• lidmansofia

soc anmäl

För ungefär 1 månad sedan fick vi veta att förskolan hade anmält oss till soc. 
    Dom kunde inte säga vad det handlade om utan det fick vi veta där.

Väl där så sa dom att dom var oroliga för att min äldsta på 3år inte hade varit där så mycket, han hade haft för lite kläder med dig och tydligen var han smutsig om händer och luktade piss.

enligt personalen som sa det här så hade hon och andra där på pekat dom här sakerna för mig flera gånger. 

Men det dom sakt till mig var att dom hade uppfattat honom som smutsig i öronen EN gång sa hon det. och då inget om någon lukt (som jag själv inte har känt) 

EN gång sa dom att jag skulle skicka med en tjockare tröja därför att han var kall.

sen sa dom oxå en gång att det var mögel på hans byxor men när sambon tog upp det under mötet så var det inte det och de hade dom aldrig sakt.

och varför han inte har varit där är enkelt för att han inte vill vissa dagar och jag är föräldrar ledig med lilla så jag ser då ingen anledning att tvinga honom dit.

Han har utökad tid men i gör samma saker hemma som dom där. en gills som ett allmänt förskolebarn 

Och han har inte bara förskola utan lekotek, logoped, dietist, bvc, provtagning.

På de har vi andra i familjen massa med möten så det är aldrig lediga dagar förutom på lördagar och söndagar. 

nu denna vecka hade dom lovdagar och dom skulle almäna barnen vara lediga men dom ringde idag och frågade vart han var. och då frågade jag om han inte gilldes som ett almänt barn längre vilket han gjorde. 

Men det kändes lite som hon dom på senaste tid har letat små saker att klaga om.
    Och nu ska lilla börja där i höst och jag är inte säker på att jag vill att dom ska gå där. 

personalen är jätte bra mot äldsta men det känns lite osäkert för mig och jag orkar inte höra dom klaga på minsta lilla.

• Svar på tråden soc anmäl
  • SoulsWillRise
    Anonym (-) skrev 2016-05-05 17:55:14 följande:

Men om de säger till EN gång, så är det en gång för mycket. Ungen var kall och frös och hade inga varma kläder där - varför? Varför har du inte skickat med några från början.

De påpekade en gång att han luktade illa och var smutsig. De kan inte påpeka det varje gång - det är DU som ska se till att han inte är kall, smutsig och illaluktande.

Tycker det var bra att de anmälde.

Dessutom så har du något gemensamt med andra som har med soc att göra; du har ett taskigt skrivspråk.

Taskigt skrivspråk? Vad har det med saken att göra??? :D
  • lidmansofia

båda mina barn badar varannan dag eller oftare vid behov, har ingen aning varför det är så det började när äldsta började på den avdelningen (den är för större barn)

utredningen ang anmälan las ner men jag sa att jag ville träffa en hos dom som jobbar i familje teamet eftersom jag vill att dom ska se att jag inte missköter mina barn så dom håller en utredning just nu om vi är i behov av det.

men jag blir jävligt less när dom fortsätter leta fel.

• Holma
    Söder73 skrev 2016-05-05 21:32:24 följande:

På din historia låter det verkligen som om personalen letar fel. Man undrar varför. Glömt att ta med tjocktröja har ju alla gjort någon gång och det är väl mysigt om han får vara hemma on han vill nu när han kan? Att han luktar illa är ju ingen höjdare, hur ofta badar du barnen? Å andra sidan så har barn en förmåga att smutsa ner sig på 5 minuter:) Det känns som om personalen har något emot dig, har du någon aning om vad det kan bero på?

Låter mer som ts blundar för felen tycker jag
  • Anonym (Gjk)

Varför har han utökad tid på förskolan? Är det något ni ansökt om, vilka orsaker?

Känner du själv att det finns brister kring barnet?

• elyse

Du hör väl av dig i god tid om ni inte kommer till förskolan?

• Vanja

Min dotter badar och tvättar håret två gånger i veckan oftast. Ibland mer. Självklart så tvättas händer, ansikte, tänder borstas och kläder byts varje dag. Men tycker inte att barn behöver bada oftare än så.. Speciellt min lilla fröken som lätt får torr hud när hon badar för ofta. iaf, så kände jag en dag att hon absolut Stank om håret!! Då hade det inte gått mer än ett par dagar sedan hårtvätt och bad. Vet inte riktigt hur hon lyckas men antar att fått nånting i håret vid maten lr nåt. Hon luktade som gammal mjölk ungefär. Hade jag inte vetat när hon sist badade så hade jag gissat på ett par veckor. Fruktansvärt pinsamt då vi var borta när jag märkte det och det var många som kramade om henne.. Vet inte riktigt vad jag ville säga mer än att barn kan lukta ganska illa fast dom badas och tvättas regelbundet.. Jag har vid ett flertal rillfällen fått in liten hint om att fler kläder behövs på förskolan. Men aldrig någonsin sura miner. Pappa hämtar barnen och får ibland med sig saker som huvudsakligen används just på förskolan, på morgonen när vi ska stressa iväg så har pappa redan åkt för länge sen och då jag inte sett till vad de nu kan vara så antar jag att det finns på plats. Förskolan har bara visat förståelse då det hänt, dom har själva barn och vet hur det kan va ibland. Tycker det låter som ni har en förskola med mycket knepig personal. Mitt tips är byt, till en förskola barnet trivs på och vill gå till om dagarna samt att du ska slippa känna dig "övervakad" för jämnan.

