Till dig som är gravid: Familjeliv - hustomtar och jubeloffer
När jag och min sambo var på profylaxkursen när jag var gravid med vår son ? en kurs jag för övrigt kan rekommendera för den som är nervös eller orolig (eller bara vill förbereda sig) ? så var bland det första, som hon som höll i det hela sa till oss:
"Är det nån som är lite nervös?"
Blandade svar.
"Känner ni kanske att det är mycket ni undrar över, eller funderar mycket på eller så?"
Jakande svar.
"Är det kanske till och med så att ni varit inne på Familjeliv och läst lite?"
Roade, lite motvilliga "jaaa..." hördes från lite olika håll i rummet, alla log igenkännande.
"Gör inte så mot er själva!" utbrast hon då och skrattade. "På Familjeliv hittar man sällan sådant man vill veta, och det är mycket rykten, urban legends och annat strunt som florerar där. Jag som barnmorska blir ibland mörkrädd när jag hör vad som står där. Har ni frågor, ställ dem till mig, till er barnmorska, eller ring 1177. Undvik Familjeliv!"
Igenkännande och medhåll var känslan i gruppen när vi gick vidare. För det är så sant, att vad man än söker på så verkar sökresultatet alltid innehålla ett gäng länkar till Familjelivs olika trådar, och det är aldrig svaret man söker som man hittar där. Däremot hittar man en massa annat.
På Familjeliv hänger mycket folk med mycket tid över. Folk som inte fått bearbeta sina trauman, folk som råkat ut för det där som händer 0,00001% av befolkningen den 7e februari var tredje århundrade om vädret är dåligt, ... (läs hela texten).
nouw.com/mammatrams/familjeliv-hustomtar-och-jubeloffer-25449193