jag vissa platser på ett annat sätt än tidigare, t ex Nordstan i Göteborg där det har börjat hänga nordafrikanska gatynglingar utan uppehållstillstånd. De försörjer sig visserligen främst på droghandel och stölder, men rån förekommer. Bråk / misshandel också. Jag skulle aldrig gå förbi där på kvällstid innan politiker och polis har fått bukt med problemet. Och de få gånger jag vistas i Nordstan på dagtid för att handla, håller jag hårt i mina värdesaker. 

• Anonym (nja 2)

Grejen är också att förortskidsen oftast rånar ungdomar i sin egen ålder (vilket visserligen är illa nog), men de nordafrikanska "gatubarnen" kan ge sig på vem som helst, även en kvinna på 30+ som jag. I centrala Stockholm har det även förekommit sexuella ofredanden från denna grupp, av förbipasserande och helt främmande flickor / kvinnor.

Men rädd är jag inte, mest förbannad över att det får fortgå. De har inte ens tillstånd att vara här.

• ostpaj

Jag har sånt temperament så jag blir bara förbannad av att läsa tråden. Skulle ngn jävel försöka råna mig skulle den lilla pissmyran få lägga benen på ryggen och sen be för sitt liv när jag hunnit ikapp. Haha. Nej, jag orkar inte/tänker inte vara rädd!

• Anonym (Jo tyvärr)

Jag brukade inte vara det. Men för ett par dagar sen blev en äldre kvinna knivhuggen, mitt på dagen, under ett rånförsök. På orten där jag bor, precis där jag varje dag brukar gå promenader med hunden. När något sånt sker i ens närhet, helt oprovocerat och mitt på dagen blir man lite skrämd.

• Anonym (V)

Nej jag tänker aldrig på risken att bli rånad, inte ens när jag varit full ute på krogen. Däremot undviker jag parker, tomma gator, mörka områden osv nattetid/kvällstid pga våldtäktsrisk. Skulle dessutom ALDRIG röra mig utanför tullarna kvällstid. Värre förorter skulle jag aldrig besöka ens dagtid.

• Anonym (V)
    Anonym (nja 2) skrev 2016-04-06 21:38:43 följande:

Grejen är också att förortskidsen oftast rånar ungdomar i sin egen ålder (vilket visserligen är illa nog), men de nordafrikanska "gatubarnen" kan ge sig på vem som helst, även en kvinna på 30+ som jag. I centrala Stockholm har det även förekommit sexuella ofredanden från denna grupp, av förbipasserande och helt främmande flickor / kvinnor.

Men rädd är jag inte, mest förbannad över att det får fortgå. De har inte ens tillstånd att vara här.

Hur menar du när du skriver gatubarnen inom citattecken? Jag har tack och lov aldrig stött på något av dessa farliga barn som man läser om lite här och där, men rädd blir man ju. Tänker mycket på våldtäkten i Fåfängan som skedde och polisen kunde väl inte ens hitta alla för de var här illegalt.
  • Anonym (nja 2)
    Anonym (V) skrev 2016-04-07 01:11:08 följande:
    Hur menar du när du skriver gatubarnen inom citattecken? Jag har tack och lov aldrig stött på något av dessa farliga barn som man läser om lite här och där, men rädd blir man ju. Tänker mycket på våldtäkten i Fåfängan som skedde och polisen kunde väl inte ens hitta alla för de var här illegalt.

Därför att många av dem inte är barn, utan vuxna (över 18 år). Men de uppger förstås att de är yngre, ungefär som många ensamkommande gör.
  • Anonym (nja 2)
    Anonym (V) skrev 2016-04-07 01:11:08 följande:

Man träffar inte på dem var som helst, de hänger bara på vissa platser (tack och lov) och är ingen stor grupp, men mycket brottsbelastad.
  • Anonym (V)
    Anonym (nja 2) skrev 2016-04-07 11:58:26 följande:

Därför att många av dem inte är barn, utan vuxna (över 18 år). Men de uppger förstås att de är yngre, ungefär som många ensamkommande gör.

Aha jag förstår. Riktigt obehagligt med dessa ökade våldsbrott... Ser inte fram emot dagen jag skaffar barn och de ska börja vara ute själva. Undrar om gated communities kommer bli stort i Sverige?
  • Bondförnuft
    Anonym (Fille) skrev 2016-04-05 18:04:32 följande:
    Har du börjat tänka mer på rånrisken än du gjorde förut när du går ut i dagens samhälle?
    Nix.
Svar på tråden Tänker du på rånrisken när du går ut?