• Anonym (beslutsångest)

Blir aborten "moraliskt värre" om jag väntar några veckor?!

Hej,

Har blivit oplanerat gravid och vet inte exakt hur långt gången jag är, men tror vecka 7-8. Jag och sambon har inte bestämt oss för om vi ska behålla eller inte och det är så klart ett väldigt stort beslut som vi inte vill förhasta oss i.

Eftersom vi har flera barn sedan tidigare hänger det delvis på praktiska saker och vi har några faktorer som är rätt viktiga för vårt beslut. Dock kommer vi inte kunna veta hur det faller ut förrän om ca tre veckor som tidigast. Vi står alltså här med beslutsångest och jag känner mig grym, men skulle faktiskt vilja vänta med att bestämma mig till vi får de besked vi väntar på. 

Det innebär alltså att jag skulle vara i vecka 11-12 eller lite mer när jag gör abort om vi väljet att avbryta. På något sätt känns det värre och som ett mer omoraliskt ingrepp för att jag medvetet låtit graviditeten fortgå flera veckor trots att abort varit ett alternativ. 

Hur ser ni på det? Skulle bli tacksam för lite infallsvinklar och kanske råd från någon som varit i samma situation!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-27 20:09
    Jag vill inte vara för specifik eftersom jag är mån om att vara anonym, men för att ni ska få ett slags hum om vad det är för faktorer så skulle jag kunna jämföra det med att vi exempelvis har ett jätteefterlängtat "projekt" utomlands under några år som vi jobbat länge och hårt för att få igenom, men som innebär att vi inte skulle kunna få ett barn till just nu. Finns heller inte chanser att göra om eller skjuta på projektet - så det är liksom det ena eller andra. Och ja, det låter hemskt, men skulle vi få igenom "projektet" så väljer vi det.

Observera att detta bara är ett påhittat scenario men det är ungefär samma dilemma.

• Svar på tråden Blir aborten "moraliskt värre" om jag väntar några veckor?!
  • Anonym (Nej)

Nej. Inte värre alls! Jag var i en liknande sits i vintras. Blev gravid och visste inte vad vi skulle göra. Vi pratade med kurator och vred och vände på beslutet. MEN jag hade en inbokad aborttid av just skälet att man kan få vänta länge när man bokat. Då hade jag en tidpunkt som jag var tvungen att ta beslut också. Jag hade som egen gräns att om jag skulle göra abort skulle det vara innan v12. Ville inte föda fram det.

Hellre tänka till så man kan ta ett beslut som känns mer rätt än alternativet känner jag. Det är ett hemskt svårt beslut att ta

• Anonym (D)

För dig kanske det blir könslomässigt jobbigare men det är verkligen inte moralist förkastligt!

Det är ju helt sjukt att vissa sitter här och snackar om ett 8-12veckors fosterrs medvetande! Snacka om att skuldbelägga!

• anne h
    Anonym (beslutsångest) skrev 2016-04-27 13:02:24 följande:

Hej,

Har blivit oplanerat gravid och vet inte exakt hur långt gången jag är, men tror vecka 7-8. Jag och sambon har inte bestämt oss för om vi ska behålla eller inte och det är så klart ett väldigt stort beslut som vi inte vill förhasta oss i.

Eftersom vi har flera barn sedan tidigare hänger det delvis på praktiska saker och vi har några faktorer som är rätt viktiga för vårt beslut. Dock kommer vi inte kunna veta hur det faller ut förrän om ca tre veckor som tidigast. Vi står alltså här med beslutsångest och jag känner mig grym, men skulle faktiskt vilja vänta med att bestämma mig till vi får de besked vi väntar på. 

Det innebär alltså att jag skulle vara i vecka 11-12 eller lite mer när jag gör abort om vi väljet att avbryta. På något sätt känns det värre och som ett mer omoraliskt ingrepp för att jag medvetet låtit graviditeten fortgå flera veckor trots att abort varit ett alternativ. 

Hur ser ni på det? Skulle bli tacksam för lite infallsvinklar och kanske råd från någon som varit i samma situation!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-04-27 20:09
    Jag vill inte vara för specifik eftersom jag är mån om att vara anonym, men för att ni ska få ett slags hum om vad det är för faktorer så skulle jag kunna jämföra det med att vi exempelvis har ett jätteefterlängtat "projekt" utomlands under några år som vi jobbat länge och hårt för att få igenom, men som innebär att vi inte skulle kunna få ett barn till just nu. Finns heller inte chanser att göra om eller skjuta på projektet - så det är liksom det ena eller andra. Och ja, det låter hemskt, men skulle vi få igenom "projektet" så väljer vi det.

