• Mammatillenlitenprins2015

Vi är oense om vaccinering av vårat barn

Vi fick barn i somras och är nu föräldrar till en underbar liten prins. Vad som dock kommit som en överraskning är att min sambo inte vill låta vår son bli vaccinerad.

Är det fler som sitter i en liknande situation?? Eller någon som kan ge lite råd och tips?

Inställningen till vaccin är något som han kommit fram efter att vårt barn blev till och han menar att han inte vill skada vårat barn. Nu känner jag mig otroligt sviken av att jag inte fått veta detta tidigare så vi kunnat diskutera det i förväg. Jag är helt maktlös i frågan, eftersom vaccinering kräver båda föräldrarnas samtycke enligt lag, och jag har därför egentligen ingenting att säga till om. BVC har gjort allt dom kan för att hjälpa mig, men det är ju ett beslut vi måste komma fram till, så det är inte mycket mer än att informera oss om fördelar och nackdelar med vaccin.

Jag kan förstå att man känner sig tveksam till nya vaccin, MEN inte de som är med i vaccinationsprogrammet för barn. De finns ju till för att skydda våra barn mot sjukdommar... Jag har lagt åtskilliga timmar på att se föreläsningar och dokumentärer samt läst böcker för att försöka förstå hans rädsla men jag ser fortfarande det som att vaccin är för barnets bästa.

Detta tär något fruktansvärt på vårt förhållande och jag är rädd för att vi ska tvingas göra slut :( Han är min stora kärlek och jag önskar verkligen att vi ska kunna lösa detta!!!!!

• Svar på tråden Vi är oense om vaccinering av vårat barn
  • Mammatillenlitenprins2015
    Drottningen70 skrev 2016-04-16 10:12:51 följande:

Det enda rätta att göra om faderns framhärdar med sin paranoia. Barnets trygghet går först det är hur friskt som helst.

Ingen har någonsin bett om nåt samtycke när jag vaccinerat. Bara att köra på och se till att inte ha spånet till pappa med på aktuellt BVC besök.

Jag önskar att det vore så enkelt... Men han kommer anmäla mig om jag går dit och gör det utan hans samtycke och med min yrkeskarriär så kommer jag inte få jobb om jag blir anmäld. Och jag har ju inte lagen på min sida! Dessutom vill jag ju till det yttersta lösa det här tillsammans med min sambo för oavsett om vi lever med varandra eller inte så är vi ju föräldrar tillsammans. Det är såååå sjukt att lagen talar entonig när Sverige har som mål att alla barn ska bli vaccinerade :(

Vi står ju inför ett liv utan resor och med flera andrar restriktioner. Hur ska jag våga leka ute i en lekpark om mitt barn inte fått vaccin mot stelkramp? Jag önskar så att jag kunde få honom att först, men han är så inne i det här och tror på riktigt att han gör det här för att det är för barnets bästa :( läkare och läkemedelsbranchen är korrupta och vill BARA tjäna pengar... :(

Jag har föreslagit att vi kan vänta med vaccineringen ett tag och ge vid en senare ålde men det är lönlöst!
  • Callo

Min sambo känner nog liknande som din gör. Hans dotter (idag 11 år) är inte vaccinerad, inte han själv heller. Hans argument är att de båda är huuur friska som helst, inga allergier osv. Medan jag då har pollen, kvalster och pälsdjursallergi. Han dillar en massa om svininfluensavaccinet, och dess biverkningar osv. Det är liksom inte den typen av vaccin det handlar om, men ok.

Jag har dock fått honom att förstå (tror jag) att det handlar om vårt barns säkerhet, men även om personer inom riskgruppers (äldre, sjuka, gravida) säkerhet. Jag ställde frågan om han hade haft samma inställning ifall jag som gravid hade blivit smittad av ett icke vaccinerat barn på min arbetsplats (är förskollärare). Eller om hans 96-åriga sköra mormor blivit smittad. Då blev han tyst. Tror han har börjat förstå innebörden av de här beprövade vaccinationerna. Kanske kan du försöka gå en liknande väg?