• tomsfru

Tycker det låter i första hand märkligt att en treåring gråter och inte vill gå till dagis, min egen treåring och andras i min bekantskap älskar dagis, så jag skulle nog fundera varför han inte vill dit. Vid den åldern har ju den värsta separationsångesten släppt.

Och luktar kiss fundera jag lite över; har han blöja, har han precis slutat eller är han helt torr? Min treåring har slutat för ett halvår sedan men luktar kiss ibland för att hon haft för bråttom att torka sig.

Ett tips är ju att överdriva med extrakläder under en period, för ibland är det ju lätt att glömma att dem kan typ bada i vattenpölarna bara för att det råkar finnas en sen två dagar tillbaka. Och blir ju då frusna även när dem inte är blöt t.ex.

• Madame M

TS, jag förstår att det känns jättejobbigt att bli anmäld till soc. Förstår att man känner sig ifrågasatt och att de letar fel.

Men kan du inte försöka vända på det istället, använd situationen till din fördel. Jag tänker så här, du har förskolefröknar som bryr sig så mycket om dina barn att de anmält er för att de känner sig lite oroliga. Jättebra, de bryr sig om dina barn. Gå till soc, berätta hur du har det och berätta precis vad du tycker och tänker.

Vänd dig till förskolan och be om stöd, kanske ett möte med någon av pedagogerna du gillar bäst och chefen, där de kan få spalta upp saker som de vill att ni skall ändra på. Om de tex vill ha ett schema kanske ni kan skriva ett sådant tillsammans. Se det som en grupp människor som faktiskt försöker hjälpa dig och era barn och nyttja det till max istället för att se det som en grupp människor som vill sätta dit er.

• Anonym (???)

[quote=76600393][quote-nick]tomsfru skrev 2016-05-06 10:59:43 följande:[/quote-nick]Tycker det låter i första hand märkligt att en treåring gråter och inte vill gå till dagis, min egen treåring och andras i min bekantskap älskar dagis, så jag skulle nog fundera varför han inte vill dit. Vid den åldern har ju den värsta separationsångesten släppt.

Skämtar du? Mina barn har hatat dagis i den åldern.

• Vanja

Min treåring är nöjd när vi ska iväg men gråter fortfarande när jag ska lämna ibland. Min snart femåring brukar däremot tvärtom protestera och gråta hemma på morgonen men istället vara jätteglad när vi väl är där och jag lämnar. Är nog väldigt individuellt tror jag. Kan tillägga att båda mina barn trivs på förskolan och har jätteroligt när dom väl är där..

• Flygfotogen

Varför har ni sökt och beviljats utökad tid och sedan uteblir? Logoped torde innebära en viss problematik.

Förskolan har gjort vad de enligt lag är skyldiga att göra. De måste anmäla om de misstänker att ett barn på något vis far illa.

• lidmansofia

Vi ansökte inte om utökad tid det vart logopeden som tyckte att det kunde vara bra då han kom igång sent med talet, och det är inget fel på schemat 09.00-13.30 väldigt bra tider. 

Personalen är väldigt bra i sig mot barnen som går där av vad jag sett väldigt många jag pratar med säger att det är en jätte bra förskola.

Han använder blöja där ( går på toa oxå) och på natten hemma, jag luktar alltid på min barn (låter fel) för att dom inte ska lukta äckligt varken jag, deras pappa, kompisar, släktingar eller personalen på avdelningen han gick på innan har tyckt/tycker han luktar piss han har massvis med kläder i sin låda både tröjor, byxor, strumpor vantar och mössa. 

Det dom sa till mig var att han var smutsig i öronen och en gång i vintras att jag skulle ta med kofta nästa dag då han var frusen inget mer.

På mötet hos soc sa dom att han var smutsig på händer, fötter, ansiktet och luktade piss. Att han inte hade kläder för vädret m.m att dom hade talat om det här flera gånger

Jag hör alltid av mig i tid innan han börjar för att dom inte ska vänta på honom och säger varför.

Han var ledig 2 veckor efter att en nära släktig dog då ringde jag och sa att han skulle vara ledigt  ett tag men sen hade jag inte det enligt dom. 

Soc tyckte inte att det fanns en anledning till oro men jag ville träffa en från familje teamet så att dom kunde se att jag inte misskötte mina barn och det är därför det är en utredning nu.

Jag har sakt till förskolan flera gånger att jag inte känner mig bekväm med att tvinga honom dit med våld ( det är det de blir när han kämpar emot och vänder om och springer hem igen) när jag ändå bara är hemma och att jag tror att det blir bättre när lilla oxå börjar förskolan nu till hösten. dom har då sakt att det inte är nått problem, när vi hade utvecklings möte var det inte häller någr konstigheter.

Men ändå i stället för att prata med mig, att dom antigen överdrev hos soc eller inte sa hela sanningen till mig gör mig irriterad.

Att dom fortfarande hittar saker att klaga på som nu under helgdagarna då allmäna förskolebarn   ska vara lediga vilket stog på lappen , min son räknas som allmänt förskolebarn då ska han ju vara ledig och då vill jag inte få ett samtal där dom praktiskt taget skäller ut mig för att han inte är där.

Jag känner lite att jag inte litar riktigt på dom. 

Svar på tråden soc anmäl