Vad får du din föräldraskaps-input i från?
Det är svårt och utmanande och fantastiskt att vara förälder. Jag hade aldrig varit förälder innan jag fick mina barn så för mig är det inte något som jag bara visste hur man gjorde. Jag ställs ofta inför nya situationer som jag inte vet hur jag ska hantera eftersom varje ny ålder innebär nya situationer.
Min man och jag diskuterar mycket kring föräldraskapet. Jag pratar också mycket med kollegor, läser på nätet, böcker och här på familjeliv. Precis som att jag på jobbet säger att jag inte vet hur jag ska göra något och frågar och ber om hjälp så gör jag detsamma i föräldraskapet. Jag ser ingen prestige i att inte kunna något jag inte gjort förut. Att låtsas kunna för att inte våga fråga ser jag som mycket värre än att fråga och stå för att man inte kan.
Det här blev jag fullständigt sågad för idag här. Jag ansågs av någon vara inkompetent som förälder och borde inte ha barn eftersom jag startar trådar här då och då med frågor kring hur man hanterar saker i föräldraskapet.
Det florerar ju oerhört mycket kring föräldraskap idag i medierna, psykologer, bloggar, böcker osv ökar ju mer och mer. Så uppenbarligen finns det en marknad. Familjelivs föräldrasektion är gigantiskt med hur många trådar som helst med människor som vill ha råd.
Eftersom man då kan bli idiotförklarad för att man ställer många frågor här blir jag nyfiken. Hur får ni andra er input? Vilka pratar ni med, vad läser ni, vad lyssnar ni på? Och om ni inte tycker att ni behöver input, hur kommer det sig? Är ni självlärda i jobbet och alla andra områden också?