• Cliin

Sonen skadat sig på förskolan, personalen sa ingen ting.

Igår när jag hämtade mina 3,5 åringar på Fsk berättade den ena att han hade blivit puttad i trappan.
    Jag reagerade inte direkt men frågade om det hade gått bra.
    Jo då, men han hade ont.

Senare på kvällen började han hosta och klagade då på att det gjorde ont på sidan vid revbenen.
    Det var i samma veva dags för pyjamas så när han tar av sig tröjan ser jag 3 stora skrapsår över revbenen (totalt som en knytnäve) rött, blått och svullet runt såren.
    INTE konstigt att det gjorde ont.

Jag tror och hoppas att det ändå gått bra men det som jag blir förundrad över är att ingen på FSk sagt något.

Han säger själv att en fröken "no name" hjälpte honom när han var ledsen.

Bör man anmäla skadan?
    Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Sonen skadat sig på förskolan, personalen sa ingen ting.
  • viseversa

Ja du bör anmäla. Och du bör anmäla att personalen inte kontakta dig när han har råkat ut för en sån stor skada. Ta också kort på skadan under några dagar och du kanske även behöver åka till läkaren för att se så han inte har en spricka i ett eller flera revben. Ett fall i en trappa är ingen liten sak.

• Lena

Det är inte säkert personalen såg händelsen och det är inte säkert de uppfattade den som allvarligt.

Trappan på vår förskola är tre trappsteg hög och skulle inte automatiskt ge allvarliga skador vid fall.

• viseversa
    Lena skrev 2016-04-26 15:46:44 följande:
    Det är inte säkert personalen såg händelsen och det är inte säkert de uppfattade den som allvarligt.

Trappan på vår förskola är tre trappsteg hög och skulle inte automatiskt ge allvarliga skador vid fall.
    Om ett barn ramlar och slår sig så illa att han antagligen blir väldigt ledsen så kollar man igenom hela barnet och frågar närmare var det gör ont. Hade dom kollat igenom honom och bytt sig hade dom sett dessa märken ellerhur?
  • Lena

Frågar ja undersöker under kläderna beror på barnets svar och vad det vill.

• Cliin
    Lena skrev 2016-04-26 15:46:44 följande:

Här pratar vi trappa från andra våning. Alltså en trappa med ca 15 steg...
  • thelmiss

Jag jobbar i förskolan. Jag är däremot väldigt noga med att berätta om någonting händer. Jag vill bara berätta litegrann om hur vår arbetsmiljö/barnens miljö ser ut i dagens samhälle. Vi har en hög stressfaktor, barn med diagnoser får gå i "vanliga" grupper, i ditt barns ålder är de utåtagerande barnen oftast extremt "på" andra barn. Hotar, slår, sparkar, de förstår helt enkelt inte bättre och vi vuxna hinner inte alltid med, grupperna är för stora. Vem ska man välja? Någon ramlar och slår sig och gallskriker, en annan tjuvnyper någon, så man har en unge på höften, springer efter en annan, någon annan vill bara ha en kram, en fjärde är på väg att klättra upp på något och ramla, osv, osv? Sa jag att vi ska försöka ha rast också? Och dessutom kanske någon är sjuk o man har en okänd vikarie som barnen inte vill ty sig till! 

Så ANMÄL till rektor och fröknarna, för om det nu är så att ni har ett barn i er förskolegrupp så kanske det är uppvaknandet för att barnet behöver hjälp?Ringer man en rektor tar de oftast saken på fullaste allvar och diskuterar det med övriga, skriver rapporter osv. Det är deras skyldighet.

• pigglet

Själv tycker jag det är svårt att komma ihåg att för vidare alla information så det säkert kommer fram till föräldern. Man tröstar barnet, kanske man hinner meddela till någon annan i personalen att det har hänt. Men sedan är det inte säkert att det är jag eller just den andra som vinkar av barnet på eftermiddagen. Och även om det skulle vara någon av oss, så är det inte helt säkert att jag kommer ihåg det, om jag inte uppfattade situationen som allvarlig.

Prata med personalen. Absolut. Men vi är bara vanliga (stressade) människor, det kan hända att vi missar sådant där.

Mitt yngsta barn hade ramlat på förskolan och slagit upp ett jack i huvudet. Det hände ute på vintern, han sa inte till någon vuxen. När jag tog av mössan var hela huvudet nersmetat av blod, mössan var tung, det hade runnit ner i halskrage och overall. Kändes olustigt att ingen personal hade vetat om det, och att han inte kände att han borde ha sökt hjälp av någon vuxen. Men det är sådant som händer.

• kossamu
    viseversa skrev 2016-04-26 16:49:21 följande:
    Om ett barn ramlar och slår sig så illa att han antagligen blir väldigt ledsen så kollar man igenom hela barnet och frågar närmare var det gör ont. Hade dom kollat igenom honom och bytt sig hade dom sett dessa märken ellerhur?
    Då gäller det att man har ett barn som vill bli kollat... Min dotter vill vara ifred när hon slår sig. Av någon märklig anledning.
  • Flygfotogen
    Det beror ju på om barnet går med på att man kollar under kläderna eller inte.
  • metervara

Dom kanske gjorde det tänker jag, blåmärkena kom väl lite senare och innan dess såg det nog inte lika farligt ut..
  • Trippelmamma76

Tycker du bör kolla upp hans revben så att det inte är brutet. Det är väldigt lätt att bryta revben just... Och ta upp det med förskolläraren åtminstone. (Jag hade nog tagit det vidare, låter ju rätt allvarligt)

• ami47
    pigglet skrev 2016-04-26 20:22:09 följande:

Själv tycker jag det är svårt att komma ihåg att för vidare alla information så det säkert kommer fram till föräldern. Man tröstar barnet, kanske man hinner meddela till någon annan i personalen att det har hänt. Men sedan är det inte säkert att det är jag eller just den andra som vinkar av barnet på eftermiddagen. Och även om det skulle vara någon av oss, så är det inte helt säkert att jag kommer ihåg det, om jag inte uppfattade situationen som allvarlig.

Prata med personalen. Absolut. Men vi är bara vanliga (stressade) människor, det kan hända att vi missar sådant där.

Mitt yngsta barn hade ramlat på förskolan och slagit upp ett jack i huvudet. Det hände ute på vintern, han sa inte till någon vuxen. När jag tog av mössan var hela huvudet nersmetat av blod, mössan var tung, det hade runnit ner i halskrage och overall. Kändes olustigt att ingen personal hade vetat om det, och att han inte kände att han borde ha sökt hjälp av någon vuxen. Men det är sådant som händer.

Personalen tillsammans med rektor gör ALLT för att deras brister inte ska upptäckas, ljuger, skickar orosanmälan till soc om föräldrarna är på dem, särskild gäller barn med språksvårigheter, då kör de bara på och ljuger som atan. Om barn slår sig på dagis/skolan och om föräldrarna inte reagera är det lugnt men om föräldrarna börjar i fråga sätta problemet då skickas orosanmälan direkt till soc och anklagas föräldrarna istället. Om personalen är i ständigt stress är det inte barnens fel. 
  • ami47

Ja, du bör anmäla, kontakta bara rektor att du kommer att anmäla. Samla så många bevis du bara kan. 

• Betty Boop
    ami47 skrev 2018-05-22 12:51:47 följande:

Ja, du bör anmäla, kontakta bara rektor att du kommer att anmäla. Samla så många bevis du bara kan. 

Varför ska TS anmäla något som hände på förskolan för två år sen? Det är väl lite overkill?
Svar på tråden Sonen skadat sig på förskolan, personalen sa ingen ting.