• VIDE MI

När ska man avliva sin hund?

När ska man avliva sin hund?

Har en liten kille på 14 år, eller snarare en äldre tax herre! Jag känner inte att vi har tid för honom. Han har varit oerhört svartsjuk och även gjort utfall mot barnen, men det var flera år sedan. Vet inte om han är pålitlig, eftersom vi aldrig riskerar det då vi håller honom borta från våra småbarn. Däremot är han med de äldre. Han har börjat bajsa inne ofta, även om han släpps ut eller rastas, han piper för att få komma in och går in och bajjar istället, ibland händer det att det bara trillar baj ur honom, han sätter sig och kissar utan att säga till. Han får. Gå ut 2 g / dag men släpps-läs tvingas ut fler gånger. Ex den äldre pojken går ut med honom runt 06.30 sedan släpper jag ut honom på ården runt 08 annars bajjar han inne. Osv. Kan säga att vi skulle kunna gosa mer med honom, men gud vad irreterad jag blir, är föräldraledig med 2 småbarn och han skäller och lever rövare när han inte får vara med och går vid mina fötter och tvärstannar obstinat precis framför mej när jag går. Jag testade häromdagen om det bara är mina trötta fantasier som får mej att tro att han stannar med viljes precis där jag ska gå- han kanske bara är trött. Så jag stannade själv men då försöker han hitta mej genom att backa så att han ska stå ivägen!! Han är så smart och roligo ch han är mej så kär men gud vad krävande han är.

• Svar på tråden När ska man avliva sin hund?
  • Gladhannapanna

Med vår hund var det självklart att det var dags. Hon fick krampanfall och blev jätterädd, då var valet enkelt! Anfallen berodde på hjärtsvikt och hon var fjorton och ett halvt.
    Det syntes i hennes blick att hon tappat gnistan även om hon också lekte lite in i det sista. Min veterinärkompis avlivade henne på sitt jobb och hade med sig sin hund som var bästis med vår. De brottades och jagade varann runt rummet precis innan hon fick somna in, ändå kändes det rätt med tanke på hennes dåliga hjärta.

Personligen tänker jag att en hund som tidigare varit renlig av sig inte mår bra av att bajsa på sig, speciellt inte på sin egen sovplats. Om du börjar fundera på om det är dags är det kanske det också. Jag frågade min veterinärkompis och fick ett ärligt svar, det kan ju vara en idé att ta honom till veterinären och kolla upp om han kan få hjälp, och även ställa en rak fråga om det är dags. Många djurägare har svårt att se det då man älskar djuret så mycket.

• 8295
    Marit86 skrev 2016-05-05 11:39:00 följande:

Forts råkade posta för tidigt:

tog slut men det är en helt annan fråga..)

Är helt övertygad om att för djuret själv är det ingen nackdel att somna hemma eller hos veterinären när det smärtsamma slutet närmar sig. De märker ju inget av det. Det är bara jobbigt för människor runtomkring. Varför ska man vänta tills djuret lider så svårt att till och med människor ser att den vill dö? Det tycker jag är lite ovärdigt faktiskt.

Självklart. Men det har inte med saken att göra, alla naturliga avslut är inte heller smärtsamma.

Nu är det ingen hund som lider så svårt att den vill dö, så det är inte ett argument som hör hemma här tycker jag.
  • Marit86

Nej jag syftade på att du tyckte de skulle leva "tills de själva tycker det är dags" i ett inlägg högre upp. Det kan de ju inte säga med ord utan det är upp till oss att försöka se hur djuret mår och ta beslutet.

Tycker inte heller att denna hund behöver tas bort akut men det har definitivt börjat luta utför med livskvaliteten. Sen kanske man drar gränsen på lite olika ställen.

• 8295
    8295 skrev 2016-05-05 10:45:15 följande:

I dessa 2 fall ser jag bara möjligheter till att låta de älskade djuren få bra vård, kärlek och få stanna kvar med oss tills de själva tycker det är dags. Alternativt något akut där man tyvärr inte kan göra så mycket.

Marit86 skrev 2016-05-05 13:26:00 följande:

Nej jag syftade på att du tyckte de skulle leva "tills de själva tycker det är dags" i ett inlägg högre upp. Det kan de ju inte säga med ord utan det är upp till oss att försöka se hur djuret mår och ta beslutet.

Tycker inte heller att denna hund behöver tas bort akut men det har definitivt börjat luta utför med livskvaliteten. Sen kanske man drar gränsen på lite olika ställen.

