• Alexi

Ni som jobbar på förskola eller fritids idag

Hur många barn var anmälda att vara där idag och hur många kom faktiskt?

En föräldrar i omgivningen beklagade sig över att personal på förskolan upplyst om att barnet skulle vara det enda barnet där idag på klämdagen.

Hörde från en förskolechef om hur bedrövligt dåliga föräldrar är på att avanmäla sina barn såna här dagar, så de står där med för mycket personal och mat.

Hur mycket dubbelkollar era förskolor/skolor att de som är anmälda verkligen kommer?

Hur ser det ut hos er?

• Svar på tråden Ni som jobbar på förskola eller fritids idag
  • fantasilöst

Min son är hemma så jag vet inte hur många som kom men det brukar hänga en lapp i kapprummet fr.o.m en vecka innan där vi får fylla i om barnet kommer eller ej. 2-3 dagar innan påminns de som inte fyllt i att göra det.

Många struntar i att fylla i iaf och i påskas var det lika många pesagoger som barn.

Inför sommarledigheten fick vi ett brev där chefen förklarade kostnaden för all onödig personal som kommer när barnen hålls hemma oanmält. Hoppas det hjälper!

• IsDimma

Jag jobbar själv inte idag men vet att vi har 35 barn anmälda idag. Återkommer på måndag när jag kollat hur många som kom.
    Det var sex stycken som ville jobba idag på mitt jobb så det löste sig själv, ingen av oss som ville vara ledig behövde jobba.

• Punkster

Jobbar på fritids. Idag var det ca 25 barn anmälda, varav ca 15 dök upp. Ett par av dem ringde och avanmälde sig. För en gångs skull var det ganska bra siffror. I somras hade vi ca 45 barn anmälda varje vecka. Ca 8 av dem dök upp, ingen ringde och meddelade sig lediga. 

I vissa fall så ringer vi upp de som är anmälda men inte dyker upp, det handlar främst om barn med specialkost eller barn som har väldigt tidiga eller sena vistelsetider. 

• Eili

Jag jobbar på förskola och vi frågade alla föräldrar inför den här dagen och vi hade inget barn på hela förskolan så all personal tog semester också :)

• Flygfotogen

39 var anmälda - 21 kom. Två föräldrar ringde på morgonen och anmälde sina barn lediga. De andra struntade i det.

• Alexi
    Flygfotogen skrev 2016-05-07 18:19:03 följande:
    39 var anmälda - 21 kom. Två föräldrar ringde på morgonen och anmälde sina barn lediga. De andra struntade i det.
    Det är verkligen helt sjukt. Undrar om folk låter bli att ringa till jobbet också och tala om att de spontant bestämt sig för en ledig dag...

Talar ni någonsin om för alla dessa föräldrar vilka kostnader det blir för att de inte avanmält sig?
  • Harvester

Är helt fascinerad hur folk beter sig.. Jag har ångest för att jag ibland behöver ändra tider med kort varsel...

• Alexi
    Punkster skrev 2016-05-06 17:06:15 följande:

Jobbar på fritids. Idag var det ca 25 barn anmälda, varav ca 15 dök upp. Ett par av dem ringde och avanmälde sig. För en gångs skull var det ganska bra siffror. I somras hade vi ca 45 barn anmälda varje vecka. Ca 8 av dem dök upp, ingen ringde och meddelade sig lediga. 

I vissa fall så ringer vi upp de som är anmälda men inte dyker upp, det handlar främst om barn med specialkost eller barn som har väldigt tidiga eller sena vistelsetider. 

Agerar ni annorlunda inför den här sommaren då, när ni vet hur det såg ut förra året?
  • IsDimma
    IsDimma skrev 2016-05-06 13:42:28 följande:

Jag jobbar själv inte idag men vet att vi har 35 barn anmälda idag. Återkommer på måndag när jag kollat hur många som kom.
    Det var sex stycken som ville jobba idag på mitt jobb så det löste sig själv, ingen av oss som ville vara ledig behövde jobba.

Det hade kommit 18 barn den dagen. En ringde sina två barn sjuka. Övriga 15 hörde inte av sig.
  • Punkster
    Alexi skrev 2016-05-22 08:29:33 följande:
    Agerar ni annorlunda inför den här sommaren då, när ni vet hur det såg ut förra året?
    Vi har inget mandat att göra det, annat än att ringa och fråga om de inte dyker upp. För egen del tycker jag att det hade varit önskvärt med någon typ av straffavgift om man anmält behov av omsorg och sedan inte dyker upp eller avanmäler sig, ungefär som det fungerar hos t.ex. tandläkaren. Om man fick betala t.ex. 200 kr per barn och dag för varje gång man struntade i att dyka upp eller avanmäla sig så tror jag att de flesta skulle skärpa till sig efter ett tag.
  • Alexi
    Punkster skrev 2016-05-22 12:56:59 följande:
    Vi har inget mandat att göra det, annat än att ringa och fråga om de inte dyker upp. För egen del tycker jag att det hade varit önskvärt med någon typ av straffavgift om man anmält behov av omsorg och sedan inte dyker upp eller avanmäler sig, ungefär som det fungerar hos t.ex. tandläkaren. Om man fick betala t.ex. 200 kr per barn och dag för varje gång man struntade i att dyka upp eller avanmäla sig så tror jag att de flesta skulle skärpa till sig efter ett tag.
    Men det borde ju föras uppåt, så att kommunen blev medveten om problemet och kan agera.
  • Punkster
    Alexi skrev 2016-05-22 13:01:50 följande:
    Men det borde ju föras uppåt, så att kommunen blev medveten om problemet och kan agera.
    Det är fört uppåt, tillsammans med en del andra problem som gör att organisationen blöder pengar på vissa områden. Man får mest axelryckningar till svar, möjligtvis något vagt "vi ska titta på det".
Svar på tråden Ni som jobbar på förskola eller fritids idag