• Emmasofiabe

Ni som har barn, vad har varit bäst att ha/onödigt att ha när bebis kommer?? Måsten och onödigheter?? :)

Hejsan!

Jag ska få min första bebis och ska börja inhandla nu

Jag undrar, när är det lämpligt att till exempel beställa vagn och babyskydd osv

Och vad har ni använt mest under tiden på BB och första månaden hemma till exempel

Vad var jätteonödigt och vad var livsviktigt?? :)

• Svar på tråden Ni som har barn, vad har varit bäst att ha/onödigt att ha när bebis kommer?? Måsten och onödigheter?? :)
  • Pkb
    Meriall skrev 2016-06-01 15:13:03 följande:

Pkb - vad är det för maskin som kör barnvagnen fram och tillbaka? Låter ju otroligt bra! Vällingmaskin lät också spännande. Har du några länkar till dessa saker?

Ja en dag satt jag bara och funderade och googlade vällingmaskin och barnvagnsgungare på engelska och svenska, tänkte att det måste ju finnas. Hittade bla baby brezza formula pro (maskin som gör ersättning) finns inte i Sverige men på Ebay, den variant som finns i Sverige kostar runt 3500kr. Barnvagnsgungare jag hittat var bla en som hette baby dream machine baby rocker och den andra hette swingolino. Finns säkert många andra varianter man kan hitta på Google.
  • Cyanea
    Frkmaria skrev 2016-06-01 18:18:37 följande:

Hjälp. Jättebra tråd men blir orolig när ni berättar om hur stora brösten blir. Mina bröst är redan stora. De tog dessutom 2 veckor endast så smällde det till och de blev 2 kupor större. Skulle mina bröst bli ännu större så har jag ingen koll på var jag ska köpa bh. Har redan för stort runtom eftersom min kupstorlek inte finns. Hade 75J men helt plötsligt skulle jag ha 75L, fanns inte så fick gå upp till 80K, dock är 80 för stort så större går absolut inte! Ah. Panik. :S

Det behöver ju inte bli så för dig :) Och kanske hjälper det överhuvudtaget med mjuka bh:ar, jag upplever att storleken är mer generös när man inte har bygelbh. Sen finns ju dessutom linnen som man inte behöver ha bh under men som ändå fixar att hålla amningsinläggen på plats. Ta inte ut problem i förskott ;) Håller tummarna för att det kommer lösa sig! 
  • nnnnnnnn

Vi som har flaskmatat barnen har tyckt att detta varit kanon:

www.apotea.se/mam-milk-powder-box
    Dvs en burka att fylla på ersättningspulvret i.
    Den plus en termos med kokt vatten i gör nätterna uthärdliga.
    Vi har gjort såhär:
    Lite kokt vatten + lite kallt vatten, skaka och känn på temperaturen (jag har kännt mot läpparna), är det lagom varmt och givetvis rätt mängd vatten, så häller man ner ersättningspulvret, på med nappen hårt, håll för hålet i nappen, skaka hårt, sen lossnar man på nappen igen så den sitter lagom hårt.
    När man får in vanan så tar detta max 10 sekunder och ersättningen är drickklart!

• Frkmaria
    Cyanea skrev 2016-06-02 18:14:46 följande:

Det behöver ju inte bli så för dig :) Och kanske hjälper det överhuvudtaget med mjuka bh:ar, jag upplever att storleken är mer generös när man inte har bygelbh. Sen finns ju dessutom linnen som man inte behöver ha bh under men som ändå fixar att hålla amningsinläggen på plats. Ta inte ut problem i förskott ;) Håller tummarna för att det kommer lösa sig! 

Har iofs bygel men i kupan väldigt mjuka bh. Linnen med bh i får jag aldrig på mig, de är för små! Men jag tänkte att eftersom mina redan växt 2 kupor så kan de stanna där! Hoppas iaf på det! ;)
  • Hoppsan2016
    Cyanea skrev 2016-05-29 15:44:49 följande:

Bärsjal (Babylonia) var bästa köpet! Ovärderlig för vår del. Sele (Ergobaby) köpte vi senare, det funkar toppen men behövdes inte precis i början. I och med att vi avvaktade med att handla den behövde vi inte lägga pengar på spädbarnsinlägg. 

