• erviso

Bebis grymtar/stånkar högt på nätterna

Min tjej på 1 månad låter väldigt, väldigt mycket (och högt) på nätterna. Svårt att beskriva, men det varierar mellan stånkanden, grymtanden, höga harklande läten och lite annat. Och hon rör sig väldigt mycket också, viftar nästan oavbrutet med armar och ben. Tror inte hon sover speciellt djupt heller, hon vaknar ofta till efter att hon har låtit och viftat ett tag (hon kanske väcker sig själv). 
    På dagarna sover hon mycket bättre, lugnt (och tyst), speciellt när hon är i rörelse (om vi kör med henne i vagnen eller vaggar henne i famnen). Har testat att köra henne i vagnen även nattetid, sedan försiktigt lägga över henne i sängen, men då börjar lätena och viftandet direkt igen. 
    Vi hade henne i ett babynest i vår säng första veckorna, har nu börjat lägga henne i spjälsängen, och det har inte varit någon skillnad (lätena kom igång när hon var någon dryg vecka, kanske två veckor).
    Förutom att vi inte kan sova så är vi såklart lite oroliga att hon mår dåligt. Har frågat på BVC som säger att det är normalt, men frågan är om det är normalt att hon låter så här mycket och att det pågår i vissa fall hela nätterna... Å andra sidan, på dagarna verkar hon må fint.
    Skulle gärna höra andras erfarenheter! Hur många som haft bebisar som låter på liknande sätt, om det finns något man kan göra, och hur gamla era bebisar var när de blev lite tystare på nätterna?

• Svar på tråden Bebis grymtar/stånkar högt på nätterna
  • syntharen

Hur mörkt har ni det i sovrummet när hon sover? För jag minns att min son höll på så när vi var bortrest och sov var det blev kolsvart i rummet när man släckte. Vi fick ha en lampa tänt och då sov han lugnt igen. Annars tror jag bara att vissa barn, i perioder, sover väldigt oroligt, drömmer mycket osv. Kanske hon vill ha det mer ombonat också, att sängen känns för stor?

• erviso

Det är inte så mörkt i rummet, har en liten lampa tänd så att jag lätt ska kunna se hur det är med henne. Och vi har babynestet i spjälsängen så att det inte ska vara så stort i sängen. Ja, det kan säkert bara vara en period och att det är vanligt att bebisar har sådana, vi har ingen direkt erfarenhet eftersom det är första barnet.

Kan tillägga att hon inte låter alls om hon ligger på mage (ibland när jag tar upp henne och låter henne ligga på mitt bröst ett litet tag slutar hon låta nästan direkt, men börjar om igen så fort jag lägger ner henne på rygg...)

• Johannafi

precis så var det med min son också. han slutade av sig själv strax innan han blev 3 månader, nu minns ja nästan inte hur han lät heller men när han höll på var det jättejobbigt!
    flaxandet med armar o ben blev bättre då vi satte honom att sova på sidan och hade ihoprullade handdukar på sidorna så att han inte kunde rulla över i magläge. på sidan sov han alltså tystare och bättre. än idag sätter vi honom så men nu svänger han alltid självmant till ryggläge så vi har ingen handduk bakom honom men nog vid magen ännu.
    tror det är magen som utvecklas och sånt som gör att de grymtar. hoppas det går om för er snabbt också! håll ut <3

• minerva123

Båda mina har låtit precis så. Äldsta höll dessutom på och "kluckade" och gulpade, men han visade sig vara allergisk mot mjölkprotein så jag tror att han hade lite reflux faktiskt också. Yngsta har inga allergier, men han lät massor i sömnen ändå. Det gick över där runt 3 månader. Så håll ut.

• erviso

Tack så jättemycket för tips och för att ni delar med er av era erfarenheter!

• Anonym (Hellan)

Exaaakt så håller min bebis på en månad på. Stånkar nått djävulskt, allra mest framåt småtimmarna. Sover lugnt i vagnen på dagen. Det är lite smått outhärdligt faktiskt. Hon verkar kämpa nått otrolig. 

hur har det gått för er??

• Anonym (Hi)

Vår var precis likadan! Hur kunde han låta så mycket när han sov?! 

Men det är vanligt att de gör och på natten har de perioder där de är lugna också, men då sover ju vi föräldrar igenom. 

Vår är 10 månader nu och med tiden slutade han låta sådär extremt mycket, men låter fortfarande och är runt i hela spjälsängen varje natt ❤️

Svar på tråden Bebis grymtar/stånkar högt på nätterna