• Kalendara

Dagis och kort resan

Hej.

Mitt barn ska börja dagis, men precis på slutet av inskolning har vi inplanerat resan utomlands (pga mammas familjen). Vi vet inte vad vi ska göra nu. Ska vi ställa in resan? Det känns att det inte skulle vara så bra att resa med barnet precis, när inskolning har slutat, det ska redan vara stor stress för barnet, resan känns som extra stress. Samtidigt känns att vi ska se ut som dåliga föräldrar om vi tar barnet på resan redan i början. Annan alternativ är att mamma åker ensam och barnet stannar med pappan, men då känns det, att det också kan skada (i form av stress) barnet att hen stannar utan mamma i två nätter, för att hen aldrig har varit så längre utan mamma och känns lite fel att göra det för första gång, precis när hen börjar dagis. Vad skulle ni göra? Åka med barnet, mamma åker ensam eller inställa.

• Svar på tråden Dagis och kort resan
  • Annelie 76

Kan pappan ta hand om barnet? Ge det mat osv? Då är det inga problem för mamman att åka iväg. Barnet har ju två föräldrar men det måste inte tas om hand av två föräldrar hela tiden.

• Carambolan

Det är väl bara att skola in efteråt istället?

• Kalendara
    Annelie 76 skrev 2016-06-04 13:23:51 följande:

Kan pappan ta hand om barnet? Ge det mat osv? Då är det inga problem för mamman att åka iväg. Barnet har ju två föräldrar men det måste inte tas om hand av två föräldrar hela tiden.

Pappan kan göra allt och barnet ofta stannar ensam med honom, men inte under natten eller flera dagar i rad. Skulle det vara en annan gång, skulle jag åka ensam, men nu känns det lite jobbigt att lämna barnet precis när hen har börjat dagis.
  • Kalendara
    Tilja skrev 2016-06-04 13:41:00 följande:

Kan ni skjuta upp inskolningen till efter resan?

Carambolan skrev 2016-06-04 14:07:56 följande:

Funderade på det också, men vi tänker att det kanske är bättre att hen börjar inskolning samtidigt med alla andra. Samt kommer kanske personalen gilla att de måste börja med vårt barn senare :(
  • Tilja
    Kalendara skrev 2016-06-04 14:27:59 följande:
    Carambolan skrev 2016-06-04 14:07:56 följande:

Funderade på det också, men vi tänker att det kanske är bättre att hen börjar inskolning samtidigt med alla andra. Samt kommer kanske personalen gilla att de måste börja med vårt barn senare :(
    Om ni ser det som ett alternativ tycker jag att ni ska diskutera det med pedagogerna och höra vad de säger om saken. Troligen gillar de ännu mindre att behöva skola in ert barn två gånger och dessutom är det alternativet värre för barnet.
  • Vinterankan

Skola in innan resan och var med någon dag sedan efter resan också och lämna när det känns ok igen.

• Kalendara
    Tilja skrev 2016-06-04 14:44:37 följande:
    Om ni ser det som ett alternativ tycker jag att ni ska diskutera det med pedagogerna och höra vad de säger om saken. Troligen gillar de ännu mindre att behöva skola in ert barn två gånger och dessutom är det alternativet värre för barnet.
    Resan kommer att vara jättekort och vi missar bara en dag slutet av inskolningen. Jag tror inte att det behövs göra allt om, bara att det blir lite mer stress till barnet med resan eller att barnet är ensam men pappan...
  • Kalendara
    Vinterankan skrev 2016-06-04 15:01:39 följande:

Skola in innan resan och var med någon dag sedan efter resan också och lämna när det känns ok igen.

Jag är rädd att personalen i förskolan ska tänka att vi är dåliga föräldrar som har planerat resan, när barnet har inskolning. (Vi fick inskolnings början två veckor senare än planerat). Typ att de ska vara missnöjda att vi vill extra tid bara på grund av resan.
  • Lena

Förskolelärarna kan tycka det är lite dåligt planerat och det är det ju. Det är inte en nackdel att inskola efter andra för små barn för då har lärarna mer tid. Jag hade väntat med inskolningen till efter resan om det var möjligt.

• Kalendara
    Lena skrev 2016-06-04 15:20:58 följande:

Förskolelärarna kan tycka det är lite dåligt planerat och det är det ju. Det är inte en nackdel att inskola efter andra för små barn för då har lärarna mer tid. Jag hade väntat med inskolningen till efter resan om det var möjligt.

Tyvärr betämmnde vi inte datumet, när vi måste resa och det blir lite illa om vi (eller bara mamman) inte åker.

Jag förstår att förskolelärarna ska tänka att det är dåligt planerat, jag håller med, men jag är rädd att på grund av det kommer de hela tider bedömma oss som dåliga föräldrar. Jag vill lämna så bra först intryck som möjligt, men nu kommer vi till dagis redan med ett problem :(  
  • Guldbarb

Skolar ni in innan resan så räkna med att vara med någon dag extra efter. Det är jättevanligt att barn åker på sjukdomar i samband med inskolning och det är ju inget man kan rå för men då händer det att man behöver börja om med inskolning. Pedagoger brukar vara vana vid att det kan bli inskolningar under hela året även om de flesta brukar vara i slutet på sommaren/början av året.

Men varför inte ringa förskolan och höra vad dom tror är bäst? Om ni kan vänta och skola in efter resan är det säkert inga problem heller.

• modsey

Vet du jag tror int personalen har någon sån åsikt i frågan alls. Och jag tror heller inte det behöver bli något problem. Klart ni ska åka !

• Vinterankan
    Kalendara skrev 2016-06-04 15:11:54 följande:

Jag är rädd att personalen i förskolan ska tänka att vi är dåliga föräldrar som har planerat resan, när barnet har inskolning. (Vi fick inskolnings början två veckor senare än planerat). Typ att de ska vara missnöjda att vi vill extra tid bara på grund av resan.

Nu nojar du bara.
  • Erkki

Trodde det handlade om en låååång resa med frånvaro i flera veckor.

En dag kortare inskolning alt ta den dagen när ni kommer hem INGA problem. Förskolan höjer nog inte ens på ögonbrynen. Du vet att man kan bli sjuk också och missa en dag eller två. Det är inget konstigt eller ovanligt.

Andas far på er weekendresa kom hem och stressa inte.

• Mälaröbo

Det kommer säkert att hå upp o ner efter inskolningen i alla fall. Varje helg är de borta från förskolan 2 dagar. Blir man sen sjuk så kan det ta ett par dagar till. Skola in som planerat och var beredda på nån dag extra när barnet varit borta lite längre.

Svar på tråden Dagis och kort resan