Håller med om sjalen. Har Aldoria som jag älskar. För ca 2 veckor sen kom en ny Ergobaby Adapt ut, och till den behöver man inte inlägg för spädbarn. Vi har en sån och älskar den =)
  • Kirsty

Vi köpte ändå inte så mycket grejer till första barnet men det som var helt onödigt var: 

Vagnen. Sonen vägrade åka vagn innan typ 1,5-2års ålder och då var det också ganska sällan, hade gott räckt med en sulky. Den svindyra kombivagnen var i alla fall pengarna i sjön.

Spjälsängen. Samma sak där, vi samsov. Han använde den en period runt 1-2årsåldern för att vi skulle kunna lägga honom innan vi gick och la oss men vi hade egentligen inget behov utan det var mer för att få användning av den.

Det jag inte kunde leva utan var bärsjalen och den ergonomiska bärselen (manduca), använde dessa JÄMT.

• NollÅtta
    Bäst på bb:

Amningsnapp.
    Fick så ont i bröstvårtorna första dagarna av amningen så amningsnappen var ett måste. Gjorde skitont ändå men gick ok. Kunde sen ta bort den efter typ 2 v.

Bäst hemma:

Bepanten salva. På med salva och lufta såriga bröstvårtor.
    Elektrisk bröstpump: Räddaren när mjölken sprängde i brösten men bebisen inte orkade äta i den takt jag hade mjölk.
    Babysitter med spädbarnsläge: Perfekt för bebisen att ligga i så man hade möjlighet att äta lite eller så bar man den med sig in i badrummet när man duschade.
    Ergonomiskt bärsele: Vår 1a hade ont i magen och skrek hela kvällarna första 2 månaderna. Bäras i famnen dög inte men han älskade selen och tystnade på två röda i den.
    Vagnen: Kanske givet, men uderbart att ta promenader med bebis samt ett bra sätt att få denna att sova lite.
    Nappflaska: Så även pappa kan ge mat.
    Skötbordet: Att byta på golvet eller annat krångligt var inget till oss. Superbra med skötbord!

Mest onödiga:

Spjälsängen: Vi samsov fram till att barnet var så stort att det kunde sova i vanlig barnsäng.
    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • saidsaharkhiz
    Meriall skrev 2016-06-01 15:13:03 följande:

Pkb - vad är det för maskin som kör barnvagnen fram och tillbaka? Låter ju otroligt bra! Vällingmaskin lät också spännande. Har du några länkar till dessa saker?

Hej Meriall.

Vällingmaskinen Baby Brezza finns nu i Sverige och man kan hitta den på jollyroom, babyland, pappaprylar mfl.

Mvh,
    Said S
  • Pkb
    saidsaharkhiz skrev 2016-06-21 10:32:47 följande:

Hej Meriall.

Vällingmaskinen Baby Brezza finns nu i Sverige och man kan hitta den på jollyroom, babyland, pappaprylar mfl.

Mvh,

Said S

Osså får man 10 procent rabatt om man börjar prenumerera på deras nyhetsbrev :)
  • EllasEllis

BB måsten för mig:

- mjuka sköna kläder (1-2ombyten)
    - badtofflor/innetofflor 
    - Schampo + balsam 
    - Surfplatta + laddare (vi kollade en del på serier under vår vistelse, vi var där en vecka)
    - hårborste + hårspännen och hårband
    - Trosor (var skönt att byta från BB-nättrosorna till egna efter ett par dagar :)
    - Mobilladdare
    - amningskläder eller sportbh beroende på hur man vill göra med amningen :)
    - Tandborste, tandkräm
    - Nattbindor 1-2pkt (sköna att byta till när man känner att det är dags att gå över från de som erbjuds på BB till "vanliga" bindor)

måsten till den lille:
    1-3 bodys i storlek 56 körde vi. (hellre för stort än för litet)
    1-2 par byxor
    Strumpor
    Napp(ar) 
    Blöjor fick vi på BB, samt ett paket när vi åkte hem.

Onödigt i min packning var:
    Godis och läsk - rörde det inte alls varken under förlossningen eller på BB.

Svar på tråden Ni som har barn, vad har varit bäst att ha/onödigt att ha när bebis kommer?? Måsten och onödigheter?? :)