Du skriver att du är rädd att ni ska behöva gå skilda vägar. Det hjälper ju inte problemet i fråga. Att ni är oense kring detta kvarstår oavsett om ni är tillsammans eller inte. Hoppas du kan få honom att förstå. Lycka till!

• Rani

Ingen på BVC har frågat elller bett om några underskrifter då våra barn vaccinerats. Jag har gått dit med våra bebisar när de varit små, ingen har frågat vad pappan ansett. Bara gör det.

• Madame M

Har du testat offerkortet?

Ok vi struntar i vaccinet men det blir på DITT ansvar, om barnet får mässling etc (visa massa info om allvarliga komplikationer) så är detta helt ditt fel och jag kommer hålla dig ansvarig. Du kommer få ta konsekvenserna.

• Gina43
    Madame M skrev 2016-04-17 08:57:10 följande:

Har du testat offerkortet?

Ok vi struntar i vaccinet men det blir på DITT ansvar, om barnet får mässling etc (visa massa info om allvarliga komplikationer) så är detta helt ditt fel och jag kommer hålla dig ansvarig. Du kommer få ta konsekvenserna.

Men det hjälper ju inte barnet? Och det blir barnet som får ta konsekvenserna, inte pappan.
  • Rymdmoln

Men frågan är vad som egentligen händer om han anmäler, du kan ju hävda att du inte hade en aning om att han inte ville. Det blir ju ord mot ord. Detta förutsatt att du inte fejkar hans underskrift eller att eran BVC-sköterska också vet om det.

Jag hade nog hellre tagit en anmälning på mig för mitt barns skull än riskera barnets säkerhet faktiskt.

• Butterscotch

Jag hade definitivt gått och vaccinerat barnet ändå, det är ju iq fiskmås att låta bli att vaccinera

• Callo
    Gina43 skrev 2016-04-17 13:27:02 följande:

Men det hjälper ju inte barnet? Och det blir barnet som får ta konsekvenserna, inte pappan.

Tror att upplägget är menat som en taktik att få pappan att ändra sig...
  • Gina43
    Callo skrev 2016-04-17 23:32:29 följande:

Tror att upplägget är menat som en taktik att få pappan att ändra sig...

Fast det inser väl pappan själv, konsekvenserna alltså? Att han är ansvarig om barnet får mässling eller polio eftersom han motsatte sig att barnet vaccinerades. På så vis fungerar inte någon sådan taktik? Det finns väl gränser för hur lågt konsekvenstänk han redan kan tänkas ha?

Den som ytterst bör konsekvensen blir alltid barnet.
  • nevermind

Ta upp det med BVC nästa gång ni är där och se vad de säger. De har förmodligen träffat föräldrar med liknande konflikter förut.

• Callo
    Gina43 skrev 2016-04-18 03:57:24 följande:

Fast det inser väl pappan själv, konsekvenserna alltså? Att han är ansvarig om barnet får mässling eller polio eftersom han motsatte sig att barnet vaccinerades. På så vis fungerar inte någon sådan taktik? Det finns väl gränser för hur lågt konsekvenstänk han redan kan tänkas ha?

Den som ytterst bör konsekvensen blir alltid barnet.

Eftersom to startat den här tråden, så inser han ju inte det. Han verkar inte tänka så långt. Därav att han möjligen behöver uppmärksammas på vad som kan hända, vad sjukdomarna verkligen innebär jämfört med eventuella biverkningar från vaccinet.

Du, jag, ta och alla andra som skrivit i denna tråd vet att det givetvis är barnet som får ta smällen om han eller hon skulle bli sjuk. Men det är inte det som det hela handlar om när det föreslås att ta kanske ska informera pappan om riskerna att inte vaccinera. Han verkar helt vara inne på biverkningar, och tänker inte alls på vilja sjukdomar barnet skulle kunna gå, och dessutom föra över till andra inom riskgrupper.
Svar på tråden Vi är oense om vaccinering av vårat barn