• framtiden

om försäkringskassan nekar sjuk

Alltså jag läser så sjukt mycket om försäkringskassan och räknar med att bli nekad.....
    Vad sjutton gör jag då? Jag kan inte återgå till arbetet de dagarna i så fall. De kommer knäcka mig helt!

Kan jag de dagarna som försäkringskassan nekat (dagen efter de skickat ut beslut och fram tills jag ska gå på fl) ta ut semester och föräldrapenning för graviditet?

Enl försäkringskassan är väl detta ok ?
    Men arbetsgivaren? Jag menar arbetsgivaren har ju redan satt in vikarie för mig och räknat bort mig helt nu så om jag tar sem och fl är väl de bara bra ?

Jag måste ha en plan för mitt psyke sliter sönder mig.

• Svar på tråden om försäkringskassan nekar sjuk
  • framtiden

Jag tjuren vid hornen och ringde chefen.
    Skulle de neka så får ja ta fl.
    Nu ska jag försöka andas!!

• Alexi

Ca EN-TVÅ procent av alla som söker sjukpenning nekas... Det är alltså inte vanligt.

• Holma
    Alexi skrev 2016-05-30 08:26:16 följande:

Ca EN-TVÅ procent av alla som söker sjukpenning nekas... Det är alltså inte vanligt.

Det stämmer inte
  • Holma
    Alexi skrev 2016-05-30 17:31:18 följande:

Nähä, vad är siffran då menar du?

Det är absolut mer än 1-2 % kan jag lova
  • Alexi

Vad grundar du det på?

Den var 1-2 procent för ett par år sedan i alla fall, kanske gått upp aningens sista året. Men så mycket mer är det garanterat inte.

• Holma
    Alexi skrev 2016-05-31 06:55:48 följande:

Vad grundar du det på?

Den var 1-2 procent för ett par år sedan i alla fall, kanske gått upp aningens sista året. Men så mycket mer är det garanterat inte.

Jag grundar det på att jag vet väldigt många på vår arbetsplats som blivit nekade just under graviditet
  • Alexi

Ok. För det första beskrev jag hur många som nekas sjukpenning i stort, inte just gravida. För det andra säger antalet på din arbetsplats ingenting om siffrorna på nivå för riket när vi är nio miljoner invånare typ och ungefär 500 000 som har ersättning från sjukförsäkring. Du förstår väl hur procent fungerar?

• Holma
    Alexi skrev 2016-05-31 14:37:55 följande:

Ok. För det första beskrev jag hur många som nekas sjukpenning i stort, inte just gravida. För det andra säger antalet på din arbetsplats ingenting om siffrorna på nivå för riket när vi är nio miljoner invånare typ och ungefär 500 000 som har ersättning från sjukförsäkring. Du förstår väl hur procent fungerar?

Sant med med tanke på hur många här set är så är det mera än 1-2% bara här kan jag lova dig .
  • Hera78

Försäkringskassan beviljar sjukpenning i 96-97% av alla ärenden vilket innebär att 3-4% inte får rätt till sjukpenning.

Till TS, din SGI är skyddad till och med dagen efter du får ett beslut från Fk och det tar minst en månad från det att handläggaren har bedömt att du inte har rätt till ersättning. Du får först ett informstionsbrev om att Fk överväger att inte bevilja dig sjukpenning och du har då några veckor på dig att komma in med synpunkter/bättre medicinska underlag.

• framtiden
    Hera78 skrev 2016-06-04 07:46:07 följande:

Försäkringskassan beviljar sjukpenning i 96-97% av alla ärenden vilket innebär att 3-4% inte får rätt till sjukpenning.

Till TS, din SGI är skyddad till och med dagen efter du får ett beslut från Fk och det tar minst en månad från det att handläggaren har bedömt att du inte har rätt till ersättning. Du får först ett informstionsbrev om att Fk överväger att inte bevilja dig sjukpenning och du har då några veckor på dig att komma in med synpunkter/bättre medicinska underlag.

Är inne på sista veckan nu och de känns skönt att se skickar ut brev innan om övervägande ????

På måndag börjar jag istället fl för graviditet ????
Svar på tråden om försäkringskassan nekar sjuk