Observera att detta bara är ett påhittat scenario men det är ungefär samma dilemma.

Väntar du några veckor så har du ju faktiskt tid på dig att tänka igenom det.

Själva aborten kan bli "värre" för dig ju större fostret blir, men ingen kan ifrågasätta den så länge det är inom tillåten tid.

-å andra sidan har det gått någon vecka redan nu, du har säkert hunnit tänka en hel del på vad du vill, hur du vill göra.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Påven Johanna
    Anonym (D) skrev 2016-05-05 21:57:59 följande:

För dig kanske det blir könslomässigt jobbigare men det är verkligen inte moralist förkastligt!

Det är ju helt sjukt att vissa sitter här och snackar om ett 8-12veckors fosterrs medvetande! Snacka om att skuldbelägga!

Det tycker jag att det är, jag är också för en sänkning av abortgränsen (som nu äntligen förefaller diskuterar på något sorts allvar). Som det är nu, och vilket du väl vet, får kvinnor göra abort utan att berätta för någon varför de vill göra det upp till och med vecka 18. 

Jag tycker definitivt att det är moraliskt förkastligt att vänta. 
  • Anonym (Vänta inte)

Tycker definitivt att det är värre att vänta. Tycker inte det är något att orda om alls att göra abort före typ v 8-9, jag ser det som en cellklump. Sen är skalan glidande när det egentligen är ett barn och inte en cellklump. Om man inte kan ta hand om ett barn är det bättre med abort även om fler veckor gått av någon orsak, men jag vill aldrig gå igenom en sen abort igen i hela mitt liv. Var tvungen att avbryta i v 15+0 pga sjukdom hos fostret och man läggs in och får genomgå en förlossning helt enkelt. Ut kommer en jätteliten bebis med händer och fötter och fingrar och tår och allt. :( den synen kommer inte försvinna i första taget.

Skulle boka abort direkt om jag vore du. Du kan hoppa av om du ångrar dig men nu behöver du inte gå igenom ett elände och kan enligt mig göra det med rent samvete eftersom bebisen inte utvecklats så långt än. Men det går fort i det här stadiet.

• Anonym (Vänta inte)

Tänker väldigt mycket på hur den gick bort och undrar när hjärtat slog för sista gången. Har ju sett den på ultraljud och den rörde på sina små armar, hjärtat som slog och ansiktet såg så fint ut fast jag vet att den var mycket sjuk vilket syntes på andra delar av kroppen. Efter detta känner jag verkligen att man är skyldig att hålla koll och så långt det går avbryta i tid om man inte vill ha barn. Vet att saker kan hända som gör en sen abort nödvändig. Men vänta inte om ni har ett val. :(

• anne h
    Anonym (Vänta inte) skrev 2016-05-08 10:21:06 följande:

Tycker definitivt att det är värre att vänta. Tycker inte det är något att orda om alls att göra abort före typ v 8-9, jag ser det som en cellklump. Sen är skalan glidande när det egentligen är ett barn och inte en cellklump. Om man inte kan ta hand om ett barn är det bättre med abort även om fler veckor gått av någon orsak, men jag vill aldrig gå igenom en sen abort igen i hela mitt liv. Var tvungen att avbryta i v 15+0 pga sjukdom hos fostret och man läggs in och får genomgå en förlossning helt enkelt. Ut kommer en jätteliten bebis med händer och fötter och fingrar och tår och allt. :( den synen kommer inte försvinna i första taget.

Skulle boka abort direkt om jag vore du. Du kan hoppa av om du ångrar dig men nu behöver du inte gå igenom ett elände och kan enligt mig göra det med rent samvete eftersom bebisen inte utvecklats så långt än. Men det går fort i det här stadiet.

