• trollets mamma

Vad leker ditt mellanstadiebarn med?

Hej!

Sommarlovet närmar sig och min dotter på 10 år har totalt vuxit ifrån sina leksaker. Hon är inte den sociala typen utan är ganska nöjd med att vara för sig själv.

Hon kommer garanterat tröttna på att "bara" bada med oss föräldrar och läsa böcker.

Vad gör DITT "stora" barn för att aktivera sig själv hemma? (Alltså utan dator, ipad och mobil.)

Glad sommar!

• Svar på tråden Vad leker ditt mellanstadiebarn med?
  • fantasy06

Min 10 åring o även sambons 11 åring (sambons son är hos oss varannan helg) de roar sig just med att spela tillsammans på datorn.

När det är fint väder får vi nästsn tvinga ut dom barn då cyklar eller kickar dom. Spelar badminton. Har vattenkrig tex.

• mammalovis

Min bonusdotter på 11 år gillar att åka sparkcykel och hoppa studsmatta. Inomhus umgås hon en del med syskonen och ser gärna på tv eller sitter med paddan.

• cosinus

min 12-åring blir ganska rastlös och tyvärr gillar hon heller inte att läsa så inne blir hon lätt ganska uttråkad. Men hon är ff gärna ute och hoppar studsmatta, är med i kurragömma och sånt som barnen på kvarteret drar igång. Ibland tar hon bussen till stan eller cyklar och handlar något som ändå behöver handlas för att hon har lite att göra.

Ibland drar de iväg på cykel ett gäng och sitter i någon lekpark och mer surrar än leker.

• Annica71

Har två döttrar som är 9 och 11 (i juli).

9-åringen grejar mycket med Loombands, ritar och sjunger/spelar in sig med Ipaden. Vill gärna baka och spela spel med oss. Hon är gärna ute och ritar med gatukritor, hoppar studsmatta, hopprep och cyklar.

11-åringen spelar Starstable på datorn, leker med Schleich, spelar spel med oss.
    Hon är också gärna ute och gör samma som lillasyeter.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Sisisisi

När min snart 11-åring är inomhus och inte använder dator/padda/tv så pusslar han mest. En period målade han mycket warhammer. Han spelar gärna monopol och andra spel om han har sällskap. En period läste han mycket böcker. Han gillar även att baka.

Utomhus blir det mycket fotboll, sparkcykel och cykel.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • pigglet

Studsmatta eller cykelutflykter. Plaska på med vatten.

Inne leker de med Schleich-djur. Ett av barnen har börjat teckna mycket, hon har fått fina pennor och ett skissblock. Lyssnar på böcker eller musik på mp3. Spelar spel, löser sudoku. Tränar på sina instrument. Lagar mat (lämplig ålder att de börjar träna att planera och laga något mål/vecka, här kör vi så under sommarloven), bakar.

• trollets mamma

Tack så mycket för era svar! Ni har verkligen gett mig många bra förslag.

Min dotter har senaste tiden i princip sagt att "jag trivs bättre här där jag kan ha det lugnt och skönt och spela på ipaden".

• buggi

10-årig tjej, går i fyran: käpphästar, scleich-djur, teckna och måla, sy småsaker, gosedjur (djursjukhus etc).

Svar på tråden Vad leker ditt mellanstadiebarn med?