• Alexi

Hur är era sjuåringar och hur bemöter ni dem?

Jag undrar över era sjuåringar. Hur är de i humöret? Glada, arga, resonabla osv?  Så klart oerhört individuellt men ändå.

Vår dotter är snart 7,5 år och vi upplever henne som rätt otrevlig just nu. Alla motgångar, minsta grej, resulterar i väldigt sur ton, hon spottar och fräser (bildligt talat), stampar i golvet osv.
    Det räcker att man säger nej till något, att det inte blir som hon tänkt sig med något hon skriver eller ritar (läxan tex), kläderna hakar upp sig, vädret är fel osv osv. Så blir hon ilsk och otrevlig. Kräver hjälp med grejor på ett väldigt surt sätt. Måste hon hjälpa till med något är det surt och argt.

Och vi blir väldigt sura och irriterade av hennes surhet, så det blir ju väldigt mycket tråkig ton här hemma.

Hur har ni det och hur gör ni?

• Svar på tråden Hur är era sjuåringar och hur bemöter ni dem?
  • Alexi

Som exempel på hur bemöta. Dottern och jag har suttit och fixat med en pysselgrej. Som är för barn men var rätt knepig. Och hon bryter ihop direkt när hon möter minsta motstånd och det inte går som hon vill. Hon satt där med tårarna rinnande medan jag försökte hjälpa till och ge goda råd. Nu var hon lugn men ledsen men många andra gånger i liknande situationer blir hon arg och ledsen. Och jag tycker det är jättesvårt att stötta och bemöta på bästa sätt. Mitt tålamod tryter när hon blir arg och fräser och håller på.

• De5pojkarna

Min 7 åring är nästan likadan.. Hållt på ett bra tag. Fått hjälp i skolan med hans överaktivitet. Men hemma är fortfarande jobbigt.. 

• Alexi

Men dottern har inga problem med överaktivitet (om jag tolkar betydelsen rätt). Hon är jätteduktig i skolan, inga problem med koncentration, kompisar eller något sådant.

• Carambolan

Min snart sjuåring är också lite sådär. Vild och hetsig, kort tålamod både med andra och med sin egen förmåga. Det är lite av en chock, för vårt äldre barn var tvärt om: kolugn, stillsam och väldigt inkännande och resonabel. Men det är samtidigt absolut ingen överraskning, barnen har haft samma personligheter genom hela livet.

• Alexi

Carmbolan: hur agerar ni när tålamodet är väldigt kort hos barnet då?

• Alexi

Måste förtydliga en frågeställning. Dottern sitter och ritar. Det går direkt åt skogen enligt henne, det blir fult och hon bryter helt ihop, tårarna sprutar, pappret skrynklas ihop och hon rusar iväg.

Vi försöker hjälpa till, det går bra en liten stund, sen samma sak igen. Nu har det gått åt skogen tre gånger på en timma. Det är total drama i hela grejen.

Hon tycker verkligen om att rita och har ritat i timmar tidigare år. Hur hjälper man henne att hantera förväntningarna på sig själv och att hantera att hon tycker det blir fult. Vi försöker ju både säga att man ritar för att det är roligt och inte för att det måste bli perfekt rätt eller fel och vi säger också att man bara genom att rita mycket kan bli bättre. Men som det är nu blir ingenting färdigt. I veckan skulle hon rita en grej till en läxa och vi höll på få gråa hår innan det var färdigt, just pga detta. 

Svar på tråden Hur är era sjuåringar och hur bemöter ni dem?