• Linnojsan

Graviditetsfunderingar BF oktober 2016

Hej alla glada gravida! Hoppas iallafall att alla får må lika bra som jag gjort hittills. Går in i vecka 21 idag och har varken spytt, mått illa, haft ont eller varit grinig. Bara trött! Jag funderar lite nu om det mesta. Var med och diskutera!

Varit på rutinultraljud och sett vår lilla pojke som kommer tidigt i oktober. Någon mer som ska ha den månaden? Känner ni rörelser i magen ännu? Jag har börjat känna som små "fisk-sprattel" varje kväll. Mornarna är ingenting men kvällarna är det fullt ös på sprattel. MYS!!

Angående prylar till bebisarna, ni som ska ha i oktober eller i höst. Hur långt har ni kommit med saker för bebisen? Än har vi köpt en vagn och spjälsäng begagnat. Det kändes rimligt att ta dessa saker begagnat. I sommar åker vi till ullared och shoppar loss resten. Tror man sparar en hel del problem har på det men det lockar att köpa nya saker redan nu!!

Hur mår ni som är runt vecka 20 nu? Symptom? Foglossning? Vad jobbar ni med och ska ni trappa ner på jobb och ta graviditetspenning innan bf?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-21 08:26
    Angående shoppa i ullared som jag skrev. Så ska det stå att man sparar en hel del PENGAR på det.i problem hehe.

• Svar på tråden Graviditetsfunderingar BF oktober 2016
  • Emmabo

Jag är i vecka 20, bf 15 oktober och väntar en liten kille. Har moderkakan i framvägg så har inte känt varken sprattel eller sparkar men längtar så tills dess.

Vi har fixat skötbord (hensvik från ikea, toppen med extra hyllor och plats för förvaring) och begagnad spjälsäng. Vagnen tänkte jag köpa begagnad, en emmaljunga viking, så väntar på att det dyker upp någon bra på blocket.

Kläder och personliga saker har vi inte handlat än, utan vi försöker mest få ordning på bebisrummet först med möbler och så :)

Jag börjar få lite ont i svanken nu men hoppas att jag kan jobba så länge som möjligt men tror jag ta ut fp två-tre veckor innan bf, så blir att man jobbar två månader efter semestern bara.

• Eili
    solidafrida skrev 2016-05-27 15:33:45 följande:

Vilken apa! Kan ni inte be om en annan bm för nästa besök. Om inte så snoppa av kärringen nästa vecka! Min syster var med om en liknande sak inom sjukvården och sa till sjuksköterskan att "hon kanske borde fundera på ett karriärsbyte om det var det som gjorde henne så jävla bitter", hon upplyste även henne om vikten av kundvänlighet!

Eller hur?! Vi fick en annan. Det sa vi redan när vi fick en ny tid och då svarade hon "Ja, er vill jag inte träffa igen". Jobbigt läge är att hon tyvärr är den bm som jag har telefontider med för min graviddiabetes. Ska se vem jag får prata med nästa gång eftersom jag bokade om tiden nästa vecka men ska be att få någon annan.
  • Dani84KR

Hej.
    Väntar vårt första barn, en liten pojke 11 oktober vi e så lyckliga.

Undrar oxå mycket om allt, så mycket man inte vet. 

Vi har inte köpt något ännu, inte det minsta stressad eller, va stressad i början måste köpa detta och det, men nu känns det som om det finns gott om tid. Kommer stressa seds säkert.
    Vi har bestämt vad vi vill ha, valt vagn Emmaljunga Viking. Säng från Ikea. Skötbord, bilstolen, mm. Planerat resan till ullared efter sommaren. Men ska dit nu 8juni (jag är bara med som förare eftersom mamma och svägerskan inte har körkort) men tänkte ta foton på allt jag gillar med pris så jag vet vad som finns till hösten.
    Mest stressar jag över försäkringskassan, allt verkar såå komplicerat. 

men något roligare så planerar vi en Babymoon vecka nu i sommar.

Kram på er tjejer 

• solidafrida
    Eili skrev 2016-05-27 19:34:13 följande:
    Eller hur?! Vi fick en annan. Det sa vi redan när vi fick en ny tid och då svarade hon "Ja, er vill jag inte träffa igen". Jobbigt läge är att hon tyvärr är den bm som jag har telefontider med för min graviddiabetes. Ska se vem jag får prata med nästa gång eftersom jag bokade om tiden nästa vecka men ska be att få någon annan.
    Fy Farao! Anmäl henne, ring hennes chef. Hon verkar inte klok! Det här är bland det värsta jag hört alltså...

Jag har en fundering över föräldrapenningen. Det är visserligen bra att man kan ta ut den innan bebisen är född, men tänk på att varenda dag ni tar ut innan är en dag mindre ni får med barnet sedan, kanske blir att skola in tidigare än vad man önskat eller ha mindre sommar och lovledigt i framtiden. Jag hade turen att få havandeskapspenning med de andra två, men jag har annat jobb nu så det kan jag glömma. Jag kommer dels jobba in flex (en förmån inte alla har, jag vet) och sedan ska jag ta färre semester veckor i sommar för att kunna gå hem kanske två-tre veckor innan BF, om jag känner för det då. Eftersom vi får höstbarn blir det lite annorlunda med dagisinskolningen. Jag ska försöka leva jättesnålt på min FP-dagar och vara hemma till höstterminen 2018. Tänk också på att ni har rätt att vara hemma i 18 månader och att när barnet fyller ett år då måste man ta ut fem dagar i veckan eller jobba två och ta ut FP tre, annars skrivs SGI ned. Sådana var reglerna 2010 iaf. I övrigt tycker jag vårt föräldrapenningssystem är välfungerande och inte så krångligt, läs på fk:s hemsida bar, lusläs! Tänk också på att om ni är med i facket kan ni få 10% extra i föräldrapenning därifrån.
    September
  • Dani84KR
    solidafrida skrev 2016-05-28 11:45:45 följande:

Vad är en babymoon?

