• trissiflickor

Exfrun går före

Jag kanske är helt ute och cyklar men är jag löjlig om jag reagerar om min särbo prioriterar att hjälpa mamman till hans barn på VÅRAN årsdag. Hon ska bort och han väljer att ta barnen extra. Jag känner mig sårad och besviken och ser det som att hon går före oss. Hon har andra som kan hjälpa henne med barnen. Reagerar jag galet?

• Svar på tråden Exfrun går före
  • Brumma
    lövet2 skrev 2016-04-12 22:42:53 följande:

Han prioriterar barnen. En man som inte prioriterar barnen framför andra, mindre viktiga saker, skulle jag inte kalla en riktig man.

En människa som inte klarar av att BÅDE prioritera barn och partner skulle jag inte kalla "en riktig partner/förälder". Dvs ibland går även barnen stå tillbaka. Dessutom var det ju inte barnen som ville vara med pappa utan mamman so ville ha hjälp på sin tid. När det dessutom fanns annan hjälp att tillgå.

TS. Skall ett förhållande fungera - både i en kärnfamilj och i en "nyfsmilj" måste man kunna både prioritera, prioritera om och "se" att allas behov är lika viktiga - men att man ibland får stå tillbaka - detta gäller BÅDE barn och vuxna. Dvs har man planerat ngt med barnen och partnern vill gå ut o äta så får partnern stå tillbaka. Och självklart omvänt. . Har man planerat ngt med partnern så får barnen stå tillbaka.

Om man ENBART prioriterar barnen (eller i det här fallet egentligen exet) så lär förhållandet inte fungera i längden. Om man lever så är det nog inte så konstigt att förhållandet innan sprack heller. Man behöver vårda förhållandet till sin partner - oavsett om det är personen man skaffat barn med och nu lever i kärnfamilj med eller om det är en ny partner som inte är förälder till ens barn.

Att avboka en inplanerad "getaway" är INTE ok pga detta. Om mamman akut åkt ìn på sjukhus, om barnen inte varit bra - DÅ är det självklart läge att prioritera barnen men så verkar ju inte detta fallet vara. .
  • Birgitta02
    lövet2 skrev 2016-04-12 22:42:53 följande:
    Han prioriterar barnen. En man som inte prioriterar barnen framför andra, mindre viktiga saker, skulle jag inte kalla en riktig man.
    Nja, den här gången sitter han ju barnvakt. Utanför det vanliga umgänget. Jag förstår mycket väl att han kanske vill ha mer umgänge och passar på att umgås med dom nu. Jag vet inte alls om de har varannan vecka eller varannan helg. Har de varannan helg så förstår jag att han vill ha barnen. Men har de varannan vecka tycker jag kanske att han kan prioritera nuvarande sambon. Och har man redan planerat att åka bort så tycker jag han prioriterade fel den här gången.
  • Anonym (U)
    trissiflickor skrev 2016-04-13 09:36:00 följande:

Till det hör att vi hade planerat att åka bort för att bara kunna rå om varandra då vi bara har varannan helg ensamma. Visst det är ett val vi gjort. Det handlar inte om barnen, det handlar om att hon bara behöver vinka lite med fingret så släpper han allt. Nu hade vi planer som fick avbokas för att hon skulle iväg och roa sig.

Roa sig? Då förstår jag att du är arg. Men det är kanske bra att nämna sådant i trådstarten eftersom det gör skillnad varför pappan ska ta barnen extra.

Om mamman till exempel blivit sjuk / råkat ut för en olycka ser det som självklarhet att pappan tar hand om sitt eget barn, men om mamman vill gå på krogen är det inte samma sak.
  • Brumma
    Anonym (U) skrev 2016-04-13 12:38:00 följande:

Roa sig? Då förstår jag att du är arg. Men det är kanske bra att nämna sådant i trådstarten eftersom det gör skillnad varför pappan ska ta barnen extra.

