Anmälda av FSK till soc!! (Långt) Behöver råd från folk som varit med om liknande
Fick ett samtal igår. Det var från ett icke-skyddat nummer och jag svarade direkt. Det var socialtjänsten som sa att de fått in en "väldigt oroande anmälan" till dem angående våra förskolebarn. Så de hade varit ute och träffat barnen på förskolan (vi har tre barn på förskola), och pratat med de två äldsta.
Vi blev beordrade att släppa allt och komma DIREKT. Rädd som tusan över vad det hela handlade om, tusen frågor flög runt i huvudet så ringde jag min man och vi åkte dit.
De sa att de fått in "grova anklagelser" att barnen är våldsutsatta av pappa!!! Jag och min man blev helt bestörta! Jag kan ge min högra arm för att bevisa att han ALDRIG skulle göra illa barnen med flit! Barnen i fråga är sex, samt 4,5 år. Treåringen valde de att inte höra, då han tydligen inte hade åldern inne.
Ja, ibland får vi ta tag i dem, de bråkar och vi får skilja dem åt, bära dem till ett annat rum osv. Men det är liksom en del av uppfostran. Men enligt soc-kärringarna så var det tydligen så pass allvarliga uppgifter att de nu sa till pappa att han inte längre fick vara hemma med barnen.
Problemet är att jag är gravid igen, men en extremt tärande graviditet. Jag kräks fortfarande flera gånger om dagen och har problem med tarmarna, i vecka 19. Jag orkar inte göra så mycket hemma som jag borde, och då är det min man som har fått göra det mesta.
Men de väljer då att antingen låta barnen vara kvar hemma med mig, och en väldigt stapplande situation (Jag kan inte ens gå ut i köket och känna en speciell doft utan att kräkas), eller placera både mig och barnen i något hem, varsomhelst i Sverige! Alternativet var att ta barnen till jourhem. Vi litar inte en sekund på jourhem och liknande efter alla års skriverier och även egenhörda historier om idioterna bakom socialtjänsten och deras arbete.
Grejen är den att min man är egenföretagare, jag jobbar även i hans företag. Dvs det är vår huvudsakliga inkomst. Verkstaden han har är HEMMA hos oss! Där han inte får vara nu. Hur ska vi kunna klara oss ekonomiskt? Vi försökte fråga om tid, men fick inget svar, men någon av dem hasplade ur sig fyra månader!! Och när jag sa att ni kan inte bara förstöra vår ekonomi, splittra vår familj och ställa till det såhär på bara några ord.
Våra barn har ALLTID haft livlig fantasi. De har även fattat att vuxna reagerar väldigt starkt om de t.ex. skriker "aj", även om man inte ens rör dem. De har tidigare utvecklat systematik i att skrika "aj" och "du slår mig", eller slå sig själva och sedan säga att mamma eller pappa gjort det, för att få uppmärksamhet. Och det är väl superspännande när två främmande tanter kommer och ställer massa frågor, så fantasin bara flödar! Det har hänt förr och kommer troligen hända igen. Ska man lyssna på allt de säger så har varenda vuxen i deras närhet slagit dem. Mamma, pappa, farmor, mormor, morfar (mormor och morfar har de aldrig träffat), osv.
Sexåringen blir själv fruktansvärt våldsam om han inte får som han vill. Han slår sig själv och andra, vi får hålla i honom för att skydda honom och andra. Han förstör även grejor och kläder när han är arg. 4,5 åringen är inne i en trots, så allvarlig att det finns funderingar på om det inte är trotssyntrom. För han har verkligen inga spärrar. Att han skulle kunna suttit och sagt att pappa slår honom och detaljerat förklarat hur, skulle inte förvåna mig det minsta. Han ÄLSKAR att vara på display, och han är också den som i huvudsak utvecklat den här "aj, du slår mig"-tekniken för att få oss att backa när han inte får som han vill. De andra har tagit efter.
Så nu sitter jag här, själv. Vårt företag har totalt stannat i business och jag är redan helt slut (Jag har svårt att hålla mig vaken 10 timmar i sträck). Soc ville att de skulle ha sina människor här, men jag vill inte se åt fanskapen. Jag har även Borderline, och att behöva släppa in främlingar som ska ta hand om mina barn och liksom vara hos oss hela tiden skrämmer mig och får mig att må fruktansvärt dåligt. Plus att min älskade partner ju är berövad oss!
Barnen tittade direkt ner i backen när jag frågade dem om två stycken varit och pratat med dem på fsk idag. Dvs, helt neutralt, ingen beskyllning eller ledande om vad det handlade om. De ville inte prata om det, de sa att de inte mindes. De vet precis att de sagt osanningar. Den äldre av dem sa till och med förlåt och började gråta. När jag frågade vad det handlade om, så sa han att han inte skulle luras igen. Så jag har mitt kvitto (förutom min orubbade tro på att deras pappa är helt ofarlig), på att barnen inte är otrygga/rädda eller utsatta av eller för sin pappa!
De spenderade hela kvällen igår av att gråta och vilja att pappa kom tillbaka. För det är alltid han som lägger dem annars. Pappa har funnits hos dem sedan de föddes, allihop. Han och jag har alltid haft ett nära samarbete i både relation och jobb, och vi lämnar sällan varandras sida. Så att mamma och pappa plötsligt är åtskilda är oerhört påfrestande och jobbigt och hemskt för våra barn.
Jag anser också, att barn som inte känner sig trygga hemma, de skulle i sådana fall lysa upp och bli gladare, och lättade när "faran" skulle försvinna. Dvs om pappa inte fick komma hem nu så skulle det bli en lättnad för dem om de var utsatta. Dessutom förstår varken min make eller jag varför de säger att bara pappa är den elaka, vi uppfostrar på samma sätt. Dvs, vi kan skälla på dem, skicka dem till rummet, lyfta isär dem om de bråkar i soffan osv.
Vi känner oss fruktansvärt kränkta, och överkörda. Vår familj är uppryckt, barnen är oroliga och ledsna för att pappa saknas. De skulle inte sakna honom så om han nu var så oerhört hemsk mot dem som de tydligen har sagt.
Har någon blivit anmäld till soc, hur gick det till? Hur lång tid tog det? Vad gjordes när ni blev rentvådda? För det är liksom vad vi väntar på nu. Att de ska få tummen ur, och komma vidare med sin "utredning", och kunna på något vis fastställa att barnen har fantasier och älskar uppmärksamheten, än blir misshandlade hemma, vilket under inga omständigheter sker.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-06-04 10:35
Kan tillägga att svaret på hur vi skulle lösa det hela ekonomiskt var "man får väl vara flexibel", vilket i våra öron låter befängt. Vi kan lätt förbereda om någon av oss hastigt skulle gå bort. Men sånt här, tomma anklagelser som splittrar hela familjen kan man ju inte gardera sig emot på samma sätt. Nu ska vi tydligen klara oss såhär, samt någon kontakt med ett företag som soc anlitar för att hjälpa mig med barnen. Jag förstår inte hur det här företaget egentligen ska hjälpa mig, mer än vad t.ex. mina vänner kan. Dvs typ en timmes barnvaktning när jag får åka iväg till affären och handla. Och vi är så ledsna och vill bara att allt ska vara över så vi får vara en hel familj igen.