Anonym (Vänta inte) skrev 2016-05-08 10:26:40 följande:

Tänker väldigt mycket på hur den gick bort och undrar när hjärtat slog för sista gången. Har ju sett den på ultraljud och den rörde på sina små armar, hjärtat som slog och ansiktet såg så fint ut fast jag vet att den var mycket sjuk vilket syntes på andra delar av kroppen. Efter detta känner jag verkligen att man är skyldig att hålla koll och så långt det går avbryta i tid om man inte vill ha barn. Vet att saker kan hända som gör en sen abort nödvändig. Men vänta inte om ni har ett val. :(

TS kan med "rent samvete" vänta tills sista tillåten dag med att besluta om abort eller ej. Det är hennes val, ingen annan kan eller bör lägga någon skuld på henne då vi har fri abort i detta land.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Anonym (Vänta inte)
    anne h skrev 2016-05-08 11:25:34 följande:

TS kan med "rent samvete" vänta tills sista tillåten dag med att besluta om abort eller ej. Det är hennes val, ingen annan kan eller bör lägga någon skuld på henne då vi har fri abort i detta land.

Man får visst ha åsikter om saker som är lagliga också. Det finns massor som är lagligt som är moraliskt förkastligt och det har man full rätt att diskutera hur mycket eller lite man vill. (Det är väldigt många sköterskor och barnmorskor som också tycker att det är väldigt jobbigt att ha hand om de allra senaste lagliga aborterna, men de däremot ska förstås hålla sig neutrala och professionella i sitt arbete med patienten. )

Sen handlar det inte om att jag är abortmotståndare eller att jag skuldbelägger någon som tvingas göra en sen abort av en eller annan orsak. Såna situationer inträffar och det är bra att vi då kan göra abort. Däremot känner jag att om någon frågar om råd är mitt råd absolut att inte vänta när alternativet finns.
  • inance
    Anonym (Vänta inte) skrev 2016-05-08 10:21:06 följande:

Men det är väl bättre att TS väntar då det finns en chans att de kanske behåller, än gör abort direkt och eventuellt i onödan?
  • Jennie med ie

Vården ska inte lägga någon värdering alls i om du väntar ett tag eller ej, de se till så att du sakligt förstår vad det innebär rent medicinskt så att säga med en abort i t ex vecka 12 kontra vecka 8 om saken kommer upp.

Vad gäller moral så är det ju er egen moral som är den relevanta här, ni (och främst du helt krasst) måste göra vad ni (du) tycker är mest rätt, men jag förstår om du vill ha andras infallsvinklar ändå.

För min del så ser jag en abort i t ex vecka 12 som "värre" än en i vecka 8 då det är ett ännu mer utvecklat liv då (jag anser att livet startar vid befruktningen). Samtidigt är jag glad för varje abort som kan undvikas för att kvinnan (och mannen) beslutar sig för att det ändå finns plats för barnet i deras liv, så på det viset är det bättre att vänta tills ni verkligen är helt säkra. 

• Anonym (Vänta inte)
    inance skrev 2016-05-09 14:04:24 följande:

Men det är väl bättre att TS väntar då det finns en chans att de kanske behåller, än gör abort direkt och eventuellt i onödan?

Nä det tycker nog inte jag, men förstår hur du tänker. I början har fostret inget utvecklat nervsystem eller hjärna. Tycker man hellre aborterar 10 st foster i v 5-6 tex än ett i v 17. Jag tycker det är en svår fråga att veta när medvetandet uppstår och när den har känsel eller "själ", vad nu det är. Men baserat på det lilla jag vet om fostrets utveckling uppfattar jag inte de tidigaste aborterna som någon känslig fråga, sen blir jag mer osäker på hur jag ska förhålla mig till det i perioden typ v 13-18. Det räknas ju inte som en människa, men det ser ut som en liten, det reagerar på beröring, har ett gradvis mer utvecklat nervsystem, hjärnan finns där i allt större grad etc. Det är inte så att det är ett dött ting v 17+6 och nästa dag en liten bebis.

Tror nog jag tycker abortgränsen ligger ungefär rätt, men tycker kanske att de senare veckorna är bra i nödfall om man tex missat graviditeten, är väldigt ung eller andra faktorer som gör att det blir så. kommer inte protestera om någon väljer göra en sen abort men om man frågar om råd vill jag ändå säga att det jag varit med om gett mig lite mer negativ inställning till sen abort.
  • inance
    Anonym (Vänta inte) skrev 2016-05-09 18:16:25 följande:
    Nä det tycker nog inte jag, men förstår hur du tänker. I början har fostret inget utvecklat nervsystem eller hjärna. Tycker man hellre aborterar 10 st foster i v 5-6 tex än ett i v 17. Jag tycker det är en svår fråga att veta när medvetandet uppstår och när den har känsel eller "själ", vad nu det är. Men baserat på det lilla jag vet om fostrets utveckling uppfattar jag inte de tidigaste aborterna som någon känslig fråga, sen blir jag mer osäker på hur jag ska förhålla mig till det i perioden typ v 13-18. Det räknas ju inte som en människa, men det ser ut som en liten, det reagerar på beröring, har ett gradvis mer utvecklat nervsystem, hjärnan finns där i allt större grad etc. Det är inte så att det är ett dött ting v 17+6 och nästa dag en liten bebis.