Skrev inte alls att man alltid ska låta hunden gå hemma tills den lägger sig ner för att dö.

Vet inte om du varit med när en hund "självdött",men jag tyckte det var oerhört tydligt vad som hände, så nog förstod jag vad han menade.
  • Marit86
    8295 skrev 2016-05-05 15:42:56 följande:

Skrev inte alls att man alltid ska låta hunden gå hemma tills den lägger sig ner för att dö.

Vet inte om du varit med när en hund "självdött",men jag tyckte det var oerhört tydligt vad som hände, så nog förstod jag vad han menade.

Nä det har jag inte påstått att du skrivit heller :)
  • 8295
    Marit86 skrev 2016-05-05 16:06:19 följande:

Nä det har jag inte påstått att du skrivit heller :)

"Tills de själva tycker det är dags".
  • gahadas

Vår hund blev 12. Mot slutet åt hon dåligt och var hängig. Det var njurarna och veterinären sa att hon inte hade långt kvar.

Vi har skog där hon älskade att springa, jaga mm. Så eftersom hon var orolig hos veterinären men kände sig trygg i skogen så tog vi ut henne i skogen och skjöt henne. 

• nevermind

Inte sjysst att skaffa fler än du har tid med. Jävligt taskigt att skuffa undan hunden för att det kommer en massa barn. Antar att hunden protest-bajsar.

• nevermind
    Starka skrev 2016-05-05 00:10:54 följande:

Blir så otroligt ledsen av sättet du skriver om honom han förtjänar lika mycket kärlek fast han är lite gammal o skruttig. Kan inte förstå hur man ens kan tänka tanken att avliva om det inte behövs.

• Marit86
    8295 skrev 2016-05-05 16:51:25 följande:

"Tills de själva tycker det är dags".

Ja vad menar du? Det var ju ett citat från din text I inlägg #14. Har inte påstått att du skrivit att de ska gå och självdö nånstans, uppfattade det inte så. Kommenterade bara det citatet med att de inte kan berätta det med ord utan att vi måste tolka hur de mår, och då kanske olika personer drar gränsen på olika ställen. Vi verkar göra det tex.
  • Leonneras

Ta hand om din hund ordentligt!!! En tax är en aktiv ras och två promenader om dan är inget! Jag skulle även kolla upp honom hos en veterinär med tanke på att han inte gillar små barnen. Har han ont i kroppen kan små barn gör det värre. Dels att de är för på eller att de är för vingliga och han känner sig inte trygg med dem och går å spänner sig.

Är han inte sjuk eller har extrema smärtor så är det inte okej med avlivning för att ni inte har tid att ta hand om honom på rätt sätt!!! Se om ni kan hitta ett bättre hem till honom den sista tid han har eller skärp till er och ta hand om honom och ta till veterinären.

Ursäkta om jag låter otrevlig, blir bara så sur när man inte tar sitt ansvar och tar hand om hunden.

• 8295
    Marit86 skrev 2016-05-05 21:24:06 följande:

Ja vad menar du? Det var ju ett citat från din text I inlägg #14. Har inte påstått att du skrivit att de ska gå och självdö nånstans, uppfattade det inte så. Kommenterade bara det citatet med att de inte kan berätta det med ord utan att vi måste tolka hur de mår, och då kanske olika personer drar gränsen på olika ställen. Vi verkar göra det tex.

Jag skrev att man bör hålla sitt friska djur vid liv tills de, ANTINGEN, själva känner att det är dags att lämna, eller att något akut händer då man tyvärr inte kan rädda. Inte att vi med alla medel ska hålla våra käraste vid liv trots smärtor/funktionshinder som gör deras liv ovärdigt.

Du verkar tro att jag håller mina djur vid liv trots att dom inte mår bra av att leva?
  • Sessis87

Hundar behöver få promenad var 6 timme enligt lag för att göra sina behov. Deras tarmar funkar inte normalt utan att få promenera. Inte heller deras psyke mår bra av att inte få regelbundna promenader under dagen.

Angående barn bör ingen hund behöva stå ut med småbarn utan uppsyn av vuxna där de vuxna ser till agg barnen respekterar hunden.

• nernu

Avliva. En hund som har ont överallt och som inte kan kontrollera tarmen ska inte behöva lida mer. Vi har väntat in i det allra sista med våra hundar och det var inte roligt alls.