Min kusin som är gift i USA hade en förra året och berättade för oss, så det är väl en amerikansk sak.

Det är som en liten resa föräldrarna gör tillsammans innan bebis kommer, en romantisk weekend eller liknande. Där man ska få en chans att bara vara med varandra och ha egen tid och man ska helst inte prata baby alls utan koncentrera sig på varandra, 
  • LisenB

Hur mår ni andra? Jag tycker det är lite jobbigt att magen syns och att bli tjock. Jag är inte jättesmal från början så hela jag blir liksom större. Vill inte att andra ska titta på min mage, känns så himla privat... Hur känner ni?

• TvillingmammaNov16

Hej!

Jag hoppar in lite här trots att min BF egentligen i början av November, men då vi väntar tvillingar och de nästan alltid kommer innan v.38 så räknar vi med att få dem i Oktober :)

Kul att läsa vad ni köper/planerar att köpa, det känns som en djungel av grejer som man inte riktigt vet om man kommer behöva. Tvillingföräldrar uppmanas att ha det mesta redo innan v.25 "då man aldrig vet när de kommer" (:S) så vi börjar bli lite stressade.. Har en spjälsäng än så länge (fått av en kompis) och lite kläder men ingenting annat. Funderar på att beställa vagn (Emmaljunga Double Viking 735) i veckan. Annars tänker vi att vi behöver Skötbord (tänker bara köpa själva "kudden" och ha på en byrå), bilstolar och babynest. Tänker ni försöka få era barn att sova i egen säng direkt eller ha dem med er i sängen? 

Jag har mått väldigt illa t.o.m. ca v.17 och har en enorm trötthet som inte vill släppa, annars har jag klarat mig fint, förutom en släng av borrelia och penicillin i v.14. Stor mage har jag redan fått men jag älskar det! Så mysigt att känna fladdret där inne ibland, även om det fortfarande är lite oregelbundet!

• Sarken

Är i vecka 27 nu (bf 3e oktober, första barnet). Jag är sjukskriven på heltid pga foglossning! Har även börjat få svullna fötter och ont i knän. Bebis karatesparkar mig konstant haha men älskar det! Förutom när han sparkar på urinblåsan eller ligger och trycker där... Då måste jag springa och kissa var 5e minut. Känner även av sammandragningar varje dag. Börjar bli ganska trött igen och måste vila/ta en powernap under dagen för att orka göra saker. Magen är stor och jag ligger på 12+ kg än så länge. Börjar bli lite tungt och jobbigt. Att knyta skor och ta upp saker från golvet är kämpigt haha. Kan bara tänka mig hur jobbigt det kommer bli längre fram haha!

• LisenB

Jag var med om något riktigt obehagligt igår. På eftermiddagen så började bebisen sparka neråt inne i underlivet kändes det som. Det var mest obehagligt och jag tyckte det kändes som sparkar. När jag skulle gå från jobbet kände jag tryck neråt mot underlivet (ej urinblåsan!) och när jag cyklade hem så var det obehagligt med stötar...
    När jag kom hem la jag mig för att vila..
    Idag känner jag lite smärtor i underlivet, inte som sammandragningar eller när ligament spänns, utan mer som difus smärta i underlivet.

Kan det vara försvagad livmoderhals?? Jag har läst lite om det och det skulle ju vara riktigt tråkigt... Jag har ringt barnmorskan och hoppas att hon kan göra någon undersökning eller något...

• Meriall

Jag har bf i slutet av oktober. Har haft en ganska jobbig graviditet med illamående fram till v 16ish (upptäckte min graviditet sent så blev lite av en chock) och nu när det precis har gått över har jag fått järnbrist med jättedåliga värden och depåer (hb 98 (har normalt ~150), ferritin 6 (man bör ha 40-100)).

Känns som att befinna sig under vattnet hela tiden ungefär och jag kämpar på med jobbet och ramlar ihop av trötthet när jag kommer hem. Har ett projektarbete som måste avslutas innan den lilla föds och vill verkligen inte behöva bli sjukskriven igen för då hinner jag inte (var det två månader när jag var illamående). Har fått börja ta järndroppar 4ggr/dag nu och hoppas verkligen att det hjälper!

Men den lilla verkar må bra och är väldigt aktiv :) Har inte köpt något än för jag ligger bara och sover när jag är hemma i princip, hoppas orken kommer tillbaka snart. Har fått lite mammakläder av släkten som tur är. Jag ligger på +4 kg från innan graviditeten men tappade 6 i samband med illamåendet så eg är det +10 :P SFmått 34.

Dock är det först nu som magen börjar synas ordentligt, känns som den ökar synbart i storlek för varje dag! :O Är det någon som fått bristningar än? Jag har inte men huden är jättespänd så jag förväntar mig dem när som helst :O

• Meriall

LisenB,

Jag har rätt ofta ilningar och liksom tryck mot underlivet, är det så du menar? Fick en stor blödning för en vecka sedan och var in och kollade men allt såg bra ut då. Kan säkert vara bra att kolla för säkerhets skull Men om du inte blöder/läcker vatten och smärtan gått över borde det inte vara någon fara... men kan nog vara ett tecken på överansträngning så försök ta det lugnare :)

Svar på tråden Graviditetsfunderingar BF oktober 2016