• Palle188

Lån med skulder..

Hejsan.

Jag är en kille på 30 bast som precis gått genom en hård skilsmässa som fått mig motiverad att ta tag i mitt liv på ett annorlunda sätt än vad jag gjort tidigare..

Har varit skuldsatt hos kronofogden och inkasso bolag sen jag varit omkring 20 år gammal tack vare nära o kära som bett om hjälp att ta lån i mitt namn o diverse saker.. är inte långsint o bitter över det utan vill snarare bli av med de nu..

Har fått jobb och jobbar hårt dock ingen mega lön så de kommer ta tid att betala av det.. o skulle verkligen vilja bli av med pricken fort..

Så jag tänkte.. någon som vet någonstans man kan ta ett lån på typ 150 000 - 200 000 kr fast att man har skulder.. så att man kan samla sina skulder under 1 räntesats är.. plus att då åker ju pricken 3 år efter man betalat in lånet .. så medan jag betalar av lånet så tickar de 3 åren ner .. hoppas ni förstår hur jag menar.

Med vänliga hälsningar

P.

• Svar på tråden Lån med skulder..
  • Nyfikna72

Borde inte vara nå roblem med ett riktigt banklån om dina nuvarande inkomster klarar av det och dina gamla skulder verkligen är gamla och ditt beteende är historia.

• Hbsson

Gjorde inte Bluestep nån drive ang just lån när andra banker säger nej?

• Palle188

Ja alltså de e väl lite där hunden är begravd .. jag jobbar som tim anställd för kommunen inom LSS o äldreomsorg.. så där e ju en massa jobb men trots allt tim anställd .. så inkomsten är ine stor och den varierar..

Men tänkte om de fanns någon lån företag eller bank som ger folk i min situation en chans.. nä har inte dragit på mig nå nytt på länge .. utan samma grejer som går runt och kommer tillbaka.

Och som sagt de vart inte mitt beteende som vart fel aktivt utan jag var för naiv att låta människor använda mitt namn i lån sammanhang..

Tack för tipset.. har du några konkreta banker i tanke?

• Birgitta02

Det beror helt på vilken bankman du pratar om. Först och främst: istället för att springa runt till banker där alla gör en UC-förfrågan på dig, så dra ut en egen sådan på www.minuc.se. Prata med din egen bank först. De ser hur du skött ditt konto ex.vis.

Om din bank säger nej så gå till Bluestep. De har lite högre ränta, typ 5%, men kan vara värt att få bort skulden från kronofogden.

• Palle188
    Birgitta02 skrev 2016-06-04 09:52:18 följande:

Det beror helt på vilken bankman du pratar om. Först och främst: istället för att springa runt till banker där alla gör en UC-förfrågan på dig, så dra ut en egen sådan på www.minuc.se. Prata med din egen bank först. De ser hur du skött ditt konto ex.vis.

Om din bank säger nej så gå till Bluestep. De har lite högre ränta, typ 5%, men kan vara värt att få bort skulden från kronofogden.

Tack för de tipsen .. har faktiskt dragit ut uc på mig själv från alla inkasso bolag och kronofogden och även minuc också.. kom på när jag läste ditt inlägg att ja kan ju faktiskt bara ta ett lån på summan som ligger hos fogden .. och göra upp en avbetalningsplan på inkasso bolagen istället för att minska lånebeloppet. Och därmed öka lånebeskedets chans att bli ett positivt sådant.. tack !
  • Birgitta02
    Palle188 skrev 2016-06-04 09:59:51 följande:
    Tack för de tipsen .. har faktiskt dragit ut uc på mig själv från alla inkasso bolag och kronofogden och även minuc också.. kom på när jag läste ditt inlägg att ja kan ju faktiskt bara ta ett lån på summan som ligger hos fogden .. och göra upp en avbetalningsplan på inkasso bolagen istället för att minska lånebeloppet. Och därmed öka lånebeskedets chans att bli ett positivt sådant.. tack !
    Den stora UC:n (från minuc.se) ska vara i princip dagsfärsk.
  • Birgitta02

OM du får ett lån hos Bluestep så ta ett lån där även inkassoskulderna är med. Då har du bara ditt stora hopbakslån och det är lättare att överblicka ekonomin. Är du dessutom lite smart så gör du extraamorteringar de månader du kan. Går bra att göra via internetbanken där det under lånet finns en funktion "extra amortering". Men ring din bank och beställ tid med en bankman. Får du inte lån där så ring Bluestep och beställ tid hos dom.

