• Anonym (Ts)

Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?

Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?

Jag hörde idag av en person att de har en grannfamilj med två barn i skolåldern. Båda föräldrarna är alkoholister, dricker alkohol i stor mängd varje kväll och är rejält berusade. Föräldrarna sköter omsorgen om barnen synligt sätt, de sköter sina jobb, har umgänge med grannar och vänner, barnen fungerar i skolan osv.

Grannarna vet om det här, har funderat på socanmälan men känner att det inte finns något att anmäla för eftersom de två föräldrarna tar hand om sina barn, det finns kärlek, omsorg osv.

Vad skulle en anmälan till soc i ett sådant fall leda till?

• Svar på tråden Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?
  • klyban
    MAN78 skrev 2016-05-14 21:39:34 följande:
    Är väl inget problem att sköta jobbet efter en flaska vin dagen före, eller vad menar du?

Nä, det är det inte, det går alldeles utmärkt.
    Det skulle väl vara om man halsa vinflaskan kl4 på morgonen, och sen åker till jobbet 2h senare.
    Det skulle man kunna se som ett problem, i alla fall för bilkörningen.

• Anonym (Soc.)

Att ha föräldrar som missbrukar är per definition skadligt för barn alldeles oavsett om föräldrarna sköter jobbet, barnen klarar skolan och är hela och rena. Missbruk handlar om kontrollförlust. Barn far illa känslomässigt av att ha föräldrar som blir asberusade så som TS beskrivet och det är den värsta omsorgsbristen. Är man påtagligt berusad så är man inte känslomässigt närvarande för barnet, ens omdöme är kraftigt nedsat vilket naturligtvis innebär risker. Det man "gör" är att först och främst arbeta motiverande med föräldrarna för att få dem att inse att deras missbruk skadar deras barn och inser att de behöver hjälp.

• klyban
    Anonym (Soc.) skrev 2016-05-14 22:28:44 följande:
    Att ha föräldrar som missbrukar är per definition skadligt för barn alldeles oavsett om föräldrarna sköter jobbet, barnen klarar skolan och är hela och rena. Missbruk handlar om kontrollförlust. Barn far illa känslomässigt av att ha föräldrar som blir asberusade så som TS beskrivet och det är den värsta omsorgsbristen. Är man påtagligt berusad så är man inte känslomässigt närvarande för barnet, ens omdöme är kraftigt nedsat vilket naturligtvis innebär risker. Det man "gör" är att först och främst arbeta motiverande med föräldrarna för att få dem att inse att deras missbruk skadar deras barn och inser att de behöver hjälp.

Och jag som inbilla mig missbruk följde DMS IV.
    Sen är det inte svart och vitt.

• Anonym (asta)
    klyban skrev 2016-05-14 22:18:22 följande:

Hur kom bil in detta?
    Och vad har det med barnen att göra?

Annars dyker ju det upp trådar, där man har en arg kvinna där sambon råkar ta sig ett par glas vin på lördagen.
    Sen kommer skränar alla om hur farligt det är att inte ha bil att tillgå, och man inte är en bra förälder om man inte kan köra bil.
    Vilket då de som aldrig tagit körkort och skaffar barn, undrar om de är hemska människor som inte har bil eller körkort.

Jag tänkte att alkoholister för det mesta "torskar" på att åka fast för rattfylla ELLER att de kommer berusade till jobbet. Jag tänker ur Norrlands-perspektiv då jag bor där men självklart är det så att om man bor centralt i en storstad så behöver man ingen bil.
  • Anonym (M)
    klyban skrev 2016-05-14 14:24:12 följande:

Men som privatperson på ett forum, så tycker jag man är tillåten att ha en åsikt också.

Och om den åsikten i sig är åt helvete tokig, jag då får man argumentera och berätta hur fel det är.

Dock är ofta problemet med SOC-kärringarna svarar, är att de blandar jobb och egna åsikter i en enda smet.

Därför kan det många gånger se rätt konstigt ut.

Fast Jag utgår ju alltså från att många av dessa "privatpersoner" ljuger om att de är socialsekrterare och sen utrycker sig på ett sätt som kan få läsarna att tappa förtroendet för socialtjänsten. Men det är klart att det kan vara olämpliga socialsekreterare också och i så fall ger de ju en korrekt bild av hur det funkar och det är då inte konstigt om förtroende urholkas.

