• Sevela

Stressiga morgnar

Hur upplever ni att era morgnar är? Stressiga eller lugna? Om lugna, hur ser en morgon ut och hur gör ni för att behålla lugnet?
    Vilket moment på morgnarna är mest stressiga? 
    Skriv gärna hur många barn ni har och i vilka åldrar, eventuella tips för lugnare morgnar, främst frukostmomentet..

• Svar på tråden Stressiga morgnar
  • Alexi

Ett tips i de perioder morgnarna är som jobbigast är förberedelse, förberedelse och mer förberedelse!

Du och barnen ska veta varje del från att ni går upp tills ni går hemifrån. Kläder läggs fram på kvällen, frukosten dukas och förbereds det som går. Osv.

Tydlighet till barnen med vilka moment som är och vad som kommer sen.

Varför havererar det och hur gamla är barnen?

• ostpaj

Har en dotter på 3 år. Jag kliver upp en knapp timme innan jag väcker henne. Då hinner jag göra iordning mig och fixa frukost i lugn och ro. När jag är klar kan jag fokusera på henne 100%. Kläderna lägger jag fram kvällen innan och frukost har jag i huvudet, vad som finns och vad vi ska ha :)

• ostpaj

Finner ingen stress på morgonen eftersom jag kliver upp i god tid. Har du för lite tid på morgonen? Funderat på att kliva upp tidigare?

• modsey

Numera lugna mycket beroende på att jag har ett rätt fritt jobb och första tiden vi har att passa är när skolan börjar 8.20.

Går upp kl 7 o gör klart mig samt frukost medans jag dricker kaffe. Dukar ofta kvällen innan och barnens kläder är ofta framme de med. Väcker barnen 7.15 sen drar sig t 7 30 ungefär.

Även själva frukosten görs delar av kvällen innan dom smootihs exempelvis.

Ja sen dricker jag kaffe när barnen äter. Pratar om dagen och så. Ja sen dricker vi runt 8 o jag är på kontoret ca 8.15.

Såg väl ungefär lika ur förr när jag började 7 eller 7.30 men vi var tröttare o det var stressigare på något vis utan flex

• tulip79

Jag går upp 5.40, sambon 5.55. Oftast vaknar 2-åringen med mig eller strax efter. Hon sitter i mitt knä när jag äter gröt. Sonen på 4,5 år brukar komma upp när jag tar sista tuggan. Han väljer kläder o klär sig själv medan sambon äter frukost. Jag sminkar mig o borstar mina tänder o byter sen på 2-åringen, borstar hennes hår o sätter på henne kläder. Smörjer solkräm om det behövs (på båda). Sen får pappan ta över med tandborstning o inklättring i bilen. De åker vid 6.35, jag 6.20. Allt brukar gå lugnt till nu för tiden. Vi har tid o stressar inte (pappan lämnar för jag ska med tåget). Barnen äter på dagis, vid 7.15.

• Linnis92

Har en grabb på två år, som vaknar vid 6 när pappa går upp, så då kommer han till våran säng, jag somnar om när manen gått vid 6.40, sover till 7.15. Sonen kollar på plattan i sängen under tiden.

Äter frukost 7.30 i ca 30 min, klär på oss i lugn och ro, borstar tänderna och sitter i bilen till förskolan 8.45. Förskolan börjar 9. Däremellan hinner jag oftast tömma och fylla på diskmaskinen och plocka undan i huset samt bädda sängar, utan att stressa. Hemligheten är nog att gå upp i god tid innan man beger sig iväg.

• Fru Ve

Våra morgnar kan vara stressiga i perioder. Barnen är snart 5 samt 8 år. Jag låter dem äta frukost vid TV:n eller datorn för att undvika tjafs då jag själv är väldigt morgontrött också =/ Först ser jag till att de klär på sig, och sedan serverar jag frukosten. Påminner lite med jämna mellanrum (speciellt 5-åringen) att de ska äta. Om de inte äter så stängs TV:n av men jag brukar inte behöva göra det. När det är ca 15 minuter tills vi ska börja borsta tänderna och sen gå så påminner jag dem var 5:e minut för att förbereda att TV/dator ska stängas av. Då är de "med på tåget" och vi undviker bråk. Oftast funkar denna rutin väldigt bra. 

Kvällen innan lägger jag alltid fram kläder och packar väskor så vi inte behöver leta efter något på morgonen. 

En sak som underlättar för oss är att barnen är väldigt morgonpigga. De vaknar mellan 5-6 så jag behöver sällan väcka dem. De är oftast vakna innan mig.

• Sevela

Men upplever du att det är ett problem att få i dem frukosten? Vill de välja själv?

• Fru Ve
    Sevela skrev 2016-05-09 22:10:17 följande:

Men upplever du att det är ett problem att få i dem frukosten? Vill de välja själv?

De får välja frukost själv inom rimliga gränser. Ofta äter de inga jättefrukostar tyvärr. 5-åringen får man ibland sätta sig bredvid och påminna/hjälpa lite. Ska vi iväg tidigt så hinner han också äta lite på dagis senare ifall han äter dåligt hemma. Börjar han efter 8.00 hinner han inte äta där men då är det ju iaf inte så länge till lunch tänker jag. De får en frukt också på dagis på förmiddagen. Till 8-åringen skickar jag alltid med en liten macka och frukt han kan äta på rasten vid 9.30. Så ifall han äter sparsamt hemma så är det OK också.

Är problemet att dina barn inte vill äta frukost alltså TS? Hur gamla är barnen? Om de är i skolåldern tycker jag det är en jättebra lösning att skicka med något som de kan äta senare istället om de inte har så stor aptit på morgonen.
  • NollÅtta

Väcker barnen 6.15 och då har jag förberett frukost. 2-åring äter havregrynsgröt och 5-åring smörgås och yoghurt.

De sitter i köket med varsin ipad. Brukar vara lugnt.

Medans de äter förbereder jag deras kläder som ska med till dagis + borstar mina tänder osv. Vi går sen hemifrån runt 7.05

Skulle nog behöva gå upp lite tidigare så vi har lite mer tid men det brukar gå bra. Om det blir stressigt så är det när man ska bryta frulle?ipad-tiden och gå och borsta tänderna. 2-åringen kan i värsta fall sätta sig på tvären men oftast inte.
    Försöker ha koll på de grejer vi behöver osv så man inte vimsar runt för mkt.

När 3an kommer så får vi gå upp lite tidigare för att hinna med. Tid, strukur förberedelse är nog nyckeln för att undvika stress.

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
Svar på tråden Stressiga morgnar