• whatever1986

Migrationsverket vill separera min pojkvän och dotter, hjälp?!

Förra året träffade jag en man här i Sverige. Han var och hälsade på en kompis. Vi blev ihop och oplanerat blev jag gravid. Min pojkvän har uppehållstillstånd i Italien och har bott där i nästan fem år. Så fort jag blev gravid åkte han tillbaka till Italien och ansökte om uppehållstillstånd på svenska ambassaden. Då flyktingströmmen var så stor togs förtur vid graviditet bort av Migrationsverket. Min pojkvän var i Italien i sju månader utan att höra nåt och ringde jag Migrationsverket fick jag som svar att väntetiden var upp till 21 månader. Dock fick min pojkvän komma hit i tre månader och hälsa på pga Av den långa väntetiden. Tre dagar innan vår dotter föddes kom han hit och vi har det mysigt som en familj. Men tanken på att han om 1,5 månad måste åka tillbaka till Italien känns helt fel och absurd. Jag tänker på vilka men det kommer ge vår dotter. För även om hon är liten har de ju en relation. Till saken hör också att en man från samma Afrikanska land som min pojkvän ansökte från afrika och fick beslut 6 månader senare, utan att ha barn eller barn på väg. Jah önskar att det fanns ett sätt för honom att slippa åka till Italien för allas vår skull. Har någon något tips eller någon lag eller något som kan hjälpa oss?

• Svar på tråden Migrationsverket vill separera min pojkvän och dotter, hjälp?!
  • Anonym (Humpe)
    Anonym (nej) skrev 2016-05-17 13:31:43 följande:
    Ja jag vet det. Men han är inte flykting i Sverige.
    Inte i Italien heller troligtvis.
  • Tom Araya
    whatever1986 skrev 2016-05-17 20:29:02 följande:

Man får inte resa med barnet utan den andra vårdnadshavarens samtycke oavsett pass behövs eller inte.

Är inte pappan med i bilden borde du kunna få ensam vårdnad.
    Att skaffa barn ska aldrig ligga till grund för att få uppehållstillstånd snabbt. Och ja man ska skydda sig men alla skydd är inte 100 % säkra, och för vissa är abort inget alternativ. Ja jag har barn med en man som inte har UT i Sverige, men det var inte planerat och vi använde skydd. Vi hade ett etablerat förhållande bara att mannen i fråga har sitt UT i Italien. Inte visste vi att det skulle va så sjukt svårt för honom att få bo här då han redan bott flera år lagligt i ett annat EU land. Mitt barn är ett barn som ej var planerat men ej mindre älskat. Man kan skaffa barn med en svensk som sticker och aldrig syns till mer. Vi
    Tom Araya skrev 2016-05-17 13:22:07 följande:

Ni är inte ens bosatta i samma land och han har inte uppehållstillstånd i Sverige, då kan det såklart inte räknas som att ni är sambos och lever ihop.

Är du säker på att du måste ha pass till dina barn vid resa till Italien? Ibland räcker det med att myndig vårdnadshavare har pass och ett födelsebevis för barnet som visar att du är barnets förälder vid resa inom EU.

I TS fall är det 21 månaders väntetid.

• whatever1986

Som sagt är ensam vårdnad sökt men det går inte heller på några dagar att få. Vem säger att väntetiden är 21 månader när alla papper är i ordning och intervju hölls för ett halvår sedan?

Tom Araya skrev 2016-05-18 12:49:25 följande:

Är inte pappan med i bilden borde du kunna få ensam vårdnad.I TS fall är det 21 månaders väntetid.

• Tom Araya
    whatever1986 skrev 2016-05-18 13:10:51 följande:

Som sagt är ensam vårdnad sökt men det går inte heller på några dagar att få. Vem säger att väntetiden är 21 månader när alla papper är i ordning och intervju hölls för ett halvår sedan?

whatever1986 skrev 2016-05-18 13:12:15 följande:

21 månader är Max, men det kan gå fortare.

