• beabud

Min före detta vill ha hunden

Hej, vet inte riktigt vart jag ska vända mig men testar här. Behöver råd och hjälp. 

Jag och mitt x skaffade gemensam hund för ca 2 år sedan i London då vi båda bodde där. Efter 8 månader var jag tvungen att flytta tillbaka till Sverige för att påbörja universitetsstudier och planen var att de båda skulle flytta efter. Mitt x tog med andra ord hand om Newton (som hunden heter) själv i ca 7 månader innan vi beslutade att flytta över hunden hit innan pojkvännen för att jag hade mer tid för honom och mer erfarenhet av hund. Mitt x betalade för den större delen av flytten hit för hunden eftersom att jag vid det tillfället inte hade en stor inkomst medans han kommer från gamla pengar. 

Min x-pojkvän och jag gjorde slut för 5 månader sedan och kom överens vid tillfället att jag skulle ha kvar Newton (hunden) eftersom att han trivdes bättre hos mig, och jag hade mer tid till honom. För att mitt x verkligen skulle vara säker kom vi överens att han skulle få två månader på sig att verkligen vara säker och att efter de två månaderna skulle ägarskapet övergå till att enbart vara mitt. Detta kom vi överens om muntligt, med andra ord skrev vi inte på något. Igår skickade mitt x ett meddelande på facebook att han ville ha tillbaka Newton och att han skulle flytta för att bo hos min före dettas föräldrar! Han skrev även att jag inte hade något att säga till om, utan att det är han som bestämmer. 

Newton har nu bott hos mig sammanlagt 9 månader då jag har stått för alla kostnader själv och jag står som ensam ägare på honom och betalar och står som ägare på försäkringen. 

Kan tilläggas att jag har arbetat väldigt mycket med hunden eftersom att när han kom till mig så var han mycket osäker och tyckte inte om andra människor (vilket jag har tränat bort) och han har blivit en helt annan hund sen jag har börjat ta hand om honom själv. 

Jag vill verkligen inte skapa bråk men känner att mitt x inte har någon rätt till hunden längre pågrund utav vad vi kom överens om från första början- plus det faktum att mitt x inte ens skulle ta honom själv! 

Kan tillägga att mitt x är italienare så hunden skulle isånnafall flytta till södra Italien till ett klimat och miljö han inte alls är van vid. 

Kan mitt x verkligen kräva att hunden ska flytta dit? Eller har jag lagen på min sida? 

Ber om ursäkt för den extremt långa inlägget men vill verkligen inte förlora min hund och vet inte riktigt vad som gäller?

Snälla endast trevliga svar! 

• Svar på tråden Min före detta vill ha hunden
  • Kjell2

I praktiken kan han kräva vad som helst och bråka massor men så länge du blåvägrar lär inget hända mer än bråk.

• M i s s

Men om du står som ägare så är det väl din hund? Då kan han väl inte ta den.

• Anna74a

Står du som ägare på hunden så är du ägaren.Tar han den så blir det stöld.
    Och han kan väl troligen inte komma in i ditt hem hur som helst och ta den.

• Dexter dot com

Vem står på köpeavtalet? Är det du kan han inte göra någonting, är det däremot han så tycker jag du ska vända dig till en jurist. Det finns något som heter besittningsrätt när du stått för alla kostnader under lång tid men jag är inte säker på hur juridiskt bindande det är. Sen ska du naturligtvis tala om för honom att du tänker ta betalt för varje dygn du passat "hans" hund dvs 250kr/dygnet (pris per dygn på pensionat).

• viseversa

Haha han kan inte göra ett skit. Du står som ägare inte han. Så hur hade han yänkt att "vinna" detta??

• Birgitta02

Som alla säger här så är du juridisk ägare. Dock får du ta smällen att bli rejäl ovän med killen. Men själv tycker jag det är ett billigt pris eftersom du älskar vovven. Behåll hunden!!!

• nevermind

Vadå att du inte har nåt att säga till om?? Sådär säger han bara för att skrämmas. Du står som ägare, hunden är din. Tror inte tingsrätten kommer ta upp nåt sånt här... Tror inte heller att exet kommer ta det så långt.

• Dexter dot com

Enl SKK så räcker det inte att hunden "står på" någon i JBV, Skk eller på försäkringen för att det ska räknas som att den personen är ägare utan det det är köpekontraktet som gäller. Står TS på köpekontraktet eller har skrivet kvitto på hunden räknas hon som ägare juridiskt . Vem som helst kan ju regga sig som ägare i registren hos SKK och JBV bara man har hundens chipnr.

• beabud

Tacksam för alla svar! Då vi köpte honom i London, eller snarare adopterade honom, fick vi inte något köpekontrakt utan vi betalade allt kontant. Så det enda jag har som säger att jag är ägare är försäkringen och registreringen på JBV- han har ju då inte heller något köpekontrakt. 

Får helt enkelt sätta ner foten och säga åt honom att hunden stannar hos mig och se vad som händer. Försökte resonera med honom igår men han sa bara att jag inte hade något att säga till om så känns som att han är väldigt oresonlig just nu... men får ta det. 

• viseversa
    beabud skrev 2016-06-04 10:26:09 följande:

Tacksam för alla svar! Då vi köpte honom i London, eller snarare adopterade honom, fick vi inte något köpekontrakt utan vi betalade allt kontant. Så det enda jag har som säger att jag är ägare är försäkringen och registreringen på JBV- han har ju då inte heller något köpekontrakt. 

Får helt enkelt sätta ner foten och säga åt honom att hunden stannar hos mig och se vad som händer. Försökte resonera med honom igår men han sa bara att jag inte hade något att säga till om så känns som att han är väldigt oresonlig just nu... men får ta det. 

Men vad menar han med det? Vadå inte har något att säga till om? Du har väl mer att säga till om än han eftersom hunden är din och inte hans.
  • beabud
    viseversa skrev 2016-06-04 10:35:03 följande:
    Men vad menar han med det? Vadå inte har något att säga till om? Du har väl mer att säga till om än han eftersom hunden är din och inte hans.
    Vet inte vad han menade med det- vilket gjorde att jag blev upprörd, ledsen och orolig. Tror bara han försöker skrämmas... det värsta han kan göra är att sätta sig på ett plan och flyga hit (vilket han har gjort tidigare). Men tänker inte låta honom ta hunden...
  • Birgitta02

Han kan ju knappast stjäla hunden? Har han nyckel till din bostad? Byt i så fall lås.
    Hunden är din.

• viseversa
    beabud skrev 2016-06-04 10:47:09 följande:
    Vet inte vad han menade med det- vilket gjorde att jag blev upprörd, ledsen och orolig. Tror bara han försöker skrämmas... det värsta han kan göra är att sätta sig på ett plan och flyga hit (vilket han har gjort tidigare). Men tänker inte låta honom ta hunden...
    Förstår att det käns obehagligt. Men kanske du kan åka iväg någon stans under sommaren så han inte vet var du och hunden är. Han verkar ju lite sjuk och jag hade också känt mig lite rädd och orolig.
  • beabud
    viseversa skrev 2016-06-04 10:55:48 följande:
    Förstår att det käns obehagligt. Men kanske du kan åka iväg någon stans under sommaren så han inte vet var du och hunden är. Han verkar ju lite sjuk och jag hade också känt mig lite rädd och orolig.
    Ja, jag ska bo hos min syster i sommar för det är närmare jobbet så förhoppningsvis räcker det. Så det löser sig nog :)
Svar på tråden Min före detta vill ha hunden