• Anonym (Orolig)

Någon som gjort medicinsk abort? Snabb hjälp tack!

Jag går till eb privat gynekolog. Försökt bli gravida länge och lyckades till slut men vid VUL i v 8 upptäckte de att hjärtat inte slog. Så nu gör jag en abort.

I måndags fick jag förberedande tabletter och idag vid 8 fick jag 4 cytotec i underlivet. Är nu hemma och inget händer. Har lite småont men inget mer. Borde det inte satt igång nu? Hur var det för er?

• Svar på tråden Någon som gjort medicinsk abort? Snabb hjälp tack!
  • Carambolan

För mig satte det igång efter en timme. Ring dem, du behöver troligen ta fler tabletter.

• MammAmma

Du borde fått med dig ytterligare två cytotec-tabletter extra som ska läggas under tungan, om blödningen inte kommit igång inom 4 timmar. Har du tagit dem? Om inte så gör det nu.

• Anonym (Orolig)
    Carambolan skrev 2016-04-20 13:51:28 följande:

För mig satte det igång efter en timme. Ring dem, du behöver troligen ta fler tabletter.

De stängde vid lunch. Därför vi fick åka hem då. Så kan inte ringa :/
  • Anonym (Orolig)
    MammAmma skrev 2016-04-20 13:53:14 följande:

Du borde fått med dig ytterligare två cytotec-tabletter extra som ska läggas under tungan, om blödningen inte kommit igång inom 4 timmar. Har du tagit dem? Om inte så gör det nu.

Fick inte med några. Fick bara de fyra i underlivet.
  • Anonym (???)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-04-20 14:07:01 följande:

De stängde vid lunch. Därför vi fick åka hem då. Så kan inte ringa :/

Hittar du bara på, eller menar du att du inte fått ett direktnummer att ringa om du får komplikationer? Dom ska ju dessutom ringa upp dig under "aborten" och kolla hur du mår, detta är krav för att få göra medicinsk abort hemma.
  • MammAmma
    Anonym (Orolig) skrev 2016-04-20 14:08:00 följande:

Fick inte med några. Fick bara de fyra i underlivet.

Det låter konstigt. Jag gjorde en hemabort och fick med mig 6 tabletter, två extra för säkerhets skull, jag tog de två extra efter fyra timmar eftersom det inte hände så mycket innan. Inleder man en abort på mottagning SKA de inte skicka hem en förrän blödningen satt igång ordentligt. Allra minst borde de alltså skickat med er två extra tabletter med vidare instruktioner och möjligheten att kunna ringa någonstans för rådgivning. De har gjort jävligt fel här.
  • Anonym (V)

Jag har gjort medicinsk abort två ggr och det gjorde inte ont alls. Blödde bara några få dagar efteråt, ungefär som en mens.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (???) skrev 2016-04-20 14:11:53 följande:

Hittar du bara på, eller menar du att du inte fått ett direktnummer att ringa om du får komplikationer? Dom ska ju dessutom ringa upp dig under "aborten" och kolla hur du mår, detta är krav för att få göra medicinsk abort hemma.

Klart som fan att jag inte hittar på! Jag blev tillsagd att kontakta KK-akut om jag fick för ont, speciellt om jag bara fick ont på en sida.
  • Anonym (Orolig)
    MammAmma skrev 2016-04-20 14:12:57 följande:

Det låter konstigt. Jag gjorde en hemabort och fick med mig 6 tabletter, två extra för säkerhets skull, jag tog de två extra efter fyra timmar eftersom det inte hände så mycket innan. Inleder man en abort på mottagning SKA de inte skicka hem en förrän blödningen satt igång ordentligt. Allra minst borde de alltså skickat med er två extra tabletter med vidare instruktioner och möjligheten att kunna ringa någonstans för rådgivning. De har gjort jävligt fel här.

Detta känns ju inte alks bra. Jag trodde såklart att de visste vad de gjorde.

Nu har jag dock börjat blöda lite och det har kommit 2 klumpar.

Om de nu gjort fel, vad kan/bör jag göra nu?
  • Anonym (..)

Jag gjorde medicinsk abort igår, det blödde inte mycket utan kom bara om jag satt på toa och det kom några klumpar. Hade inte speciellt ont men tog en del smärtstillande iofs. Idag blöder jag knappt något, behöver inte ha binda eller trosskydd. Har tänkt att jag har haft tur och kommit lindrigt undan, att jag sluppit blodbad och smärta. Men samtidigt blir jah orolig, har det verkligen gått rätt till? Kan det vara så enkelt? Jag ska självklart ringa gyn såfort jag vaknar imorgon och prata med dom. Men ville bara säga det att det tog någon timme innan jag började blöda och som sagt jag blödde väldigt lite. Jag fick också bara fyra stycken cytotec. Ingen som ringde till mig och frågade hur det gick. Hoppas det gått bra för dig!

• Anonym (..)

Såg nu att detta var april, hur gick det för dig?

• Anonym (I)

Men gynundersökningen efter en medicinsk abort då, för att kolla om allt verkligen är ute?

• Anonym (Undrande)

Hej! Gjorde en medicinsk abort för ca 6 veckor sen, tänkte bara fråga om någon vet hur länge progesteronet kan finnas kvar i blodet efter? Vet att hcg kan vara kvar ett tag, men hur är det med progesteronet? Vill gärna ha hjälp med detta för kan vara gravid igen :/

Tack på förhand!

Svar på tråden Någon som gjort medicinsk abort? Snabb hjälp tack!