Kopierat ur din text:

"...ringde jag Migrationsverket fick jag som svar att väntetiden var upp till 21 månader."

De förhållanden du försöker framhålla som skäl till att ärendet borde handläggas snabbare/tidigare tror jag inte håller som skäl för Migrationsverket att försöka snabba på detta.

• Anonym (nej)
    Tom Araya skrev 2016-05-19 12:32:09 följande:

Kopierat ur din text:

"...ringde jag Migrationsverket fick jag som svar att väntetiden var upp till 21 månader."

De förhållanden du försöker framhålla som skäl till att ärendet borde handläggas snabbare/tidigare tror jag inte håller som skäl för Migrationsverket att försöka snabba på detta.

Att barnet ska få ha sin pappa är skäl som migrationsverket definitivt kan skynda på ärendet för.

Men pga flyktingkrisen nu så ligger dom sjukt mycket efter med allt så det är väl tveksamt till att det går fortare.
  • Tom Araya

Man får inte resa med barnet utan den andra vårdnadshavarens samtycke oavsett pass behövs eller inte.

Tom Araya skrev 2016-05-17 13:22:07 följande:

Ni är inte ens bosatta i samma land och han har inte uppehållstillstånd i Sverige, då kan det såklart inte räknas som att ni är sambos och lever ihop.

Är du säker på att du måste ha pass till dina barn vid resa till Italien? Ibland räcker det med att myndig vårdnadshavare har pass och ett födelsebevis för barnet som visar att du är barnets förälder vid resa inom EU.

Vem kontrollerar det?
  • Tom Araya
    Anonym (nej) skrev 2016-05-19 12:54:45 följande:
    Att barnet ska få ha sin pappa är skäl som migrationsverket definitivt kan skynda på ärendet för.

Men pga flyktingkrisen nu så ligger dom sjukt mycket efter med allt så det är väl tveksamt till att det går fortare.
    Nja....pappa är såklart viktigt för barnet, men att ärendet skulle vara mer prioriterat än andra tvekar jag till, i synnerhet då läget egentligen kommer av dålig planering och inte något akut behov från er sida. Ni får nog ge er till tåls den tid det tar.
  • Anonym (nej)
    Tom Araya skrev 2016-05-22 11:12:08 följande:

Nja....pappa är såklart viktigt för barnet, men att ärendet skulle vara mer prioriterat än andra tvekar jag till, i synnerhet då läget egentligen kommer av dålig planering och inte något akut behov från er sida. Ni får nog ge er till tåls den tid det tar.

Fast där har du fel. I vanliga fall så är fall där barn är inblandade mer prioriterade.
  • Tom Araya
    Anonym (nej) skrev 2016-05-22 11:22:45 följande:
    Fast där har du fel. I vanliga fall så är fall där barn är inblandade mer prioriterade.
    Prioriterat över flyktingskäl?
  • Anonym (abba)

Att skaffa barn ska aldrig ligga till grund för att få uppehållstillstånd snabbt. Och ja man ska skydda sig men alla skydd är inte 100 % säkra, och för vissa är abort inget alternativ. Ja jag har barn med en man som inte har UT i Sverige, men det var inte planerat och vi använde skydd. Vi hade ett etablerat förhållande bara att mannen i fråga har sitt UT i Italien. Inte visste vi att det skulle va så sjukt svårt för honom att få bo här då han redan bott flera år lagligt i ett annat EU land. Mitt barn är ett barn som ej var planerat men ej mindre älskat. Man kan skaffa barn med en svensk som sticker och aldrig syns till mer. Vi

Inom eu/ees kan man resa med enbart nationellt id-kort. Och det räcker med ena vårdnadshavarens underskrift för att få ett sådant.

Som vårdnadshavare har man också rätt att resa utan tillstånd från den andra vårdnadshavaren om det handlar om kortare turistaktiga resor och utan att umgänget försvåras på grund av resan.