• Palle188
    Birgitta02 skrev 2016-06-04 11:04:28 följande:

OM du får ett lån hos Bluestep så ta ett lån där även inkassoskulderna är med. Då har du bara ditt stora hopbakslån och det är lättare att överblicka ekonomin. Är du dessutom lite smart så gör du extraamorteringar de månader du kan. Går bra att göra via internetbanken där det under lånet finns en funktion "extra amortering". Men ring din bank och beställ tid med en bankman. Får du inte lån där så ring Bluestep och beställ tid hos dom.

Du låter väldigt insatt.. låter nästan som du jobbat på en bank men men de uppskattas och kommer nog göra så att jag bokar in tid på min bank precis som du föreslog. Kommer testa dina tips.. värsta som kan hända är ett att jag blir nekad .. o de inga problem att ta..

Tack så mkt till alla tips o info hörni.
  • Birgitta02
    Palle188 skrev 2016-06-04 11:30:22 följande:
    Du låter väldigt insatt.. låter nästan som du jobbat på en bank men men de uppskattas och kommer nog göra så att jag bokar in tid på min bank precis som du föreslog. Kommer testa dina tips.. värsta som kan hända är ett att jag blir nekad .. o de inga problem att ta..

Tack så mkt till alla tips o info hörni.
    Nä, bara gammal och erfaren :)
  • XEmmabus

Vill bara flika in med ett du inte behöver prioritera det som ligger hos Kronofogden först. Betalningsanmärkningen (som inte Kronofogden sätter utan upplysningsföretag) gäller 3 år från det att fordran är fastställd och att du sedan har 0 kr i saldo hos KFM när de 3 åren passerat, Eftersom dina fordringar är äldre (vad jag uppfattar det som) så bör du prioritera:

1) Se till att inga nya fordringar blir fastställda. Får du ett betalningsföreläggande så försök att betala av den fordran eller gör upp en avbetalningsplan med fordringsägaren när du fått ett inkassokrav eller innan.

2) Betala av på de lån som har högst ränta först.

3) När försvinner dina anmärkningar? När har det gått 3 år sedan senaste skulden fastställdes i ett utslag hos Kronofogden? Ha som mål att var skuldfri då.

Kanske det finns läge då att få ett lån för att dra tillbaka från KFM så att både anmärkning + skuldsaldo är nollat.

Givetvis är det bästa om du kan få ett ihopbakslån nu. Men tyvärr tror jag inte chanserna är goda om du inte har möjlighet att få en medlåntagare/borgenär med god ekonomi.

• Birgitta02
    XEmmabus skrev 2016-06-04 12:38:29 följande:
    Vill bara flika in med ett du inte behöver prioritera det som ligger hos Kronofogden först. Betalningsanmärkningen (som inte Kronofogden sätter utan upplysningsföretag) gäller 3 år från det att fordran är fastställd och att du sedan har 0 kr i saldo hos KFM när de 3 åren passerat, Eftersom dina fordringar är äldre (vad jag uppfattar det som) så bör du prioritera:
    1) Se till att inga nya fordringar blir fastställda. Får du ett betalningsföreläggande så försök att betala av den fordran eller gör upp en avbetalningsplan med fordringsägaren när du fått ett inkassokrav eller innan.
    2) Betala av på de lån som har högst ränta först.
    3) När försvinner dina anmärkningar? När har det gått 3 år sedan senaste skulden fastställdes i ett utslag hos Kronofogden? Ha som mål att var skuldfri då.
    Kanske det finns läge då att få ett lån för att dra tillbaka från KFM så att både anmärkning + skuldsaldo är nollat.
    Givetvis är det bästa om du kan få ett ihopbakslån nu. Men tyvärr tror jag inte chanserna är goda om du inte har möjlighet att få en medlåntagare/borgenär med god ekonomi.
    Nja. Finns skulder kvar hos fogden så finns anmärkningen kvar.
  • XEmmabus
    Birgitta02 skrev 2016-06-04 12:40:45 följande:

Nja. Finns skulder kvar hos fogden så finns anmärkningen kvar.

Läs mitt svar igen. Särskilt första stycket. Jag har klart och tydligt skrivit att det är 0-saldo som gäller , men att det räcker att han har det när det gått 3 år som anmärkningen sitter.
Svar på tråden Lån med skulder..