• Jessicaa_85

När tillhör man förlossningen och när försöker man rädda barn?

Jag går snart in i v 22 och undrar när man tillhör förlossningen? Är det 22 eller 23 fulla? Och är det samma regler i alla län?När försöker man hejda en förtidig förlossning och tills när räknar man det bara som missfall ?

• Svar på tråden När tillhör man förlossningen och när försöker man rädda barn?
  • Babyfeber
    modesty74 skrev 2016-04-25 15:25:00 följande:

Babyfeber; Vilken tur att du stod på dig och inte följde vad läkarna sa(!) Jag trodde att bebisarna dog av infektion ett tag efter att vattnet hade gått. Så lugnande att höra att det kan gå bra ändå.

Ja verkligen! Det var tufft men jag är glad att jag gjorde det.
    Risken för infektion är ju större, man får inte bada, ha sex eller föra in något. Fick antibiotika i förebyggande syfte några gånger :)
  • Jessicaa_85

[quote=76567575][quote-nick]Babyfeber skrev 2016-04-25 15:01:07 följande:[/quote-nick]Ja nu outar jag min identitet här men men. Ja man kan fortsätta graviditeten. Fostervattnet återbildas. På rul konstaterades att ena tvillingen nästan var utan vatten. Läkarna rekommenderade abort på båda. Jag vägrade. Jag fick göra ultraljud på ultraljud och hade noll stöd av läkarna tills tiden för abort "gått ut". Även efter hade jag dåligt med stöd.

De informerade mig att den flickan troligen inte skulle kunna andas och inte skulle kunna röra sig utanför magen. Men jag kämpade med hoppet och för min friska flicka.

På ultraljuden hade hon vatten ibland och var utan ibland. Jag fick kortison för lungmognad och de föddes sen i v 30, friska. De är nu 1 år och mår toppen.[

Usch vad jobbigt du verkar ha haft det :( men sån tur att allt hick bra ändå

• Babyfeber
    Jessicaa_85 skrev 2016-04-25 18:49:16 följande:

[quote=76567575][quote-nick]Babyfeber skrev 2016-04-25 15:01:07 följande:[/quote-nick]Ja nu outar jag min identitet här men men. Ja man kan fortsätta graviditeten. Fostervattnet återbildas. På rul konstaterades att ena tvillingen nästan var utan vatten. Läkarna rekommenderade abort på båda. Jag vägrade. Jag fick göra ultraljud på ultraljud och hade noll stöd av läkarna tills tiden för abort "gått ut". Även efter hade jag dåligt med stöd.

De informerade mig att den flickan troligen inte skulle kunna andas och inte skulle kunna röra sig utanför magen. Men jag kämpade med hoppet och för min friska flicka.

På ultraljuden hade hon vatten ibland och var utan ibland. Jag fick kortison för lungmognad och de föddes sen i v 30, friska. De är nu 1 år och mår toppen.[

Usch vad jobbigt du verkar ha haft det :( men sån tur att allt hick bra ändå

Jaa det var hemskt, planerade begravning för den lilla som sparkade så mycket mer än sin syster.

Så alla som läser det här: lyssna på er magkänsla!!
  • Anemone

Från och med v. 22+0 kan man - per definition - inte längre få missfall.

• Tribute

Det är hemskt olika beroende på var i landet man får barn. Här i Sundsvall har de bara kunskap om barn som föds i vecka 28 och framåt. De ser inte allt innan som ett missfall men har inte kunskapen och utrustningen för att hantera mycket yngre barn. Om ett barn kommer i exempelvis vecka 24 här så försöker mam stabilisera det och sedan skickas det till en annan vårdenhet, generellt Umeås universitetssjukhus. Detta gör att risken är större att en extremprematur förolyckas här.

Om man förstår att barnet är på väg att komma i tid så skickar man mamman till ett av de större sjukhusen. Då är chanserna betydligt större. Men min förlossning tog bara 35 minuter så det hanns inte och eftersom jag var över vecka 28 så antog man att det inte behövdes.

Jag fick min son i vecka 28+4 enligt RUL:s beräkningar. Jag vet dock exakt på dagen när han är tillverkad och att han egentligen var i vecka 27+5 då. Han vägde 1100 gram. Han var millimeter från att stryka med efter en vecka här och skickades då akut till Umeå. Där bodde vi några veckor och kom tillbaka hit då han var några veckor äldre och mer stabil.

Men allt gick bra till sist. Idag, 10 månader sedan födsel/7 månader från BF, är han som vilken bebis som helst. Men hade han kommit bara två veckor tidigare så hade det funnits stor risk att han inte klarat sig på grund av var han föddes.

• carolinheiner
    Anemone skrev 2016-04-25 23:48:35 följande:

Från och med v. 22+0 kan man - per definition - inte längre få missfall.