Men om man ska gr uttryck för helt privata åsikter som inte alls är kopplade till ens jobb som socialsekrterare och kanske rent av går stick i stäv med vad som är ok på jobbet, finns ju ingen anledning att tala om vad man har för yrke. Om man faktiskt jobbar inom socialtjänsten borde man ju vara angelägen om att försöka skapa ett gott förtroende hos allmänheten för arbetet som görs där.
  • Anonym (hj)
    Anonym (asta) skrev 2016-05-15 07:56:41 följande:

Jag tänkte att alkoholister för det mesta "torskar" på att åka fast för rattfylla ELLER att de kommer berusade till jobbet. Jag tänker ur Norrlands-perspektiv då jag bor där men självklart är det så att om man bor centralt i en storstad så behöver man ingen bil.

Jag menade att de torskar i alla andra sammanhang först och det sedan länge. Att det är en familjehemlighet med stora konsekvenser sedan lång tid innan man går på pumpen i ett sammanhang där ingen har någon anledning att tysta händelsen som en nykterhetskontroll eller ett rejält misstag på jobbet (kollegor och chefer brukar vara ganska förlamade ett bra tag också).
  • klyban
    Anonym (asta) skrev 2016-05-15 07:56:41 följande:

Är en ickefråga i sammanhanget.
    Sen är det inte samma att man behöver bil och måste ha bil.
    Det går rätt bra utan bil, även utanför storstäder.
    Och absolut inget argument.

• klyban
    Anonym (M) skrev 2016-05-15 09:21:48 följande:
    Fast Jag utgår ju alltså från att många av dessa "privatpersoner" ljuger om att de är socialsekrterare och sen utrycker sig på ett sätt som kan få läsarna att tappa förtroendet för socialtjänsten. Men det är klart att det kan vara olämpliga socialsekreterare också och i så fall ger de ju en korrekt bild av hur det funkar och det är då inte konstigt om förtroende urholkas.

Men om man ska gr uttryck för helt privata åsikter som inte alls är kopplade till ens jobb som socialsekrterare och kanske rent av går stick i stäv med vad som är ok på jobbet, finns ju ingen anledning att tala om vad man har för yrke. Om man faktiskt jobbar inom socialtjänsten borde man ju vara angelägen om att försöka skapa ett gott förtroende hos allmänheten för arbetet som görs där.

Jo, det håller jag med om, att det finns en del som ljuger och säger de jobbar på SOC.
    Men visar okunskap som är kuslig, men dom vill väl bara få känna sig viktiga en gång i livet i alla fall.
    Jag anser SOC gör generellt ett helt okey jobb, dock finns det ett flertal exempel på hur idiotiskt de beter sig ibland.

Och jag tror att detta ofta beror på att personkemi mellan SOC och klient havererar, så sitter det någon där som slår med hela handen.
    För den har känts så personligt kränkt.
    Man tycker att i vad de tycker personligen i sitt arbete, inte ska få påverka.
    Och det är därför en del misstror SOC något extremt mycket, och jag förstår dom.
    Det räcker med en dålig erfarenhet, där de har blivit överkörda.
    Så är det kört med förtroendet, och med rätta.

Sen anser jag även att de ska få ha sina åsikter på såna här forum.
    Dock brukar deras åsikter vara rätt krampade utanför sitt jobb.
    Som tex där de berättar att missbrukare(främst droger, men även alkohol)är äckel.
    Tycker personligen det är väldigt beklämmande att man har ett arbete där man ska hjälpa folk.
    Och sen sitter kallar dom äckel, brukar ge dom en avhyvling då.
    För det är dom värda då, och även att de bör överväga byta jobb då de har en sådan åsikt.

• Anonym (asta)
    klyban skrev 2016-05-15 19:45:04 följande:

Är en ickefråga i sammanhanget.
    Sen är det inte samma att man behöver bil och måste ha bil.
    Det går rätt bra utan bil, även utanför storstäder.
    Och absolut inget argument.

