• tjejen 85 nr 1

Gravid och katten har börjat bajsa överallt..

Jag har läst mycket om att katter känner av när man är gravid. Så det tvekar jag inte ang. Undrar dock om någon annan varit med om att kattens beteende förändrats under eran graviditet?

Min 14 åriga hankatt har börjat bajsa på andra ställen än lådan. Lådan är ren, han kan sätta sig och bajsa någonstans direkt ef att lådan är rengjord, som nu rengörs av killen. Känns som han protesterar.. Han är inte lika kelig med mig som innan. I övrigt är han frisk och visar inga teken på att vara sjuk på något sätt.

Läst att katter kan ha svårt för förändringar och därav protestera med att bajsa utanför lådan. Men vet inte riktigt vad man ska göra? Och om det är pga graviditeten som förändring så blir det ju en ännu större förändring då bebis kommit.. Är i vecka 29 nu.

Berätta.. Reagerade era djur under graviditeten och hur?

• Svar på tråden Gravid och katten har börjat bajsa överallt..
  • Jennymariaa

Vår blev jätte aggressiv mot mig, helt sjukt.. Vi lämnade bort han men det var av andra anledningar :)

• Birmafröken

Katter är känsliga för förändringar och väntas ett barn i familjen uppstår säkert en hel del förändringar som katten kan reagera på och känna stress/oro inför.

Visar sig de ökade stressnivåerna genom felbajsande måste man se över lådsituationen. Det som tidigare godtagits kanske inte funkar längre när stress över annat läggs till. Har toalettansvaret övertagits av en annan person kanske lådan inte ens sköts lika väl som tidigare?

För att erbjuda katten en så optimal lådsituation som möjligt gäller det att ha tillräckligt många lådor (minst en fler än antalet katter).

Lådorna bör vara stora och öppna. Förmodligen utan huv och definitvt utan svänglucka.

Lådorna bör vara placerade på rätt plats. Rätt plats är oftast en relativt central och lättåtkomlig plats som ändå ger möjlighet till ostördhet. Var katten har bajsat fel kan ge en fingervisning om vilken plats katten själv föredrar.

Lådorna bör innehålla ett decimetertjockt och grävvänligt lager av lerbaserad, finkornig, oparfymerad och klumpbildande SAND.

Sanden bör rensas från kissklumpar och avföring minst varje morgon och kväll + gärna även när man märker att katten har bajsat.

Hur stämmer detta med den nuvarande lådsituationen?

• tjejen 85 nr 1

Lådan rengörs ju av killen pga att jag inte ska hålla på med den under graviditeten. Han rengör den morgon och kväll och sköter den som jag gjort innan, bättre skulle jag nog säga tillemed.. Allt kissande gör han i lådan... Så känns inte som det har något med lådan att göra. Han är ensamkatt så endast hans revir där..

• Birmafröken
    tjejen 85 nr 1 skrev 2016-05-07 22:50:54 följande:

Lådan rengörs ju av killen pga att jag inte ska hålla på med den under graviditeten. Han rengör den morgon och kväll och sköter den som jag gjort innan, bättre skulle jag nog säga tillemed.. Allt kissande gör han i lådan... Så känns inte som det har något med lådan att göra. Han är ensamkatt så endast hans revir där..

Att han plötsligt börjat bajsa utanför lådan är ett symtom på stress och den stressen kan antingen bero på att han t.ex. känner oro/otrygghet inför förändringar som sker i tillvaron/miljön eller att han inte får utlopp för sina naturliga behov, eller så beror det på att toleransbägaren när det gäller den faktiska lådsituationen "runnit över" och att han tidigare inte trivts med utan bara stått ut med sin lådsituation.

En annan möjlig orsak till stress är att katten faktiskt är sjuk eller har ont någonstans, så det kan vara bra att ta ett blodprov och låta en veterinär undersöka honom ordentligt.

Har man uteslutit sjukdom finns det inte så mycket annat att göra för att förhindra fortsatt felbajsande än att förbättra resurserna i kattens revir/tillvaro och den viktigaste och mest centrala resursen är då den erbjudna lådsituationen.

Hur många lådor har ni? Att behöva kissa och bajsa på samma ställe är en påfrestning för många katter och emot deras naturliga beteende. Det är därför man bör erbjuda katten fler än en låda.

Vilken typ av lådor har ni? Katter ogillar instängdhet och vill ha fri uppsikt när de utför sina behov. Lådorna bör därför vara rymliga och öppna.

Vilken sand är det i lådorna? Valet av sand är väldigt viktigt för att den ska kunna hållas fräsch och behaglig för katten att stå på och gräva i. Inget annat än lerbaserad, oparfymerad, finkornig och klumpbildande sand är vad som gäller när man har en felkissande eller felbajsande katt.
  • Curlingmorsan

När vår dotter var ca 8 månader och började gå reagerade vår katt med att börja kissa överallt. Fick till slut tag på en kinesolog som kunde "prata" med djur. Två veckor efter att han träffat katten så slutade han kissa helt (ja förutom i sin låda då). Men när jag blev gravid med barn nr 2 så började han igen. Kissade i sängar, soffan, dotterns vagn, ja överallt utom i lådan. Kinesologen var hemma igen men denna gången hjälpte det inte. Var även hos veterinären som hittade ett blåsljud på hjärtat som han kunde ha ont av. Till slut blev det ohållbart så vi var tyvärr tvungna att ta bort honom. :(
    Nu 10år senare är jag gravid igen och har en ny katt. Än så länge har han inte reagerat. Får se hur det blir när bebis kommer.

• Birmafröken
    Curlingmorsan skrev 2016-05-08 11:31:44 följande:

När vår dotter var ca 8 månader och började gå reagerade vår katt med att börja kissa överallt. Fick till slut tag på en kinesolog som kunde "prata" med djur. Två veckor efter att han träffat katten så slutade han kissa helt (ja förutom i sin låda då). Men när jag blev gravid med barn nr 2 så började han igen. Kissade i sängar, soffan, dotterns vagn, ja överallt utom i lådan. Kinesologen var hemma igen men denna gången hjälpte det inte. Var även hos veterinären som hittade ett blåsljud på hjärtat som han kunde ha ont av. Till slut blev det ohållbart så vi var tyvärr tvungna att ta bort honom. :(
    Nu 10år senare är jag gravid igen och har en ny katt. Än så länge har han inte reagerat. Får se hur det blir när bebis kommer.

Anlita en etolog eller kattbeteenderådgivare nästa gång efter att en veterinär har uteslutit medicinska orsaker.
Svar på tråden Gravid och katten har börjat bajsa överallt..