• Anonym (Vraket)

Det här med begränsat antal platser på livbåtarna om ett fartyg förliser

Är det då "feministiskt" att prioritera att kvinnor och barn skall räddas först som man gjorde förr, t ex vid Titanic-katastrofen? Finns det en bättre lösning? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Det här med begränsat antal platser på livbåtarna om ett fartyg förliser
  • Anonym (badanka)
    Anonym (Honey) skrev 2016-07-04 11:15:11 följande:
    100 kvinnor och 1 man = 100 möjliga barn
    100 män och en kvinna = 1 möjligt barn.

Därför är det klokt att se till så att kvinnorna överlever.
    Varför är målet att producera så många barn som möjligt? Planeten är redan hopplöst överbefolkad. 
  • Anonym (Vraket)
    Anonym (badanka) skrev 2016-07-07 03:15:33 följande:

Varför är målet att producera så många barn som möjligt? Planeten är redan hopplöst överbefolkad. 

• Eszra
    Anonym (Vraket) skrev 2016-05-17 03:18:09 följande:

Är det då "feministiskt" att prioritera att kvinnor och barn skall räddas först som man gjorde förr, t ex vid Titanic-katastrofen? Finns det en bättre lösning? Tacksam för svar.

Med tanke på Titanic katastrofen är argumentet "Kvinnor och barn först" knappast feminist relaterad, även om du gillar tanken ts.

Tills i dag den 8 juli 2016 gäller i sjöfarten samma konsens: "Kvinnor och barn först". Varför då? Ja, för att kvinnor och barn säkrar planetens överlevnad? Och inte enbart där. I katastroffallet är all vårdpersonal anhållen att rädda barn och kvinnor först. Varför? För att någon pussy som dig får tillfälle att starta den 18503823 anti feminist tråden i Sverige utan att använda hjärnan.

Jag skulle dö för min fru och mina barn utan att tveka. Vad skulle du göra ts?
  • Anonym (Vraket)
    Eszra skrev 2016-07-08 11:57:21 följande:

Med tanke på Titanic katastrofen är argumentet "Kvinnor och barn först" knappast feminist relaterad, även om du gillar tanken ts.

Tills i dag den 8 juli 2016 gäller i sjöfarten samma konsens: "Kvinnor och barn först". Varför då? Ja, för att kvinnor och barn säkrar planetens överlevnad? Och inte enbart där. I katastroffallet är all vårdpersonal anhållen att rädda barn och kvinnor först. Varför? För att någon pussy som dig får tillfälle att starta den 18503823 anti feminist tråden i Sverige utan att använda hjärnan.

Jag skulle dö för min fru och mina barn utan att tveka. Vad skulle du göra ts?

Jag håller inte med dig. Mina trådar är för övrigt inte antifeministiska. Det sista är för övrigt absolut inte samma sak som att kaptenen beordrar männen att vänta tills kvinnorna gått ombord på livbåtarna. Det handlar inte om kärlek till ens fru, det handlar om vilken syn vi bör ha på människor baserat på kön.
  • asta66
    Eszra skrev 2016-07-03 15:15:43 följande:
    Och du lilla asta, borde så småningom bestämma dig om du nu är man eller kvinna eller något där emellan.
    Ursäkta! Jag vet mitt kön. Och det avgör inte vilken turnummer jag får till livbåten. Som alltid när argumenten tryter blir det personangrepp.
  • Anonym (Anonymh)
    Rödaskor skrev 2016-07-03 20:05:35 följande:

Det där med att kvinnor och barn räddas först är en myt. Statiskt sett så är det flest kvinnor och barn som dör i fartygsolyckor.

Jo men det är ju för att de starkaste är de som överlever. Oftast killar mellan 20-40 år. En del starka tjejer med. Bara kolla på vilka som överlevde Estonia. 111 män och 26 kvinnor. Nästan alla var i sina bästa år. När full panik råder så skiter nog alla i allt.
  • Anonym (Vraket)
    Anonym (Anonymh) skrev 2016-07-09 21:56:11 följande:

Jo men det är ju för att de starkaste är de som överlever. Oftast killar mellan 20-40 år. En del starka tjejer med. Bara kolla på vilka som överlevde Estonia. 111 män och 26 kvinnor. Nästan alla var i sina bästa år. När full panik råder så skiter nog alla i allt.

Hur skall man lösa det då?
  • Anonym (Anonymh)
    Anonym (Vraket) skrev 2016-07-11 02:01:39 följande:

Hur skall man lösa det då?

Går inte. Ligger i människans natur. Den som överlever är den som tänker på sig själv och inte blir paralyserad. Vilket många människor blir i panik situationer. Ingen vet dock vilka som blir det och vilka som blir handlingskraftiga. Det är lite som ett lotteri. Ingen vet ens själv. Fast såklart tror alla att de skulle bli handlingskraftiga.
  • Haskel

Här har tydligen feminismen en del att arbeta med i alla fall.

