• Orolig12

mitt ex har tagit föräldrarpenning utan min kännedom

Hej! Mitt ex har tagit ut föräldrarpenning under hela hösten och jobbat samtidigt, däremot inte tagit ut lön från hans företag, utan att jag visste något. Barnet har gått på dagis som vanligt. Detta är enligt mig fel, och nu vill jag anmäla honom till FK. Blir han återbetalningskyldig?

• Svar på tråden mitt ex har tagit föräldrarpenning utan min kännedom
  • nevermind
    Kvinna30plus skrev 2016-05-17 22:05:15 följande:
    På vilket sätt gynnar det dina barn att du anmäler honom?
    För skattepengarna kommer tillbaka och kan läggas på vettigare grejer, som att rusta upp dagis kanske.
  • Kvinna30plus
    nevermind skrev 2016-05-18 04:43:41 följande:

För skattepengarna kommer tillbaka och kan läggas på vettigare grejer, som att rusta upp dagis kanske.

Jag säger inte att det är rätt gjort, men det är ju fortfarande hans dagar å hans pengar, som han sedan kan ta ut 'igen' om han är hemma m barnet. Det är ju en kostnad samhället skulle haft i vilket fall eller får.
  • nevermind
    Kvinna30plus skrev 2016-05-18 07:08:09 följande:
    Jag säger inte att det är rätt gjort, men det är ju fortfarande hans dagar å hans pengar, som han sedan kan ta ut 'igen' om han är hemma m barnet. Det är ju en kostnad samhället skulle haft i vilket fall eller får.
    Alltså, jag skämtade...
  • Seven Costanza
    Kvinna30plus skrev 2016-05-18 07:08:09 följande:

Fast om han inte tagit ut lön från företaget under den tiden han tog fp (står i ts) lär han ju ha behövt använda upp pengarna från fp:n redan till sina vanliga månatliga utgifter, åtminstone en stor del av dem antagligen. Verkar ju snarare vara så att han tagit ut fp och ändå jobbat för att kunna spara vinsten i företaget till senare istället för att ta ut lön i höstas, och det är ju inget som säger att han faktiskt kommer vara hemma med barnet i den utsträckningen han tagit ut fp, eller ens alls.

Kostnaden kanske blir densamma för samhället men det går ju ut över barnet som behövt vara på förskola hela hösten när hen skulle ha varit hemma. Jag tycker inte att det finns några förmildrande omständigheter utifrån den info vi fått hittills. Visst är hälften av dagarna hans med gemensam vårdnad men det är ju jäkligt fult gjort av honom och drabbar både barnet och ts om hon faktiskt kan och vill vara hemma med barnet. Om hon inte anmäler honom så att dagarna går tillbaka och att fk är vaksamma när han i fortsättningen tar ut fp så blir det ju jättemånga dagar som barnet måste vara på förskolan även i framtiden fastän barnet kunnat vara hemma.
  • Tessan989

Självklart ska du anmäla eftersom det är dagar som barnet kunde varit med sina föräldrar, men räkna inte med att det går att få tillbaka några dagar. Samma hände mig, jag har nu ensam vårdnad och dagarna skulle överförts till mig men de är borta och min son kommer aldrig att kunna ta del av dem ????

• Seven Costanza
    Tessan989 skrev 2016-05-18 08:12:12 följande:

Självklart ska du anmäla eftersom det är dagar som barnet kunde varit med sina föräldrar, men räkna inte med att det går att få tillbaka några dagar. Samma hände mig, jag har nu ensam vårdnad och dagarna skulle överförts till mig men de är borta och min son kommer aldrig att kunna ta del av dem ????

Va, varför blev det så? Har du ifrågasatt att dagarna inte kommit tillbaka och vad sa fk då? Jag tog för givet att felaktigt utbetalda dagar skulle återgå i potten, eller straffas barnet för att straffa den förälder som gjort fel? Särskilt efter att du fått ensam vårdnas borde du ju få dem.
  • Orolig12

Jag vill bara veta om han blir återbetalningsskyldig, för jag vill ruinera honom ekonomiskt. Det bästa hade varit om jag försvann så han och hans golddiggerska kan spendera allt jag kämpat för i så många år. Han kommer att få ut ganska mycket pengar via bodelningen, och jag vet att många av er kommer att säga att detta inte gynnar barnen, men han har inte spenderat en enda krona på barnen i ett halvår nu. Jag får ingen underhållsstöd heller, så då tycker jag att han kan betala tillbaka de pengarna, och skuldsätta sig själv

• Seven Costanza
    Orolig12 skrev 2016-05-18 09:01:31 följande:

Jag vill bara veta om han blir återbetalningsskyldig, för jag vill ruinera honom ekonomiskt. Det bästa hade varit om jag försvann så han och hans golddiggerska kan spendera allt jag kämpat för i så många år. Han kommer att få ut ganska mycket pengar via bodelningen, och jag vet att många av er kommer att säga att detta inte gynnar barnen, men han har inte spenderat en enda krona på barnen i ett halvår nu. Jag får ingen underhållsstöd heller, så då tycker jag att han kan betala tillbaka de pengarna, och skuldsätta sig själv

Cynisk nu, men är bodelningen klar nu då? Annars: har du tänkt på att om han måste betala tillbaka till fk innan bodelningen är klar så minskar ju de tillgångar du ska få hälften av och då straffas ju du också.
  • Kvinna30plus

Å enda anledningen varför du inte får underhållsstöd är ju för att du inte sökt via fk. Så ta du Ditt ansvar å ansök om det idag. 

Ser inte hur det skulle gynna barnen alls att föra sådan härsk kamp mot ditt ex??. Eftersom ni vad jag förstår äger företaget ihop, han tog ut fk pengar medan ni levde ihop, så har det ju kommit er tillgodo med. 

Lägg ner din stridslysten och fokusera på framtiden istället. Och lägg energin på era bar som säkert mår dåligt av er separation. Ditt ex ä inte värd den tiden och energin som din strid innebär. 
  • Tessan989

Jag vet inte varför dagarna inte kommer tillbaka. När man ringer försäkringskassan så säger de att de inte kan säga något pga att det råder sekretess. Det kanske blir så att han blir återbetalningsskyldig, men om han inte betalar tillbaka så kommer inte dagarna tillbaka heller?

• nevermind

Heja dig!!

Vänta tills bodelningen är klar då.
Svar på tråden mitt ex har tagit föräldrarpenning utan min kännedom