• AnkiC

Tillfällig föräldrapenning

Nån som har koll på regler och som vet om man kan få tillfällig föräldrapenning om den andra föräldern behöver resa bort för nära anhörigs sjukdom och därför inte kan ta hand om barnen? Vid ordinaries vårdnadshavares sjukdom kan ju ena föräldern vabba men i detta fallet är andra föräldern ledig av enskild angelägenhet och behöver resa bort. Gäller det samma då kanske?

• Svar på tråden Tillfällig föräldrapenning
  • Alexi

Jag tror inte det. Regeln gäller ordinarie vårdares sjukdom eller smitta. Tex får man inte tfp om man har barnet hos dagmamma och dagmammans barn är sjuka.

• AnkiC
    Alexi skrev 2016-05-15 21:36:56 följande:

Jag tror inte det. Regeln gäller ordinarie vårdares sjukdom eller smitta. Tex får man inte tfp om man har barnet hos dagmamma och dagmammans barn är sjuka.

Nej det vet jag. Om förskolan är stängd får man ju inte heller tfp. Men jag undrar om man ändå inte har rätt till detta när det är särskilda skäl som detta.
  • Alexi

Jag kollade lite snabbt i vägledningen och kunde inte hitta något som tydde på undantag.

• AnkiC
    Alexi skrev 2016-05-16 07:18:55 följande:

Jag kollade lite snabbt i vägledningen och kunde inte hitta något som tydde på undantag.

Nej man får ange orsak till varför inte ordinarie vårdare kunnat vårdat barnet när man ansöker om tfp och så gör de en bedömning från fall till fall. Det finns många giltiga skäl som inte skrivs ut i den allmänna informationen. Tänkte om nån visste säkert här. Jag har mailat FK så jag får väl svar där.
Svar på tråden Tillfällig föräldrapenning