Vad är det för sjuka ynkryggar till män, som inte skulle ge sin plats till en kvinna?
    Jag blir faan upprörd när jag läser.

Självklart går kvinnor och barn först i sådana katastrofer!

• Anonym (hm)

Titanic gav faktiskt upphov till lösningen. Efter Titanic katastrofen så gjorde man en kraftsamling ifråga om sjösäkerheten och då kom SOLAS-regelverket. Detta har utvecklats genom åren drivet av de katastrofer som skett som givit ett än bättre regelverk. Att ur en olycka kommer nya rön som leder till förfinade regler.
    Idag finns livräddningsutrustning i överflöd i förhållande till pax. Detta är internationella regler som gäller worldwide.

Dock är det som så att i "tredje världen" finns problem med säkerheten, bristande underhåll, överlast och noll i tillsyn av fartyg. IMO har dock för avsikt att ändra på det läget efter en rad olika hemska katastrofer. Det är dock inget man vänder över en natt. Men i den civiliserade delen av världen finns ingen anledning till oro. Här tränas besättningar ständigt och materialet besiktas löpande. Alla skall räddas oavsett kön.

• Anonym (hm)

På Costa Concordia gick ju kapten förstRynkar på näsan Men det straffade ju sig

• Flash Gordon
    Anonym (Anonymh) skrev 2016-07-09 21:56:11 följande:
    Framförallt så finns det ingen "ordning och reda" när ett fartyg sjunker.

Det finns inga praktiska möjligheter att låta männen stå på kö med kvinnor och barn äntrar livbåtarna i god ordning och de allra flesta brukar aldrig ens hinna upp på däck utan de drunknar, instängda i mörkret och kylan.

Ang rubriken så på den tiden var inte livbåtarna till för att folk skulle sitta och guppa på havet i dem till  en annan båt hämtade dem. Teorin var att ett annat fartyg skull komma till assistans och sedan skull man i god ordning ro över folk mellan fartygen.

Det här med att frakta dessa enorma mängder "civilister" på ett fartyg var trots allt en relativt ny företeelse år 1912.
  • Anonym (Vraket)
    Haskel skrev 2016-07-11 20:51:04 följande:

Här har tydligen feminismen en del att arbeta med i alla fall.

Vad är det för sjuka ynkryggar till män, som inte skulle ge sin plats till en kvinna?

Jag blir faan upprörd när jag läser.

Självklart går kvinnor och barn först i sådana katastrofer!

Eh, nej! Vi lever inte ett gentlemanna-samhälle längre, men det kanske har undgått dig.
  • Frankie Bean

Jag förstår inte TS besatthet av att tjurskalligt hålla fast vid sin åsikt, även när motsatsen bevisats vara sann. 
    Svar har t.o.m kommit från aktiva sjömän.
    Här kommer ett till svar från en aktiv sjöman. "Färjor" som de flesta tänker på har en stoor överkapacitet för att kunna ta höjd för om ena sidan av fartyget inte är tillgängligt för evakuering. 
    På de fartyg jag arbetat på finns MES-stationer, livbåtar och livflottar på varje sida. Kolla upp vad en MES-station är.

Som tidigare styrman skrev, det är de som inte själva kan ta sig upp för trappor etc som borde oroa sig. Även djurägare, inte alls säkert att hunden får komma med i livräddningsfarkosten.

• Frankie Bean

Dessutom får jag krupp på alla som tror att feminister överlag inte vill män väl. I min värld betyder feminism fortfarande "Lika rättigheter, lika skyldigheter."

I en nödsituation ska allt bara gå så snabbt och effektivt som möjligt, alltså motsatsen till att stå och peka och leta efter någon i en folkmassa som man tycker borde vara näst på tur. Det skulle faktiskt vara ganska jäkla frustrerande om passagerarna började diskutera om någon skulle byta turordning med någon, nej in och sätt dig bara så nästa får plats!

• Anonym (SeaSalt)

Som.LMR så räknar jag väl knappast med att överleva.

• burleskburkläsk

Tips: TS gå ut och hämta lite syre! 👍

Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (HL)
    Anonym (Vraket) skrev 2016-05-17 03:18:09 följande:
    Det här med begränsat antal platser på livbåtarna om ett fartyg förliser

Säkert redan någon som har påpekat att man inte prioriterade kvinnor och barn på Titanic utan det är flest unga män som överlever dylika katastrofer och det är inte pga att de är gentlemän direkt. 
Svar på tråden Det här med begränsat antal platser på livbåtarna om ett fartyg förliser