Jodå. Fick vår son v 22+5 fick inte räddas, föddes levande. Levde 10 min fick personnr men står ändå "spontant sent missfall"
  • Anemone
    carolinheiner skrev 2016-04-26 10:49:26 följande:
    Jodå. Fick vår son v 22+5 fick inte räddas, föddes levande. Levde 10 min fick personnr men står ändå "spontant sent missfall"

Beklagar!

Enligt socialstyrelsen är det missfall tom v.  21+6 och from v. 22+0 antigen prematur förlossning eller intrauterin fosterdöd. 

• Anemone

Definitionen på när det inte längre är missfall behöver inte var detsamma som att man alltid försöker räddar barnet. Det beror som någon skrev ovan på vilka resurser sjukvården har. Eller om barnet på grund av olika faktorer anses chanslöst.

• modsey
    Lady Di skrev 2016-04-25 09:18:58 följande:

De är inte samma i alla län. För inte alls så längesen fanns de en insändare i tidningen där en mamma berättade att vården inte gjorde nått för att rädda hennes tvillingar för de födde innan v 24.

Men för att vara helt säker på vad som är "rätt" för ditt län så ring förlossningen o fråga.

Jo det är samma i alla landsting då det regleras från socilstyrelsen
  • Babyfeber
    Tribute skrev 2016-04-26 10:40:19 följande:

Det är hemskt olika beroende på var i landet man får barn. Här i Sundsvall har de bara kunskap om barn som föds i vecka 28 och framåt. De ser inte allt innan som ett missfall men har inte kunskapen och utrustningen för att hantera mycket yngre barn. Om ett barn kommer i exempelvis vecka 24 här så försöker mam stabilisera det och sedan skickas det till en annan vårdenhet, generellt Umeås universitetssjukhus. Detta gör att risken är större att en extremprematur förolyckas här.

Om man förstår att barnet är på väg att komma i tid så skickar man mamman till ett av de större sjukhusen. Då är chanserna betydligt större. Men min förlossning tog bara 35 minuter så det hanns inte och eftersom jag var över vecka 28 så antog man att det inte behövdes.

Jag fick min son i vecka 28+4 enligt RUL:s beräkningar. Jag vet dock exakt på dagen när han är tillverkad och att han egentligen var i vecka 27+5 då. Han vägde 1100 gram. Han var millimeter från att stryka med efter en vecka här och skickades då akut till Umeå. Där bodde vi några veckor och kom tillbaka hit då han var några veckor äldre och mer stabil.

Men allt gick bra till sist. Idag, 10 månader sedan födsel/7 månader från BF, är han som vilken bebis som helst. Men hade han kommit bara två veckor tidigare så hade det funnits stor risk att han inte klarat sig på grund av var han föddes.

Ja det är otäckt att inte alla sjukhus har kompetens att ta hand om prematurer. Jag är också från Sundsvall och var upp till Umeå under min graviditet.
  • modsey
    Babyfeber skrev 2016-04-26 13:53:47 följande:

Ja det är otäckt att inte alla sjukhus har kompetens att ta hand om prematurer. Jag är också från Sundsvall och var upp till Umeå under min graviditet.

Fast det handlar ju om två saker. Dels begränsade recurser där det inte är kostnadsmässigt försvarbart. Men även den aspekten att det är svårt att behålla och garantera kompetens i ett mindre underlag.

Man blir helt enkelt inte då duktig när man har så få patienter.
  • carolinheiner
    Anemone skrev 2016-04-26 11:33:54 följande:

Beklagar!

Enligt socialstyrelsen är det missfall tom v.  21+6 och from v. 22+0 antigen prematur förlossning eller intrauterin fosterdöd. 

I min journal å enligt överläkaren så är de så rent juridiskt spontant sent missfall tom v 23+0. Orsaken var att vi inte fick åka ner till Lund som tar emot barn från v 23+0. Nu är de dock ändrat så skulle barn nr 3 vilja komma lika tidigt som dom andra 2 så ska vi få åka till uppsala där dom räddar från v 22+0.
  • Jessicaa_85
    carolinheiner skrev 2016-04-27 12:54:47 följande:
    I min journal å enligt överläkaren så är de så rent juridiskt spontant sent missfall tom v 23+0. Orsaken var att vi inte fick åka ner till Lund som tar emot barn från v 23+0. Nu är de dock ändrat så skulle barn nr 3 vilja komma lika tidigt som dom andra 2 så ska vi få åka till uppsala där dom räddar från v 22+0.
    Men vad konstigt när jag var på sjukhuset frågade jag om detta förra veckan och fick då svaret av läkaren att från v 22+0 är det ett barn med ett eget personnummer
Svar på tråden När tillhör man förlossningen och när försöker man rädda barn?