• Anonym (Långtidssjuk)

Vad är det för möte jag ska på? Arbetsträning.

Jag har varit sjukskriven i flera år, nu börjar det närma sig att jag ska arbetsträna. Under de här åren har jag haft minimal kontakt med min arbetsgivare. I veckan mailade chefen och bad mig komma på möte nästa vecka, arbetsgivaren, en person från personalavdelningen (HK, vet inte ens vad det står för, jag jobbar inom barnomsorgen) och antagligen en representant från försäkringskassan kommer närvara.

Som jag förstod det på min arbetsgivare vid tidigare kontakt, samt min psykolog, så är det försäkringskassan som ska kalla till möte inför arbetsträningen, och att då ska även min läkare/psykolog närvara.

Så, vad kan det här vara för möte? Det känns olustigt att min psykolog inte är inbjuden, för det har jag förutsatt. Ska såklart ringa f-kassan på måndag och fråga, och maila chefen, men jag undrar om någon vet hur gången ska se ut vid arbetsträning? Går bara och oroar mig nu.

Tack!

• Svar på tråden Vad är det för möte jag ska på? Arbetsträning.
  • Anonym (Avslut?)

Kan det vara så att de försöker få till ett avslut med dig? Tycker inte att det låter som ett arbetsträningsmöte.

• Anonym (Långtidssjuk)
    Anonym (Avslut?) skrev 2016-06-11 20:21:03 följande:
    Kan det vara så att de försöker få till ett avslut med dig? Tycker inte att det låter som ett arbetsträningsmöte.
    Alltså typ säga upp mig? Oj... Den tanken har inte slagit mig tidigare...
  • Anonym (Ida)

Tycker det låter som du ska arbetsträna.

Att ni ska gå igenom hur mycket du skulle orka jobba. Och vad du klarar av att göra. Att ni kommer överens.

Men kan ju ha fel. Oroa dej inte ordnar sig alltid i slutändan.

Var tydlig mot dom om du nu inte är redo ännu.

• Anonym (!)

Ett rehabmötet tror jag för att se om dom kan hjälpa dig tillbaka till jobb , det är faktiskt arbetsgivarens uppgift att ha såna möten med jämna mellanrum

• Anonym (Avslut?)
    Anonym (Ida) skrev 2016-06-11 20:37:39 följande:

Tycker det låter som du ska arbetsträna.

Att ni ska gå igenom hur mycket du skulle orka jobba. Och vad du klarar av att göra. Att ni kommer överens.

Men kan ju ha fel. Oroa dej inte ordnar sig alltid i slutändan.

Var tydlig mot dom om du nu inte är redo ännu.

Fast om det är ett arbetsträningsmöte ska väl även läkare/psykolog vara närvarande? 

När man varit sjukskriven i flera år börjar arbetsgivare ofta fundera om det är rätt ställe för personen att arbeta på. Om man är tydlig med att man inte är redo efter flera år, kommer man någonsin att bli redo? Blev själv uppsagd från mitt jobb efter en lång sjukskrivning. Det var skit då, men nu i efterhand det bästa som kunnat hända mig. 
  • Anonym (!)
    Anonym (Avslut?) skrev 2016-06-11 20:57:22 följande:
    Fast om det är ett arbetsträningsmöte ska väl även läkare/psykolog vara närvarande? 

När man varit sjukskriven i flera år börjar arbetsgivare ofta fundera om det är rätt ställe för personen att arbeta på. Om man är tydlig med att man inte är redo efter flera år, kommer man någonsin att bli redo? Blev själv uppsagd från mitt jobb efter en lång sjukskrivning. Det var skit då, men nu i efterhand det bästa som kunnat hända mig. 
    Det är inte alltid läkare kan närvara
  • Anonym (Avslut?)
    Anonym (!) skrev 2016-06-11 20:58:38 följande:
    Det är inte alltid läkare kan närvara
    Självklart, men de bör få frågan från arbetsgivaren om det är ett möte om arbetsträning.
  • Anonym (!)
    Anonym (Avslut?) skrev 2016-06-11 21:03:53 följande:
    Självklart, men de bör få frågan från arbetsgivaren om det är ett möte om arbetsträning.
    Jag tror det är ett vanligt rehabmöte. Det ska göras såna när man är sjukskriven länge .
  • Alexi

Men det finns ju inget SKA kring att läkare/psykolog ska närvara. Och arbetsgivaren har väl sannolikt inga mandat att få dit dem. Det får ju fk eller du göra om du önskar det.

• Anonym (Långtidssjuk)
    Alexi skrev 2016-06-11 21:29:37 följande:

Men det finns ju inget SKA kring att läkare/psykolog ska närvara. Och arbetsgivaren har väl sannolikt inga mandat att få dit dem. Det får ju fk eller du göra om du önskar det.

Nej, det förstår jag. För ett par månader sen var jag på möte med bara chefen, någon från personalavdelningen skulle varit med, men fick förhinder. Kanske är det ett likadant möte igen nu, fast jag förstår inte vad f-kassan ska med och göra, om de inte kallat till mötet själva.
  • Anonym (Långtidssjuk)
    Anonym (!) skrev 2016-06-11 20:43:39 följande:

Ett rehabmötet tror jag för att se om dom kan hjälpa dig tillbaka till jobb , det är faktiskt arbetsgivarens uppgift att ha såna möten med jämna mellanrum

Vi har setts någon gång om året, eller lite mindre tidigare. Värdelöst skött av min chef, har förstått att man ska ha dem oftare än så.
  • Anonym (Långtidssjuk)

Tack för era synpunkter och input!

Jag känner mig inte redo att gå tillbaka till jobbet som sådant ännu, vilket både läkare och psykolog håller med mig om, jag behöver en mindre stressig miljö. Är lite rädd att jag ska ha svårt att stå på mig om det, och hade gärna haft med min psykolog som stöd.

• Anonym (!)
    Anonym (Långtidssjuk) skrev 2016-06-11 22:39:08 följande:

Tack för era synpunkter och input!

Jag känner mig inte redo att gå tillbaka till jobbet som sådant ännu, vilket både läkare och psykolog håller med mig om, jag behöver en mindre stressig miljö. Är lite rädd att jag ska ha svårt att stå på mig om det, och hade gärna haft med min psykolog som stöd.

Där är det ju FK som har sista ordet inte psykolog eller läkare tyvärr
  • Anonym (Långtidssjuk)
    Anonym (!) skrev 2016-06-11 22:47:38 följande:

Där är det ju FK som har sista ordet inte psykolog eller läkare tyvärr

Jag vet. Men det skulle vara så skönt att ha med mig någon som känner mig och som är "på min sida" så att säga.
Svar på tråden Vad är det för möte jag ska på? Arbetsträning.