Här i Norrland så är det inte självklart att man kan åka kommunalt även om man bara bor en mil från stan! MEN det är ju inte huvudfrågan här. Det jag undrar över är om man verkligen per automatik är "alkoholist" för att man dricker mycket och ofta? Det är ju inte säkert heller att barnen upplever det som obehagligt om föräldern inte beter sig illa när hen är berusad. Finns inga absoluta sanningar. (nej jag dricker inte)
  • klyban
    Anonym (asta) skrev 2016-05-16 06:37:32 följande:
    Här i Norrland så är det inte självklart att man kan åka kommunalt även om man bara bor en mil från stan! MEN det är ju inte huvudfrågan här. Det jag undrar över är om man verkligen per automatik är "alkoholist" för att man dricker mycket och ofta? Det är ju inte säkert heller att barnen upplever det som obehagligt om föräldern inte beter sig illa när hen är berusad. Finns inga absoluta sanningar. (nej jag dricker inte)
    Fortfarande en icke fråga.
  • Anonym (asta)
    klyban skrev 2016-05-16 14:30:51 följande:
    Fortfarande en icke fråga.
    Jag tycker INTE att det är grannarna som ska lägga sig i och ringa till "soc". Barnfamiljen i TS exempel, där båda föräldrarna är ute i arbetslivet omger sig sannolikt dagligen med människor som står dem närmare och som är mer involverade i deras liv än grannen! Arbetsgivare, arbetskamrater, anhöriga, barnens lärare/förskolepersonal, skolsköterska, nära vänner osv osv. (OM inte Polisen hinner först eftersom det är inte ovanligt att det första rejäla uppvaknandet och insikten och alkoholproblemen kommer när man åker fast för rattfylla).
  • Anonym (asta)
    Anonym (asta) skrev 2016-05-17 06:34:25 följande:
    Jag tycker INTE att det är grannarna som ska lägga sig i och ringa till "soc". Barnfamiljen i TS exempel, där båda föräldrarna är ute i arbetslivet omger sig sannolikt dagligen med människor som står dem närmare och som är mer involverade i deras liv än grannen! Arbetsgivare, arbetskamrater, anhöriga, barnens lärare/förskolepersonal, skolsköterska, nära vänner osv osv. (OM inte Polisen hinner först eftersom det är inte ovanligt att det första rejäla uppvaknandet och insikten och alkoholproblemen kommer när man åker fast för rattfylla).
    *OM alkoholproblemen....
  • klyban

Det ja åsyftar är en icke fråga, du kan försöka hur många gånger du vill.
    Faktumet är att du gör en halmgubbe.

• Anonym (asta)
    klyban skrev 2016-05-17 11:22:53 följande:

Det ja åsyftar är en icke fråga, du kan försöka hur många gånger du vill.
    Faktumet är att du gör en halmgubbe.

TS verkar ha tröttnat på sin tråd? och jag tänker inte diskutera med dig vidare. Du kan "chefa" vidare och bestämma vad som är relevant och inte i denna tråd. Toodilooo "klyban"
  • klyban
    Anonym (asta) skrev 2016-05-17 12:37:58 följande:
    TS verkar ha tröttnat på sin tråd? och jag tänker inte diskutera med dig vidare. Du kan "chefa" vidare och bestämma vad som är relevant och inte i denna tråd. Toodilooo "klyban"
    Det gör du rätt i, då det inte finns nått att diskutera på just den punkten.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (asta) skrev 2016-05-17 12:37:58 följande:

nejdå jag läser men har inte haft något att säga.
  • Anonym (---)
    Om det utåt sett ser ut som att föräldrarna har stora problem med alkohol, varför skulle man då inte anmäla? Det är ju det som är poängen med soc, man behöver inte veta att problemen finns, det räcker att man är orolig och så får soc ta vid och utreda om det faktiskt finns svårigheter och i så fall vilka insatser som är lämpliga.

Eller ska alla vänta tills de VET att det är problem? Då kan man ju få vänta länge, det är ju lätt att gömma beroendeproblematik och det är egentligen när det har gått alldeles för långt som det syns utåt. Varför ska man vänta tills det har gått så långt som en rattfylla? Kanske en rattfylla som orsakar mycket lidande och förödelse, och kanske med barnen inblandade. Men som jag sa tidigare, jag tycker att det är konstigt om skolan inte har reagerat om det nu luktar så kraftigt när de lämnar barnet på morgonen. Samtidigt vet vi ju faktiskt inte, det kan ju vara så att skolan HAR reagerat. Men eftersom man inte vet får man lämna sin oro vidare till de som har som uppdrag att kolla upp oron.
Svar på tråden Vad gör socialtjänsten för en familj som fungerar men där föräldrarna är alkoholister?