• Anonym (Osäker)

Bröllop utan klädkod

Är bjuden på ett bröllop i början på juni där det inte finns någon klädkod. Vad tycker ni kan vara lämpliga kläder? Vi vill vara tillräckligt fina för att passa in om alla kommer i "galakläder" men inte så uppklädda att vi är överklädda om alla andra kommer slappa sommarklänningar.

Kan det funka med en knälång finklänning på tjej och jeans och skjorta på kille? Borde han ha något finare? Chinos? Kavaj? Borde jag ha långklänning? Bröllop utan klädkod är så himla svårt! Skäms

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-05 11:39
    Ytterligare en fråga förresten, funkar det med en vit kofta över klänningen om det skulle vara lite kallt eller till kvällen? Eller är det ett no-no på bröllop?

• Svar på tråden Bröllop utan klädkod
  • Anonym (lina)
    Anonym (lina) skrev 2016-05-05 15:52:20 följande:

Står klädkod på en bröllopsinbjudan inte med får man enligt allmän vett och etikett utgå ifrån att det är högtidsdräkt som gäller. Det är den finaste klädseln. För män innebär det frack, militäruniform eller

För män innebär det frack, militäruniform eller hembygsdräkt. För kvinnor innebär det hellång klänning av vackert tyg. Handskar funkar bra till.

Men sedan är det ju viktigt att fundera på vad brudparet egentligen vill. Det allra bästa är såklart att kontakta dem om man är osäker på klädkoden och säkerställa att man kommer rätt klädd.
  • Mika86

Jag tycker det beror på hur dånt brudparet är med, vi hade ingen klädkod o är absolut ingen "finklädd" person till vardags o brydde oss inte ett smack om vad folk hade för kläder så hos oss funkade skjorta o jeans utmärkt

• Anonym (..)
    Mika86 skrev 2016-05-05 19:59:20 följande:

Jag tycker det beror på hur dånt brudparet är med, vi hade ingen klädkod o är absolut ingen "finklädd" person till vardags o brydde oss inte ett smack om vad folk hade för kläder så hos oss funkade skjorta o jeans utmärkt

Men gästerna då? Om de känner sig obekväma av att vara olika högt klädda? Klädkoden är för gästerna. 
  • Mika86
    Anonym (..) skrev 2016-05-06 05:53:17 följande:

Men gästerna då? Om de känner sig obekväma av att vara olika högt klädda? Klädkoden är för gästerna. 

givetvis fick folk ha de kläderna de ville, nån kom i kostym o nån i skjorta o jeans typ, alla hade lika trevligt för det o ingen kände sig fel klädd
  • Anonym (..)
    Mika86 skrev 2016-05-06 15:17:14 följande:
    givetvis fick folk ha de kläderna de ville, nån kom i kostym o nån i skjorta o jeans typ, alla hade lika trevligt för det o ingen kände sig fel klädd
    Men det kan du ju omöjligen veta! Jag var på bröllop där koden var mörk kostym. Hade en knälång klänning i siden. Alla andra tjejer hade stora galaklänningar på sig, vilket ju var fel, men ändå kände jag mig otroligt felklädd! Inte sa jag det till paret!
  • Fröydis

OBS tänk på att "kavaj" innebär helfärgad kavaj och kavajbyxor, dvs inte två delat.

Vart ska de ha bröllopet? Vilken typ av festvåning blir det? Kolla med brudparet och andra gäster :)

Men det är ju aldrig fel att satsa på lättare kostym och en fin knälång klänning om det är frivilligt. Men skippa jeans.

• Voluptuous Shalimar
    Jag tror du har missförstått; klädkod är inget man skriver ut för att det ska vara extra snobbigt. Klädkod anges för att gästerna ska veta vilken nivå de ska lägga sig på stilmässigt. Står det "klädsel: kavaj" så vet man ju att samtliga har fått informationen och således (förhoppningsvis) begriper att de inte behöver gå och köpa eller hyra en nobelklänning. Står det däremot högtidsdräkt så vet man att man förväntas vara väldigt uppklädd, i långklänning eller frack (eller militär uniform eller folkdräkt). Då behöver ingen komma i "sommarfin festklänning" eller vanlig kostym och känna sig som kusinen från landet.
  • Anonym (Osäker)
    Fröydis skrev 2016-05-07 09:43:47 följande:

OBS tänk på att "kavaj" innebär helfärgad kavaj och kavajbyxor, dvs inte två delat.

Vart ska de ha bröllopet? Vilken typ av festvåning blir det? Kolla med brudparet och andra gäster :)

Men det är ju aldrig fel att satsa på lättare kostym och en fin knälång klänning om det är frivilligt. Men skippa jeans.

Det är ett förmiddagsbröllop i kyrka med "festen" i en helt vanlig bygdegård. Inget fancy alltså. Dessutom ett ungt brudpar och mestadels unga gäster, därav tvivlar jag på att klädnivån kommer vara superhög ändå.
  • minerva123
    Anonym (Osäker) skrev 2016-05-07 16:43:10 följande:

Det är ett förmiddagsbröllop i kyrka med "festen" i en helt vanlig bygdegård. Inget fancy alltså. Dessutom ett ungt brudpar och mestadels unga gäster, därav tvivlar jag på att klädnivån kommer vara superhög ändå.

Jag skulle i så fall satsa på knälång klänning för dig (vit kofta går bra så länge inte klänningen också är helvit) och kostym för din man (slipsen och kavajen kan han lätt ta av sig på festen sedan om det visar sig att alla andra klätt sig mer casual). Har man inte fått någon klädkod så är det alltid bättre att komma lite för överklädd än för underklädd till ett bröllop tycker jag.
  • Anonym (öh)
    Sånt pratar man om när man kommer hem.
  • Anonym (nn)

Om någon kände sig felklädd så är ni som värdpar de sista som får veta det (om ni ens någonsin får reda på det)... De flesta är hyfsade nog att inte klanka ner på en fest inför dem som bjudit in till den.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Bröllop utan klädkod