Tror nog jag tycker abortgränsen ligger ungefär rätt, men tycker kanske att de senare veckorna är bra i nödfall om man tex missat graviditeten, är väldigt ung eller andra faktorer som gör att det blir så. kommer inte protestera om någon väljer göra en sen abort men om man frågar om råd vill jag ändå säga att det jag varit med om gett mig lite mer negativ inställning till sen abort.
    Alltså, detta är ju verkligen jättekonstigt resonerat av dig. Det är väl klart man gör vad man kan och vad situationen tillåter för att få behålla en bebis, inklusive riskerar en abort i v11-12 istället för typ v8? Du kan ju inte slänga med aborter i v17 heller för det är ju helt irrelevant för denna situation.
  • Anonym (Vänta inte)
    inance skrev 2016-05-09 22:13:18 följande:

Alltså, detta är ju verkligen jättekonstigt resonerat av dig. Det är väl klart man gör vad man kan och vad situationen tillåter för att få behålla en bebis, inklusive riskerar en abort i v11-12 istället för typ v8? Du kan ju inte slänga med aborter i v17 heller för det är ju helt irrelevant för denna situation.

Menar bara att det är en successiv utveckling där inne som går väldigt snabbt. Det lagliga gränsen är ju natten vid 17+6, men den verkliga utvecklingen är liksom successiv och prövar den egna moraliska kompassen vid såna här beslut. Ts måste ju lyssna på sitt eget hjärta. Men med det jag har i bagaget, en abort v 5-6, ( nemas problemas som en kraftig mens man framkallar) och och v 15 ( pyttebebis och traumatiskt) så är det lite så jag känner.

I ts fråga kommer ev senare beslut avgöras av jobb eller vad det var som skulle avgöra utlandsflytt tidigast om tre veckor eller mer. Tänker på hur det blir om beskeden inte är klara om tre veckor, gör man det då utan besked eller väntar man ytterligare en vecka till eller två, sen tidsbokning av aborten osv så kanske de är rätt långt gångna och det blir en väldigt tung sak att gå igenom för en "ytlig" sak som jobb och flytt. (Förstår absolut att de kanske vill avbryta för det men det känns mer om man burit på barnet i väldigt många veckor och magen börjar puta) Men det vore ju tufft även att ångra en onödig abort om de gör det på en gång, så absolut är det ett svårt dilemma. Men jag hade nog gjort det på en gång om utlandsflytten är en dröm.
  • Anonym (beslutsångest)

Ser att det kommit rätt många nya svar och tankar. Egentligen är det som någon skrev nästan plågsamt att fråga och läsa allas åsikter, men å andra sidan var det ju den inputen jag ville ha. Att läsa alla olika resonemang är lite som att titta in i mitt eget huvud - jag är ju kluven och hade jag själv inte haft några som helst betänkligheter med mitt "upplägg" så hade jag ju inte startat tråden.

Men vi har i alla fall bestämt oss för att vänta. Som många skrivit så ger vi åtminstone det en chans att bli ett så väl underbyggt beslut som möjligt. Jag vet att en sen abort (runt vecka 12-13) innebär ett större ingrepp både psykiskt och fysiskt, men vi (jag) är beredd(a) att ta det. 

Det känns dock sjukt jobbigt redan nu, försöker att inte se mig som gravid trots att jag blir påmind om det typ hela tiden. Känns oerhört jobbigt att inte kunna dela detta med någon vän (vill inte ta det nu, även om jag säkert kommer att kunna prata om det senare). Både min sambo och jag har svårt att prata om det, utan lägger liksom locket på tills vi vet mer. För honom är det ju betydligt enklare, medan jag faktiskt bara vill skruva fram tiden ett par veckor i snabb takt.

Tack för alla svar. Lovar att uppdatera er med hur allt slutar...

Svar på tråden Blir aborten "moraliskt värre" om jag väntar några veckor?!