• Alexi

Vad får du din föräldraskaps-input i från?

Det är svårt och utmanande och fantastiskt att vara förälder. Jag hade aldrig varit förälder innan jag fick mina barn så för mig är det inte något som jag bara visste hur man gjorde. Jag ställs ofta inför nya situationer som jag inte vet hur jag ska hantera eftersom varje ny ålder innebär nya situationer.
    Min man och jag diskuterar mycket kring föräldraskapet. Jag pratar också mycket med kollegor, läser på nätet, böcker och här på familjeliv. Precis som att jag på jobbet säger att jag inte vet hur jag ska göra något och frågar och ber om hjälp så gör jag detsamma i föräldraskapet. Jag ser ingen prestige i att inte kunna något jag inte gjort förut. Att låtsas kunna för att inte våga fråga ser jag som mycket värre än att fråga och stå för att man inte kan.

Det här blev jag fullständigt sågad för idag här. Jag ansågs av någon vara inkompetent som förälder och borde inte ha barn eftersom jag startar trådar här då och då med frågor kring hur man hanterar saker i föräldraskapet.

Det florerar ju oerhört mycket kring föräldraskap idag i medierna, psykologer, bloggar, böcker osv ökar ju mer och mer. Så uppenbarligen finns det en marknad. Familjelivs föräldrasektion är gigantiskt med hur många trådar som helst med människor som vill ha råd.

Eftersom man då kan bli idiotförklarad för att man ställer många frågor här blir jag nyfiken. Hur får ni andra er input? Vilka pratar ni med, vad läser ni, vad lyssnar ni på? Och om ni inte tycker att ni behöver input, hur kommer det sig? Är ni självlärda i jobbet och alla andra områden också?

• Svar på tråden Vad får du din föräldraskaps-input i från?
  • augustibebis2016

Vi frågar och vi gissar hej vilt. Jag tycker inte att det är dåligt föräldraskap att fråga nån, dummaste kommentaren någonsin!

• amalie79

Än så länge pratar jag inte så mycket då sonen bara är snart 4 månader. Men det jag vet är att jag vill uppfostra honom som min mamma o pappa uppfostrade mig- med fast hand men mycket kärlek, klara regler och så mycket böcker jag ville ha :D

Läste också den tråden och vilket stolpskott som satt och roade sig med att kommentera din ts, på ett föräldraforum diskuterar man väl föräldraskap och passar inte det så måste man ju inte läsa :D

Själv tror jag på att läsa lagom och gå på magkänsla, det blir sällan bra när man analyserar varje liten grej, människor har varit föräldrar i alla tider.

• Varuhandeln

Från mina föräldrar, vänner och jobbarkompisar, men även familjeliv. Ser inget fel i det. Ibland läser vi på 1177.se om barns utveckling. Det har lugnat oss ett par gånger när vi varit lite nojjiga. Klart man ska fråga och diskutera om man vill.

• Alexi
    amalie79 skrev 2016-04-24 18:25:32 följande:
    Än så länge pratar jag inte så mycket då sonen bara är snart 4 månader. Men det jag vet är att jag vill uppfostra honom som min mamma o pappa uppfostrade mig- med fast hand men mycket kärlek, klara regler och så mycket böcker jag ville ha :D
    Läste också den tråden och vilket stolpskott som satt och roade sig med att kommentera din ts, på ett föräldraforum diskuterar man väl föräldraskap och passar inte det så måste man ju inte läsa :D

Själv tror jag på att läsa lagom och gå på magkänsla, det blir sällan bra när man analyserar varje liten grej, människor har varit föräldrar i alla tider.
    Tack vilket fint svar!