Om mamman till exempel blivit sjuk / råkat ut för en olycka ser det som självklarhet att pappan tar hand om sitt eget barn, men om mamman vill gå på krogen är det inte samma sak.

Det står i ts att mamman "ska bort".

Tolkade det som om det var mest för nöjes skull :)
  • Anonym (U)
    Brumma skrev 2016-04-13 13:32:30 följande:

Det står i ts att mamman "ska bort".

Tolkade det som om det var mest för nöjes skull :)

O.k. Tack. ;) Man lär sig alltid något nytt.

Jag visste inte att " ska bort" betyder att man gör nåt för nöjes skull.

Svenska är inte mitt modersmål.

( olycka och sånt menade jag rent allmänt förstås , inte i detta fall )
  • Brumma
    Anonym (U) skrev 2016-04-13 13:55:40 följande:

O.k. Tack. ;) Man lär sig alltid något nytt.

Jag visste inte att " ska bort" betyder att man gör nåt för nöjes skull.

Svenska är inte mitt modersmål.

( olycka och sånt menade jag rent allmänt förstås , inte i detta fall )

Jag tror att det egentligen är ett ganska gammalmodigt uttryck för "på bjudning och roa sig" typ..

Men å andra sidan kan ju TS inte är lika "gammalmodig och dialektal som jag :) Jag har växt upp väldigt nära den äldre generationen och har "ärvt" lite av deras sätt att uttrycka sig på tror jag :)
  • Anonym (U)
    Brumma skrev 2016-04-13 14:35:39 följande:

Jag tror att det egentligen är ett ganska gammalmodigt uttryck för "på bjudning och roa sig" typ..

Men å andra sidan kan ju TS inte är lika "gammalmodig och dialektal som jag :) Jag har växt upp väldigt nära den äldre generationen och har "ärvt" lite av deras sätt att uttrycka sig på tror jag :)

Det är bra att känna till uttrycket oavsett. ;)

Och det låter meg troligt också att hon ska på fest eller nåt och inte jobba eller besöka en sjuk moster.
  • Anonym (njw)
    Birgitta02 skrev 2016-04-13 12:28:40 följande:

Nja, den här gången sitter han ju barnvakt. Utanför det vanliga umgänget. Jag förstår mycket väl att han kanske vill ha mer umgänge och passar på att umgås med dom nu. Jag vet inte alls om de har varannan vecka eller varannan helg. Har de varannan helg så förstår jag att han vill ha barnen. Men har de varannan vecka tycker jag kanske att han kan prioritera nuvarande sambon. Och har man redan planerat att åka bort så tycker jag han prioriterade fel den här gången.

Öh nej. En förälder är ALDRIG barnvakt till sitt eget barn.
  • LHF
    Till det hör att vi hade planerat att åka bort för att bara kunna rå om varandra då vi bara har varannan helg ensamma. Visst det är ett val vi gjort. Det handlar inte om barnen, det handlar om att hon bara behöver vinka lite med fingret så släpper han allt. Nu hade vi planer som fick avbokas för att hon skulle iväg och roa sig.
    Inte okej i min värld, jag hade blivit väldigt ledsen.
    Det har ingenting med barnen att göra i det här fallet, han sätter sitt ex före dig.

Har du pratat med honom om det här?
  • Anonym (njw)

Varför behövde hon barnvakt? Händer det ofta?

Var han orsak till att ta barnen enbart att hjälpa henne? Eller kan det tex va så att han tycker att hon lämnar bort barnen för ofta eller att han inte gillar den som hon annars skulle lämnat barnen till och då ansåg att det bästa för dom va att komma hem till pappa.

Anser att vi har för lite information för att kunna säga om det var fel eller inte.
  • mammalovis

Det känns ju fel att han avbokade er planerade helg för exets skull, om NI inte tog diskussionen innan han lämnade besked och var överens. Sedan kan jag förstå om han vill ha barnen mer, men då får han ju se till att ni som par kompenseras en annan helg.

Svar på tråden Exfrun går före