Min före detta vill ha hunden
Hej, vet inte riktigt vart jag ska vända mig men testar här. Behöver råd och hjälp.
Jag och mitt x skaffade gemensam hund för ca 2 år sedan i London då vi båda bodde där. Efter 8 månader var jag tvungen att flytta tillbaka till Sverige för att påbörja universitetsstudier och planen var att de båda skulle flytta efter. Mitt x tog med andra ord hand om Newton (som hunden heter) själv i ca 7 månader innan vi beslutade att flytta över hunden hit innan pojkvännen för att jag hade mer tid för honom och mer erfarenhet av hund. Mitt x betalade för den större delen av flytten hit för hunden eftersom att jag vid det tillfället inte hade en stor inkomst medans han kommer från gamla pengar.
Min x-pojkvän och jag gjorde slut för 5 månader sedan och kom överens vid tillfället att jag skulle ha kvar Newton (hunden) eftersom att han trivdes bättre hos mig, och jag hade mer tid till honom. För att mitt x verkligen skulle vara säker kom vi överens att han skulle få två månader på sig att verkligen vara säker och att efter de två månaderna skulle ägarskapet övergå till att enbart vara mitt. Detta kom vi överens om muntligt, med andra ord skrev vi inte på något. Igår skickade mitt x ett meddelande på facebook att han ville ha tillbaka Newton och att han skulle flytta för att bo hos min före dettas föräldrar! Han skrev även att jag inte hade något att säga till om, utan att det är han som bestämmer.
Newton har nu bott hos mig sammanlagt 9 månader då jag har stått för alla kostnader själv och jag står som ensam ägare på honom och betalar och står som ägare på försäkringen.
Kan tilläggas att jag har arbetat väldigt mycket med hunden eftersom att när han kom till mig så var han mycket osäker och tyckte inte om andra människor (vilket jag har tränat bort) och han har blivit en helt annan hund sen jag har börjat ta hand om honom själv.
Jag vill verkligen inte skapa bråk men känner att mitt x inte har någon rätt till hunden längre pågrund utav vad vi kom överens om från första början- plus det faktum att mitt x inte ens skulle ta honom själv!
Kan tillägga att mitt x är italienare så hunden skulle isånnafall flytta till södra Italien till ett klimat och miljö han inte alls är van vid.
Kan mitt x verkligen kräva att hunden ska flytta dit? Eller har jag lagen på min sida?
Ber om ursäkt för den extremt långa inlägget men vill verkligen inte förlora min hund och vet inte riktigt vad som gäller?
Snälla endast trevliga svar!