Grejen är ju att man har massor med övergripande tankar så där i början av föräldraskapet. Man känner som du att med kärlek, tydlighet och böcker kommer man långt. Problemet är att man nu, när barnen är äldre, ska sätta de där reglerna och det är skitsvårt att veta vilka regler man vill ha. För det finns för- och nackdelar med allt. Runt omkring sig har man både de där familjerna som kör stenhårda, svartvita regler med straff, 5mm, time- out, belöningssystem och liknande ganska rigida vägar. Och sen har man de där andra familjerna som kör låt gå, inga gränser osv. Och man vill själv hamna någonstans där i mitten. Och att balansera i vardagen med skola, aktiviteter, skärmtid, regler, frigörelse och allt det där, det är svårt. M;an vill skapa en trygg, självständig individ med stor självkänsla, empati, nyfikenhet osv. Men sådan har man inte ens själv lyckats bli så då är det också svårt att vara en förebild på alla delar.

• Tow2Mater
    Alexi skrev 2016-04-24 18:11:35 följande:

Och om ni inte tycker att ni behöver input, hur kommer det sig? Är ni självlärda i jobbet och alla andra områden också?

Precis som i jobbet får man ju prova sig fram. Frågade min mamma ett par enstaka gånger, och ett par ggr har jag tagit barnet till doktor och frågat honom. Men annars, läser varken böcker, bloggar, artiklar, eller annat av allehanda "experter". Precis som i jobbet. Den dag jag skulle ha nån på jobbet att fråga om arbetsuppgifters utförande kommer aldrig att hända, med alla stolpskott de anställer på senare år. Jag anses som experten som ska svara, det är bara att prova sig fram och hoppas lösningarna funkar. Hittills har det gått bra, precis som föräldraskapet. Hade en sund uppväxt med sunda föräldrar, det ger jag vidare till mitt barn. Ingen direkt extremism åt nåt håll.
  • Söder73

Vissa människor här på Familjeliv går systematiskt in och är elaka på alla trådar. Bry dig inte om dom!

• Maddi

Om de är något jag är osäker på så försöker jag använda mitt sunda förnuft, då jag frågar svärföräldrarna, mina föräldrar, läser på familjeliv eller rådgör med BVC/sjukvård.

Med första barnet googlade jag väldigt ofta, och de man inte kan måste man ju ta reda på.

• AnkiC

Från Bo Heijlskov, Ross Green och Petra Kranz Lindgren får jag min input bland annat. Mycket sällan från familjeliv måste jag säga. Att fråga, undra och diskutera kring föräldraskap är tecken på att man är en mogen, engagerad och ansvarsfull förälder så fortsätt med det.

• amalie79
    Alexi skrev 2016-04-24 20:20:32 följande:

Tack vilket fint svar!

Grejen är ju att man har massor med övergripande tankar så där i början av föräldraskapet. Man känner som du att med kärlek, tydlighet och böcker kommer man långt. Problemet är att man nu, när barnen är äldre, ska sätta de där reglerna och det är skitsvårt att veta vilka regler man vill ha. För det finns för- och nackdelar med allt. Runt omkring sig har man både de där familjerna som kör stenhårda, svartvita regler med straff, 5mm, time- out, belöningssystem och liknande ganska rigida vägar. Och sen har man de där andra familjerna som kör låt gå, inga gränser osv. Och man vill själv hamna någonstans där i mitten. Och att balansera i vardagen med skola, aktiviteter, skärmtid, regler, frigörelse och allt det där, det är svårt. M;an vill skapa en trygg, självständig individ med stor självkänsla, empati, nyfikenhet osv. Men sådan har man inte ens själv lyckats bli så då är det också svårt att vara en förebild på alla delar.

Tack:)

Ja jag vet... Min sambo har två äldre barn och det är inte lätt så som världen ser ut. Hur skyddar man dem samtidigt som man ska våga ge dem den frihet som krävs för att utvecklas fullt ut? Man vlll samtidigt inte överbeskydda dem.

Min kollega är enligt mig en väldigt bra mamma och hon sa en gång att hon helt enkelt försöker vara den mamma hennes mamma aldrig riktigt kunde vara men att hon ändå är ok med sin mamma idag för att hon vet att hon gjorde vad hon kunde utifrån de förutsättningar de hade då ( dålig ekonomi på landsbygden i Polen, alkoholiserad man/pappa osv)

Man får försöka göra det bästa man kan med det man har helt enkelt.
Svar på tråden Vad får du din föräldraskaps-input i från?