• berrylover

Skolvalsdilemma

Hjälp! Läget är aningen akut! Idag tisdag fick jag telefonsamtal från min yngste sons skola där de erbjuder eventuell plats till hans storebror.
    Han har väntat och längtat att även han ska få börja där men har tyvärr inte fått plats tidigare. Nu finns en möjlighet om den som står före honom i kön tackar nej.
    Under åk 4 och 5 gick han i en skola som var katastrof och vi fick plats på grannskolan till brorsan istället och har nu gått hela åk 6 där. Det är en helt ok skola, men känns lite som "2nd best". 
    Lillebrors skola som vi kan kalla X, är en av de främsta i landet och nästan INGEN elev slutar där. Tusentals står i kö och får man chansen att gå där tar man den!
    Vi har alltid sagt att vi aldrig ska "kompisvälja" en skola till barnen, utan välja den som vi anser ger barnen bäst förutsättningar för nutida såväl som framtida studier.
    Jag har för mig att jag har hört/läst från flera barnpsykologer säga att i vissa lägen ÄR det föräldrar som ska fatta vissa beslut,som till exempel en så viktig sak som skola. 
    Känner mig så splittrad ... hjärtat vill en sak, hjärnan en annan. 
    Min sons första argument för att stanna kvar på sin nuvarande skola var kompisar. kompisar är ju viktigt. Men även kvalitet på studier och lärarkompetens.
    Han ville alltså stanna kvar där han är nu. 
    Han har alltid lätt att skaffa nya vänner då han är utåtriktad och social. Snäll och trevlig. 
    Vad ska väga tyngst, vad ska få avgöra? Kompisar eller bra utbildning?
    i hans ålder tänker man ofta i här och nu.
    Vi tänker detsamma, PLUS framtid! 
    Han har en bit kvar att komma upp till hans egentliga "kapacitet", vilket klingade av på den tidigare katastrofala skolan. 
    När han snart går vidare till högstadiet är jag ganska säker på att han får bättre hjälp och förutsättningar på brorsans skola, att nå upp till kraven som ställs på högstadienivå.
    Gah! Jättesvårt!!!

Har ni några tips på detta? hur tänker ni? Kanske ni också haft samma dilemma?
    Blir min son erbjuden en plats måste vi ge besked imorgon. Knappt om tid, jag vet. Men nu bara chansar och hoppas jag på att få in lite fler tankar/tips kring detta!

• Svar på tråden Skolvalsdilemma
  • cosinus

Det är ju även gymnasium mellan högstadiet och högskola.

Verkar det rimligt att han tar sig in på den linjen han vill på gymnasiet även om han blir kvar hade jag låtit honom välja själv.

Annars, om ni ser enormt stora fördelar så byt. Har bytt för 2 av mina barn, den 3e byter i höst. Nu har de varit snäppet yngre men min erfarenhet är att skolbytet oftast går rätt smidigt.

• Punkster

En bra utbildning får han ju även på skolan där han är nu? Sociala relationer kan även vara viktigt för ett bra studieresultat, att man trivs. Om han dessutom kommit upp lite i ålder (gick han i sexan nu?) så tycker jag att hans ord om vilken skolan han vill gå på ska väga ganska tungt. 

• Lena

Blir det skolbyte i högstadiet? I något av fallen?

• Gladskit

Kompisar skaffar man nya. Beroende på hur ni bor i förhållande till var skolorna ligger så lär han väl inte förlora alla vänner bara sådär heller utan de kan ju ses utanför skoltid ändå.
    Det är ni vuxna som fattar den här typen av beslut utifrån vad ni tror är bäst för barnet.

Vi har precis bytt skola för vår son inför åk 4 och hade bestämt oss för att han ska byta. Sen kan vi lägga fram det på ett eller annat sätt och låta det landa men vi kommer jobba stenhårt för ett byte. Först var det tvärt nej i två dagar. Och första reaktionen var just "men mina kompisar då". Sen ändrade han sig lite och kom på fler fördelar med att byta, som att nån från hans fotbollslag går där och till och med någon som han gick på förskolan med för många år sen. Och som sagt att det fortfarande är lika nära hem till NN och XX så att de kan ses på eftermiddagarna och leka om de vill. Tredje dagen var det inga problem, sen dess har han bara sett fram emot detta och vi har hälsat på i nya skolan!

Svar på tråden Skolvalsdilemma