• Marit86
    Sessis87 skrev 2016-05-06 01:42:30 följande:

Hundar behöver få promenad var 6 timme enligt lag för att göra sina behov. Deras tarmar funkar inte normalt utan att få promenera. Inte heller deras psyke mår bra av att inte få regelbundna promenader under dagen.

Angående barn bör ingen hund behöva stå ut med småbarn utan uppsyn av vuxna där de vuxna ser till agg barnen respekterar hunden.

Men det stod ju att den utöver promenaderna är lös ute på gården? (Låter som de bor på landet?) så den kan ju göra sina behov väldigt ofta låter det som men det står att den gör det inne redan vid 08 fast den varit på promenad 06.30. De har väl haft hunden hela dess liv låter det som men problemen uppstått nu vid 14 års ålder.
  • Drottningen70

Själv begriper jag inte hur det kan vara nåt annat än självklart att man tar bort en 14 årig hund som har ont och inte ens kan kontrollera tarmen. Den lider självklart av att ens skita på sig.

Och hur en hund ska kunna kommunicera att den "vill dö" är obegripligt för mig. Hundar har inte ett sådant abstrakt tänkande, och som alla djur har de en överlevnadsinstinkt som går ut på att visa mindre lidande än de känner eftersom ett djur som tydligt visar att det lider ligger risigt till i naturen. Så när ett djur så tydligt visar att det vill dö att det inte kan misstolkas så har lidandet redan gått för långt. Ett sjukt djur som har ont, som är 14 år utsätter man inte för massa stressande behandlingar och veterinärbesök för att förlänga livet högst ett år på. Ett sånt djur, ringer man hem veterinären för så att stackaren lugnt får somna in i hemmiljö.

• Marit86
    8295 skrev 2016-05-05 23:01:52 följande:

Jag skrev att man bör hålla sitt friska djur vid liv tills de, ANTINGEN, själva känner att det är dags att lämna, eller att något akut händer då man tyvärr inte kan rädda. Inte att vi med alla medel ska hålla våra käraste vid liv trots smärtor/funktionshinder som gör deras liv ovärdigt.

Du verkar tro att jag håller mina djur vid liv trots att dom inte mår bra av att leva?

Vet inte varför du tolkar in att jag tror sådant om dig. Tror ingenting om det, jag svarar bara på det som skrivs här. Du skriver att det vore fel att avliva TS hund nu utan att man ska vänta tills "de själv tycker det är dags" eller att något akut händer så man inte har något val. Jag tycker däremot att det är dags att fundera på beslutet för ts hund och att det är bättre att försöka förekomma hellre än att vänta på att det ska bli värre. Vi har lite olika syn på saken helt enkelt.

Tror inte att du vill låta några hundar lida och har inte påstått det, diskuterar bara utifrån frågan i tråden och förklarar mitt resonemang som man brukar i ett diskussionsforum. Man har olika syn på sånt här, men jag har ingenstans påstått något eller spekulerat om just din hundhållning, bara svarat med min syn på djur och åldrande.
  • Kuddebarn

Lider hunden och har mycket ont och problem som inte går att lösa, avliva. Lider hunden inte så ska ni inte avliva. Man avlivar heller inte ett djur för att man inte har tid med det, då försöker man istället hitta ett annat hem åt djuret där någon annan har tid. Kan vara svårt med gamla djur, men man avlivar INTE ett djur för att man inte har tid med det längre.

• 8295
    Marit86 skrev 2016-05-06 18:35:40 följande:

Vet inte varför du tolkar in att jag tror sådant om dig. Tror ingenting om det, jag svarar bara på det som skrivs här. Du skriver att det vore fel att avliva TS hund nu utan att man ska vänta tills "de själv tycker det är dags" eller att något akut händer så man inte har något val. Jag tycker däremot att det är dags att fundera på beslutet för ts hund och att det är bättre att försöka förekomma hellre än att vänta på att det ska bli värre. Vi har lite olika syn på saken helt enkelt.

Tror inte att du vill låta några hundar lida och har inte påstått det, diskuterar bara utifrån frågan i tråden och förklarar mitt resonemang som man brukar i ett diskussionsforum. Man har olika syn på sånt här, men jag har ingenstans påstått något eller spekulerat om just din hundhållning, bara svarat med min syn på djur och åldrande.

Nä okej, vi lämnar detta nu. Själv tycker jag bara inte de problem som beskrivs gör att denna hund bör avlivas. Snarare få sig en hälsokoll och massa kärlek, trots att ts är mammaledig med 2 små.
Svar på tråden När ska man avliva sin hund?