• Molung

Föräldrapenning efter tjänstledighet.

Jag väntar barn i november och funderar lite över min föräldrapenning? Jag har tagit tjänstledigt i 2 månader i sommar (kommer även ta semester under denna period) för att åka och jobba i Grekland.. Är denna tiden överhoppningsbar så min föräldrapenning räknad på min inkomst jag haft när jag arbetat? Kommer sedan att arbeta från mitten av augusti tills det är dags att få barn...

• Svar på tråden Föräldrapenning efter tjänstledighet.
  • Alexi

Det finns inget överhoppningsbart när det gäller SGI. Har du arbetat stadigvarande så att du har rätt till en SGI när du påbörjar din tjänstledighet? I så fall är det lugnt, då kan du vara ledig i upp till tre månader. Men har du inte rätt till en SGI så är det kört på alla sätt...

• Molung

Jag är fast anställd i kommunen och har jobbat på detta jobb i 4 år nu så då måste ju allt vara ok????????????

• Alexi

Du bör kolla med FK. Framför allt är det ju viktigt att du inte får problem med 240-dagarsvillkoret.

• pigglet

6 sista månaderna av graviditeten är ens SGI skyddad, eller hur Alexi? Och om jag räknar rätt som kommer tjänstledigheten hamna inom dessa 6 månader. Så då borde det inte vara några problem?

• Alexi

Fast den är bara skyddad då om man inte utnyttjar någon annan skyddsregel. Dvs man kan inte blanda.,

• pigglet

7.3.1 SGI-skydd före barnets födelse

En gravid kvinna som avbryter eller inskränker sitt förvärvsarbete tidigast

sex månader före barnets födelse eller den beräknade tidpunkten för födelsen

har ett särskilt SGI-skydd (26 kap.14 § SFB).

Från "Vägledning 2002:1 Föräldrapenning".

Svar på tråden Föräldrapenning efter tjänstledighet.