• minafinastebarn

Från Los Angeles till San Fransisco??

Vi planerar långresa på egen hand till USA nästa sommar. Har bara åkt charter innan.... ????
    Vad bör vi tänka på? Billiga sidor gällande flyg, boende o hyrbil?
    Vi tänker oss landa i LA. Va där nån vecka för att hinna med Universal Studio och Disneyland och lite annat smått.
    Sedan bila upp till San Francisco. Åker man Highway 1 så tar det tid, mkt att se och kräver nån extra övernattning. Eller åka motorvägen mer inåt landet, ca 5-6 timmar beroende på trafik.
    Nån som gjort denna resa??? Vill ha MASSOR med tips!! Måste planera nu för att boka i sommar/höst när biljetter säljs... Bomba mig!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-14 11:31
    Kan tillägga att våra grabbar kommer vid den tidpunkten vara 13 och 11,5 år...

Six Flags vill vi besöka med.

Vad kan man se i eller vid San Fransisco?
    Golden Gate har vi tänkt oss. Hört talas om en bra zoo. Alcatraz skippar vi...

Boenden vill vi ha mkt tips på. Så billiga som möjligt men ändå fräscht.
    Vad är skillnad på tex hostel mfl. Önskar så man kan laga egen mat..

• Svar på tråden Från Los Angeles till San Fransisco??
  • jlhm

Åk highway 1 även om det tar er en extra dag, den får ni inte missa när ni är där.

• varmlanning
    Åk Highway 1, och motorväg på väg tillbaka (Om ni inte åker hem från San Francisco)

Man får inte missa Highway 1. På vägen måste ni se Hearst Castle och stanna i Monterrey bay (De har ett sjukt fint akvarium och en jättemysig stad med strandpromenad)

Det viktiga att tänka på när ni tar Highway 1 är att se till att åka in på något motell i lagom tid under kvällen. De riskerar att bli fullbokat och då kan det dröja länge till nästa motell.

San francisco är min favoritstad. Jag är 25 år gammal och har varit där hur många gånger som helst. Självklart måste ni besöka de klassiska ställena som Alcatraz och Fishermans warf. Sedan är de gamla hippiekvarteren vid Ashbury Heights mitt favvoställe. Skön atmosfär och mååånga små butiker med jättefina varor (inte bara hippiegrejjer)

Sedan finns ju Sacramento, där min vän bor och där jag varit ett antal gånger. De ligger ca 2 och en halv timme ifrån San Fran och är även Californiens huvudstad. Finns inte så mycket att se där. Det är en ghettostad. Men de har en fin Old Town som är sevärd, det är som ett high chaparall-område.

I övrigt finns ju Napa. Alla vingårdar om man är intresserad av sådant. 

I San Francisco bör ni kolla upp om det går några fotbolls/baseboll-matcher (Beroende på säsong) och åka ut till Oakland för att se en av denna på A's stadium. Tänk på att väskor inte får medtagas in.

Juste, jag glömde. Golden gate förtjänar väl att ses också. På andra sidan golden gate hittar ni Sausalito. Mycket mysig "stad". 

Vissa gator i san fran går snabbt från trygga p ådagen till otrygga på natten och det kan skilja sig väldigt mycket från ett kvarter och sedan två kvarter bort. Ta det lugnt i Tenderloin. (Du lär inte bli rånad men det är mycket prostitution och sinnessjuka människor eftersom dessa inte får hjälp i usa samt många härbärgen)

Vill ni se "riktiga" san francisco så bör ni besöka mission district nattetid, många härliga barnen och klubbar för lokalbefolkningen.

Promenera runt Embarcadero är fint det också.

Vädret i san francisco kan vara förrädiskt. Jag har varit där både över nyår och 4th of july. Och det var kallare på sommaren än på vintern. Iom läget, att det är vatten runt om så kan det blåsa som fan, så se till att ha jackor iaf på kvällen.

I golden gate park finns deras botaniska trädgårdar och en jättefin park i övrigt att strosa runt i.

Ursäkta upplägget. Skrev fort.
  • varmlanning

I los angeles finns "billiga motell". I San fran har jag alltid bott på billigast möjliga som legat bra till. Jag har bott precis i utkanten av tenderloin så att jag har centrum PRECIS vid nästa kvarter. Det är värt det, då kan man leva billigt iom att det finns bra pendel/bussmöjligheter.

I sacramento har jag bara bott hos min kompis. Men där lär finnas billiga hotell.

• Mantrasina

När vi bilade omvända vägen så gjorde vi också en dagsutflykt över Golden Gate till Muir woods, superfint och sevärt. 

På vägen söderut så åkte vi först in mot landet, och tog vägen om Yosemite, en helt fantastisk nationalpark som är väl värd ett besök. Danskstaden Solvang är också sevärd, den har en galet mysig känsla. Kustvägen är väldigt vacker bara att åka utmed oavsett om en stannar och kollar in grejer på vägen eller ej. Bland annat finns det gott om sjölejon på stränderna, och Monterrey är en vacker stad att strosa lite it!

Men kolla upp och boka gärna motell i förväg om ni inte vill riskera att behöva köra längre än ni tänkt. Kolla också i förväg om det är nåt särskilt som händer de dagarna, vi lyckades till exempel pricka mothers day vilekt gjorde spontant boende mycket svårare!

• solskenskaka

Highway 1 åker iaf jag för att uppleva kusten och havet. Dvs bättre att landa i SF och köra söderut om det går. Annars får man ju en vägbanan emellan. ..

Svar på tråden Från Los Angeles till San Fransisco??