tjejen 85 nr 1 skrev 2016-05-07 22:50:54 följande:
Lådan rengörs ju av killen pga att jag inte ska hålla på med den under graviditeten. Han rengör den morgon och kväll och sköter den som jag gjort innan, bättre skulle jag nog säga tillemed.. Allt kissande gör han i lådan... Så känns inte som det har något med lådan att göra. Han är ensamkatt så endast hans revir där..
Att han plötsligt börjat bajsa utanför lådan är ett symtom på stress och den stressen kan antingen bero på att han t.ex. känner oro/otrygghet inför förändringar som sker i tillvaron/miljön eller att han inte får utlopp för sina naturliga behov, eller så beror det på att toleransbägaren när det gäller den faktiska lådsituationen "runnit över" och att han tidigare inte
trivts med utan bara
stått ut med sin lådsituation.
En annan möjlig orsak till stress är att katten faktiskt är sjuk eller har ont någonstans, så det kan vara bra att ta ett blodprov och låta en veterinär undersöka honom ordentligt.
Har man uteslutit sjukdom finns det inte så mycket annat att göra för att förhindra fortsatt felbajsande än att förbättra resurserna i kattens revir/tillvaro och den viktigaste och mest centrala resursen är då den erbjudna lådsituationen.
Hur många lådor har ni? Att behöva kissa och bajsa på samma ställe är en påfrestning för många katter och emot deras naturliga beteende. Det är därför man bör erbjuda katten fler än en låda.
Vilken typ av lådor har ni? Katter ogillar instängdhet och vill ha fri uppsikt när de utför sina behov. Lådorna bör därför vara rymliga och öppna.
Vilken sand är det i lådorna? Valet av sand är väldigt viktigt för att den ska kunna hållas fräsch och behaglig för katten att stå på och gräva i. Inget annat än lerbaserad, oparfymerad, finkornig och klumpbildande sand är vad som gäller när man har en felkissande eller felbajsande katt.