• Jobbigtnamn

När och hur slutade ni att amma? Var det skrik och gråt?

När (ålder) och hur slutade ni amma? Var det mycket skrik och gråt första dagarna/veckorna? Hur hanterade ni det när dom grät och skrek?

Min 2 åring ammar ännu, dock mest på natten men 1-3 gånger på dagen också. Jag är känslig av mig när det gäller amningen och att man ska ta ifrån något hon tycker om men jag tynar bort i min vikt och vi sover som krattor båda två.. Jag är nog mer känslig när jag vet att hon äter ingen vanlig mat vissa dagar (vi utreder henne just nu ang det).

Tips och råd tack!

• Svar på tråden När och hur slutade ni att amma? Var det skrik och gråt?
  • Alexi

Men hon kanske skulle äta mer vanlig mat om ni slutade amma? Mina barn har slutat amma av sig själva dagtid båda två, nattetid tog jag bort amningen runt ett år och det var inga långvariga protester.

En tvååring kan ju förstå, berätta att ni inte kan amma mer och var tydlig och bestämd men ge massor med närhet.

• Jobbigtnamn

Ja det är också min tanke för det är ju det enda som vi inte har provat för att hon ska äta bättre och sen så tynar jag verkligen bort av amningen.

Ja sant! Men jag vet inte om jag ska trappa ner först eller bara slut helt o hållet både på natten och dagen? Hon har nyss börjat på dagis för 1 månad sen och äter heller inget på dagis.

• Anonym (2barnsmor)

Mina var 9 mån. Lillasyster slutade frivilligt med nattamningen så då slutade vi helt. Inga protester från något av barnen. De fick välling i flaska som kvällsmål istället.

• annika42

Kompletterings ammar min dotter som är lite drygt ett år nu.  Har börjat att trappa med. Ammar på natten.

• Alexi

Jag tror det är lättast och tydligast att sluta helt. Men berätta tydligt att det inte går längre av någon anledning. Men erbjud någon annan mysstund.

• Anonym föräldraledig

Jag trappade ner amningen successivt. När dottern var runt året så ammade jag bara när hon skulle sova. Då började jag amma typ varannan kväll någon vecka innan jag slutade helt. Det blev inga protester alls.

• Hamboist

Min stora slutade helt vid 2,5. Hon åt heller inget i princip och jag resonerade lite som du. Det visade sej att jag hade väldigt kraftig mjölk så att hon fick i sej såpass mycket av amningen på natten så hon inte blev hungrig dagtid (vi tog bort dagamningen nästan helt vid tvåårsålder för att få henne att bli tvungen att äta vanlig mat- funkade dock inte) När lillebror kom blev det ohållbart för mej att amma båda nattetid så efter några månader så förklarade vi att hon var för stor. Hon förstod det utan bekymmer och det gick utan problem att sluta. Däremot sover hon o princip i min armhåla fortfarande. Efter några dagar började hon äta mer och mer vanlig mat. Hon är fortfarande liten i maten (4 år nu) och dricker sej gärna mätt på mjölk om man inte är med och styr upp det.

• Jobbigtnamn

Min mjölk är också väldigt fet/kraftig mjölk, det kommer alltid jätte mycket och väldigt tjockt. Så jag tror nog min dotter har samma att hon inte blir hungrig på dagen för hon ätit på natten. Tycker ni att jag kanske borde sluta med dagamningen först o sen på natten eller tvärtom? På dagen har min dotter nyss börjat på dagis och går varje dag 07.30-14.00 och sen därefter ammar hon ca 2 gånger innan det är läggdags o sover tillsammans med brösten hahaha. På ett sätt hade jag tyckt det vart skönt att sluta på natten först, typ ta det värsta först men vad tycker ni? Kan ej bestämma mig :/.

• Hamboist

Jag tänkte som så att hon behövde tryggheten på natten så därför hade vi kvar det längst.

Svar på tråden När och hur slutade ni att amma? Var det skrik och gråt?