• AAke

inskrivning i vecka 36

efter att vi plussade då försökte vi få graviditeten dokumenterad i vecka 4 men vi var bokstavligt talat inte välkomna.

när vi sedan lyckades boka in oss då bokade dom först UL i vecka 30 och inskrivning V32, ultraljudet gick bra men vi upptäckte att vi inte kunde gå på inskrivningen då det krockade med jobb, fick en ny tid i V33 som vi såg fram emot men barnmorskan ringde upp oss bara några dagar innan och flyttade tiden då hon själv skulle på läkarbesök på den tiden som vi hade bokad, den nya tiden passade dåligt så nu har vi återigen bokat om den,
    dom har knappt några tider alls så nu fick vi vår inskrivningstid om tre veckor, alltså i vecka 36!

känns inte riktigt som att vi bara vill ha ett simpelt inskrivningssamtal och blodprov såhär sent i graviditeten, men dom har nog varken planerat för eller har tid till något mer :(

• Svar på tråden inskrivning i vecka 36
  • Anonym (idoter)
    Anonym (förvånad) skrev 2016-05-03 16:42:49 följande:

Min kompis gick inte en enda kontroll på mvc, det är ingen lag på varken mvc eller bvc.. och det gör inte en till en sämre förälder...

Jo det gör det banne mig en till. Att välja att avstå från livsviktiga blodprover och kontroller är helt sjukt.
  • Anonym (förvånad)
    Anonym (idoter) skrev 2016-06-07 18:17:12 följande:

Jo det gör det banne mig en till. Att välja att avstå från livsviktiga blodprover och kontroller är helt sjukt.

Fast vad är det för livsviktiga blodprover och kontroller? Om man redan vet man inte har hiv eller andra blodsjukdomar...

Om man nu ska rangordna vad som gör en till en dålig förälder så finns de bra många andra saker som är värre.
  • Liten2016
    Anonym (förvånad) skrev 2016-06-07 21:46:06 följande:

Fast vad är det för livsviktiga blodprover och kontroller? Om man redan vet man inte har hiv eller andra blodsjukdomar...

Om man nu ska rangordna vad som gör en till en dålig förälder så finns de bra många andra saker som är värre.

De kollar om man är imun mot röda hund. Om man inte är det så finns det en stor risk att barnet blir skadat om mamman skulle insjukna i röda hund. Det är en anledning, en annan är väl att det är viktigt att ha koll på blodtrycket med tanke på havandeskapsförgiftning.
  • Anonym (T)

Blodprover, urinprover och andra kontroller kan avslöja hur njurarna mår, hur levern hanterar allt, järnvärdet

Blodtrycket, oupptäckt uvi, infektioner som inte märks förren det är riktigt allvarligt m.m

Tex. Kan allvarlig järnbrist gå oupptäckt väldigt länge och det kan bli farligt vid en förlossning som innebär risk för blödning

Dom gör inte kontroller på mvc för skojs skull, det finns en mening med allt
  • Anonym (idoter)

Könssjukdomar. Man testat för många fler än HIV. Du är dessutom aldrig säker spelar ingen roll om du litar på din partner.

Urinen ska kollas, blodvärde, blodtryck, ultraljud, diabetes. Bara en sån sak som högt blodtryck kan göra att man föder för tidigt, litet foster, du får bestående men efter födsel. Havandeskapsförgiftning. Eller hjärtfel på ultraljudet. Sånt som kräver rätt behandling under graviditet och även efteråt eller inför förlossning.

Ja vill man skippa vikt och hälossamtal om vad man ska äta så visst men stt man skiter i proverna är KORKATA och egoistiskt. Såna människor borde inte ens skaffa barn. Sök inte hjälp sen när du upptäcker att något är fel i graviditeten. Då kan du fan lida. Sjukt att det finns folk som tänker som du..
  • Anonym (amerikanskan)
    kairoso skrev 2016-05-04 09:37:58 följande:

Har jag förstått det rätt så erbjuder Spanien endast 112 betalda föräldradagar, ungefär som USA

Vill bara påpeka att i USA har man 12 veckors föräldraledighet enligt lag - varav NOLL betalda.
  • Anonym (förvånad)
    Anonym (idoter) skrev 2016-06-07 23:23:21 följande:

Könssjukdomar. Man testat för många fler än HIV. Du är dessutom aldrig säker spelar ingen roll om du litar på din partner.

