Måste barn gå på kalas?
Jag har förut tänk att det är helt valfritt om man/barn vill gå på kalas eller inte och liksom aldrig tänkt tanken att man skulle vara dum om man inte vill gå på någons kalas. (Däremot har vi alltid resonerat kring inbjudan kring barnkalas och bjudit så att alla ska bli inkluderade)
Jag fattar att det kanske var okunnigt efter att jag på senare tid läst en del sorgliga historier om barn som bjudit in på kalas och där ingen kom. Jättehemsk! Det förstår jag.
Nu till mitt dilemma:
För någon vecka sedan fick min son 6 år, en fin inbjudan till ett kalas hos en tjej i hans klass i helgen. Sonens första reaktion var "hoppas nästan att jag inte kan då, för jag vill inte gå"
Efter lite fiskande så kom det fram att tjejen enligt sonen, är kär i honom, alltid håller på att försöka pussa och krama honom och lite bråkig (man kan ju bara gissa hur man skulle reagerat om det var det omvända). Han tycker att det är jobbigt och känner att hon kommer för nära.
Ja, vad säger man? Min första spontana vara att säga att "såklart behöver du inte gå, man behöver bara gå på kalas man vill!"
Men jag vet ju inte om denna flicka är en sån där plötsligt alla kommer att tacka nej till kalaset. Jag har ingen aning!
Hur skulle ni resonerat? Ska jag ändå försöka uppmuntra sonen att gå?