Så du är fri som fågeln att ta ditt barn och resa till italien om du vill.
  • Anonym (abba)

Om pappan till ditt barn har permanent uppehållstillstånd har han rätt att migrera till sverige precis som vilken annan eu-migrant som helst. Han behöver inte uppehållstillstånd och kan inte ens ansöka om det eftersom han redan har det i ett annat eu-land. Däremot får han automatiskt uppehållsrätt i sverige om han uppfyller vissa kriterier. Ett kriterium är att han är självförsörjande. Det lär knappast vara aktuellt i erat läge. Ett annat kriterium är anknytning. Vilket är högst aktuellt för er. Som jag ser det har pappan redan uppehållsrätt i sverige.
  • Anonym (nej)
    Tom Araya skrev 2016-05-22 13:44:07 följande:

Prioriterat över flyktingskäl?

Flykting och anhörig är två olika avdelningar. Men just nu pga flyktingkrisen så hjälper dom andra avdelningarna till med dom fallen också, därför ligger dom så fruktansvärt efter.
  • Anonym (abba)
    Anonym (abba) skrev 2016-05-22 14:30:29 följande:

Om pappan till ditt barn har permanent uppehållstillstånd har han rätt att migrera till sverige precis som vilken annan eu-migrant som helst. Han behöver inte uppehållstillstånd och kan inte ens ansöka om det eftersom han redan har det i ett annat eu-land. Däremot får han automatiskt uppehållsrätt i sverige om han uppfyller vissa kriterier. Ett kriterium är att han är självförsörjande. Det lär knappast vara aktuellt i erat läge. Ett annat kriterium är anknytning. Vilket är högst aktuellt för er. Som jag ser det har pappan redan uppehållsrätt i sverige.

Om pappan har permanent uppehållstillstånd i italien, skulle det stå.

Kan det vara så att han inte alls har uppehållstillstånd i italien utan har tidigare ansökt om det där och nu väntar på beslut från italienska myndigheterna? För i så fall kan han inte ansöka det igen i sverige utan att först dra tillbaka sin ansökan i italien, åka tillbaka till sitt hemland och därifrån söka uppehållstillstånd i sverige på nya grunder (anknytning).
  • whatever1986

Jo han har uppehållstillstånd i Italien annars hade han inte kunnat resa hit. Han har italienskt främlingspass. Vi ska snart på möte på Migrationsverket för att få klarhet i allt.

Anonym (abba) skrev 2016-05-22 14:33:37 följande:

Kan det vara så att han inte alls har uppehållstillstånd i italien utan har tidigare ansökt om det där och nu väntar på beslut från italienska myndigheterna? För i så fall kan han inte ansöka det igen i sverige utan att först dra tillbaka sin ansökan i italien, åka tillbaka till sitt hemland och därifrån söka uppehållstillstånd i sverige på nya grunder (anknytning).

• whatever1986

Jo han har uppehållstillstånd i Italien annars hade han inte kunnat resa hit. Han har italienskt främlingspass. Vi ska snart på möte på Migrationsverket för att få klarhet i allt.

Anonym (abba) skrev 2016-05-22 14:33:37 följande:

• Anonym (nej)
    Anonym (abba) skrev 2016-05-22 14:30:29 följande:

Detta är helt fel. Det räcker inte med permanent uppehållstillstånd. Han måste vara medborgare i Italien för att det ska gälla.
  • Livianiss

Inte heller kan man härleda uppehållsRÄTT (som är något annat än uppehållsTILLSTÅND) från anknytning till en svensk medborgare. Som felaktigt angavs ovan.

Men det kommer nog fixa sig med ett uppehållstillstånd, även om det kan ta tid. Medan ni väntar kan du ju åka till Italien under föräldraledigheten.

Svar på tråden Migrationsverket vill separera min pojkvän och dotter, hjälp?!