Urinen ska kollas, blodvärde, blodtryck, ultraljud, diabetes. Bara en sån sak som högt blodtryck kan göra att man föder för tidigt, litet foster, du får bestående men efter födsel. Havandeskapsförgiftning. Eller hjärtfel på ultraljudet. Sånt som kräver rätt behandling under graviditet och även efteråt eller inför förlossning.

Ja vill man skippa vikt och hälossamtal om vad man ska äta så visst men stt man skiter i proverna är KORKATA och egoistiskt. Såna människor borde inte ens skaffa barn. Sök inte hjälp sen när du upptäcker att något är fel i graviditeten. Då kan du fan lida. Sjukt att det finns folk som tänker som du..

Jag går på mina kontroller, och fler än jag behöver pga många anledningar... så du behöver inte önska att jag ska få lida..Herregud alltså hur kan man ens uttrycka sig så??. Jag skrev bara att min kompis ej gick på ngr kontroller, och att all mvc och BVC besök är frivilliga!!

Alla kanske inte vill "överdiagonistera" allt. Utan litar på sin egen förmåga att känna av om något är fel ang havandeskapsförgiftning...
  • Anonym (förvånad)
    Liten2016 skrev 2016-06-07 22:30:39 följande:

De kollar om man är imun mot röda hund. Om man inte är det så finns det en stor risk att barnet blir skadat om mamman skulle insjukna i röda hund. Det är en anledning, en annan är väl att det är viktigt att ha koll på blodtrycket med tanke på havandeskapsförgiftning.

Det där med röda hund har min BM sagt är lite sisådär tillförlitliga tester. Med min första dotter fick jag att jag ej var immun, trots ja vaccinerats som barn. Efter förlossning tog jag vaccin för o vara det. Nu visar det sig ännu en gång när jag är gravid ca 7 år efter sprutan att jag inte är immun... fick bekräftat att vaccinet efter dottern gett effekt då för 7 år sen...
  • Anonym (T)
    Anonym (förvånad) skrev 2016-06-08 17:58:26 följande:

Jag går på mina kontroller, och fler än jag behöver pga många anledningar... så du behöver inte önska att jag ska få lida..Herregud alltså hur kan man ens uttrycka sig så??. Jag skrev bara att min kompis ej gick på ngr kontroller, och att all mvc och BVC besök är frivilliga!!

Alla kanske inte vill "överdiagonistera" allt. Utan litar på sin egen förmåga att känna av om något är fel ang havandeskapsförgiftning...

HELLP är en form av havandeskapsförgiftning som kvinnan ibland inte alls känner av själv innan det är för sent utan det syns enbart på prover.. den är livsfarlig!

Dessutom är det många som inte själva märker av järn/blodbrist förren det är jätte illa och blöder man då vid förlossningen så kan man dö

Det är ingen slump att mödra/spädbarnsdödligheten är så mycket lägre sen prover och kontroller infördes, det är konstigt att det ens är frivilligt när ett litet hjälplöst barns liv står på spel och är beroende av vettiga föräldrar, vilket alla uppenbarligen inte är..
  • kairoso
    Anonym (amerikanskan) skrev 2016-06-08 17:17:48 följande:
    Vill bara påpeka att i USA har man 12 veckors föräldraledighet enligt lag - varav NOLL betalda.
    Oj då... Rynkar på näsan
  • AAke

vår dotter föddes igår i alla fall, 3302g och 49cm.

en fråga, har era partners också fått lämna blodprov? i Sverige var det ingen som ville ta något blodprov på mig (mannen)
    men i Thailand är det som obligatoriskt att även ta blodprov på mannen.

och vi fick gjort alla könssjukdomstester en andra gång i Sverige, räckte inte med att ha hela mappen med oss på allt som var gjort innan

• Linnis92
    AAke skrev 2016-06-21 19:23:27 följande:

en fråga, har era partners också fått lämna blodprov? i Sverige var det ingen som ville ta något blodprov på mig (mannen)

och vi fick gjort alla könssjukdomstester en andra gång i Sverige, räckte inte med att ha hela mappen med oss på allt som var gjort innan

Grattis!

Nej i Sverige lämnar inte mannen några prover :)
  • Anonym (Josefin)
    AAke skrev 2016-06-21 19:23:27 följande:

I Sverige tas inga prover på barnafadern.

Utan svenska aktuella provsvar ska patienten behandlas som blodsmittad, därför fick din fru/sambo (?) lämna nya prover.

Grattis till flickan!
Svar på tråden inskrivning i vecka 36